چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

آخرین مرحله رزمایش ولایت 89 با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با انجام رژه‌دریایی و نمایش اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

در آخرین روز رزمایش 8 روزه ولایت 89 احمد وحیدی با حضور روی ناو لجستیک خارک، شاهد اجرای بخش‌هایی از این رزمایش از جمله شلیک سامانه موشکی نور از روی ناوچه البرز بود.
همچنین نمایندگانی از ستادکل نیروهای مسلح از جمله سردار سرلشکر باقری، سردار حجازی و سردار جزایری و ناظرانی از کشورهای عراق،  قطر و عمان نیز در ناو لجستیک خارک حضور یافتند.

رزمایش ولایت 89 از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز و در وسعتی به مساحت 250 هزار کیلومتر از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار شد.

هشدار جدی برای ماجراجویان

وزیر دفاع با اشاره به توانمندی بالای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در انجام رزمایش‌های مختلف، رزمایش دریایی ولایت89 را یک هشدار جدی برای کشورهایی دانست که در فکر ماجراجویی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

احمد وحیدی، رزمایش دریایی ولایت89 را در ادامه رزمایش اخیر سپاه پاسداران دانست و گفت: این دو رزمایش بزرگ حضور قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند را به‌خوبی نشان داد.

به گزارش فارس، وحیدی ویژگی مهم رزمایش ولایت 89 را گستردگی و حساسیت استراتژیک منطقه عملیاتی آن دانست و با بیان اینکه این منطقه آینده مهمی در صحنه آبی دنیا دارد، افزود: حضور جمهوری اسلامی ایران با داشتن مرزهای طولانی در دریای عمان و خلیج‌فارس یک حضور مغتنم و مطلوب است که این رزمایش آن را تامین کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز تمامی تسلیحات مورد نیاز را در داخل کشور تامین می‌کنیم، اضافه کرد:‌ ارتقای توان رزم و آزمایش سلاح‌ها که برخی از آنها برای نخستین بار آزمایش می‌شد، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این رزمایش بود که به‌خوبی اقتدار دفاعی کشورمان را نشان داد.

وحیدی همچنین به حضور ناظرین نظامی برخی کشورهای حاشیه  خلیج‌فارس در این رزمایش اشاره کرد و این حضور را نشان‌دهنده پیام دوستی و رابطه صمیمی میان کشورهای این منطقه دانست و افزود: این امر باعث شد تا توطئه برخی دشمنان که در خارج از مرزها به‌دنبال بر هم زدن این رابطه هستند، نقش بر آب شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه به تنهایی می‌توانند با همکاری یکدیگر امنیت منطقه را تعیین کنند به حضور پررنگ هیات نظامی عراقی در این رزمایش اشاره کرد و گفت: این حضور در کنار دیگر کشورها مانند قطر و عمان یک نقطه عطفی است که نشان می‌دهد روابط جدیدی میان کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است.

موشک‌های داخلی در شناورهای رزمی

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از تجهیز شدن تمام شناورهای رزمی نیروی دریایی به موشک‌های ساخت داخل خبر داد.امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، در پایان این رزمایش با بیان اینکه من همواره از نزدیک شاهد تلاش بی‌وقفه کارکنان مخلص ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و هستم، تصریح کرد: این عزیزان همواره در 2 جبهه ساخت تجهیزات و دستاوردها و نیز ارتقای توان رزمی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران منافع جمهوری اسلامی را در سواحل دور‌دست در دریای عمان و خلیج عدن نیز تامین می‌کند، این امر را به واسطه تلاش، کوشش و ایمان کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.

روز سه‌شنبه نیز عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی با حضور در این رزمایش از فاصله گرفتن‌های 300 تا 400 کیلومتری ناوهای آمریکا از منطقه رزمایش خبر داده و گفته بود: این اتفاق نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از منافع خود بسیار جدی است.

انجام بیش از 150 تمرین

سخنگوی رزمایش ولایت 89 از انجام بیش از 150 تمرین و عملیات گسترده در این رزمایش خبر داد.امیر دریادار قاسم رستم‌آبادی سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 89 در پایان این رزمایش با اشاره به رژه دریایی باشکوه ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دریای عمان که با حضور فرمانده کل ارتش برگزار شد، خاطرنشان کرد: تمامی تجهیزات و یگان‌های دریایی، هوایی و هوانیروز که در این رزمایش شرکت داشته‌اند در مراسم دیروز رژه رفتند و جلوه‌های با شکوهی از توان و تجهیزات ارتش را به نمایش گذاشتند.

رستم آبادی با بیان اینکه بیش‌از 150 تمرین و عملیات گسترده در طول این رزمایش برگزار شد، خاطرنشان کرد: نقطه عطف این رزمایش استفاده از دستاوردهایی بود که همگی آنها ساخت داخل و افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از جمله آنها می‌توان به ناوشکن جماران، انواع موشک‌ها و زیر دریایی‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: پیام این رزمایش برای کشورهای همسایه پیام صلح و دوستی و ایجاد امنیت در آب‌های دریای عمان و تنگه هرمز است.معاون عملیات نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در طول این رزمایش علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، برنامه‌های دیگری مانند امداد و نجات یک‌کشتی تجاری غیرایرانی نیز که دچار سانحه شده بود انجام شد که خارج از برنامه رزمایش بود.

کد خبر 107325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز