همشهری‌آنلاین: علی‌اکبر اشعری، رئیس کتابخانه ملی مصوبه تازه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نشر را واجد مشخصاتی دانست که از جمله‌ آنها جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی در بررسی کتاب است

 به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که یکشنبه، در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، علی اکبر اشعری ضمن بیان این نکته که اضافات و حذفیات مصوبه قبلی در جهت گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است ویژگی‌های این مصوبه را در چهار مورد خلاصه کرد.

رئیس کتابخانه ملی تاکید بر آزادی اندیشه و بیان، تفکیک ضوابط نشر  به شکل دقیق و جزیی برای جلوگیری در اعمال سلیقه‌های شخصی،گسترش حمایت‌های دولتی از نشر و سیاست‌های ایجابی را از جمله ویژگی‌های این مصوبه برشمرد.[تصویب ضوابط نشر کتاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی]

پیش از سخنان اشعری محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به پیشینه این مصوبه گفت: پیش‌نویس این مصوبه قبل از ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی در هئیت نظارت مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی به آن اضافه شد. این پیشنهادات در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی و در 4 یا 5 جلسه مورد بحث و بررسی مفصلی قرار گرفت و در نهایت موجب شد تا بخشی به عنوان سیاست‌های ایجابی و ارتقای جایگاه هیئت نظارت به آن اضافه شود و همچنین در بخش بررسی کتاب مسائل شفاف‌تر و جزیی تر شود.

پرویز درباره ارتقای جایگاه هیئت نظارت گفت: پیش از این اعضای این هیئت را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌کرد،اما در مصوبه جدید وزیر باید افراد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده و در نهایت بعد از تصویب شورا آنها می‌توانند در این سمت فعالیت کنند.

علیرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از حاضران در این میزگرد بود که مهمترین ویژگی این مصوبه را توجه به بعد جهانی کتاب دانست و گفت: اکنون ایران تحولات بزرگی را در حوزه‌های علمی تجربه کرده است و در رتبه‌بندی جهانی بسیار بالا آمده است اما در حوزه کتاب و نشر و علوم انسانی این گونه نیست و باید تلاش های بیشتری صورت بگیرد که توجه به نشر جهانی و تشویق ناشران و مترجمان و مولفان برای برگردان کتاب‌ها به زبان‌های دیگر از جمله آنهاست.

دزفولی گفت که در بخش‌سیاست‌های تشویقی نشر و کتاب بیش از 18 بند اضافه شده است و البته این مصوبه سیاستگزاری است و به نظر من وزارت ارشاد باید آیین‌نامه اجرایی آن را هم تدوین کند.

در ادامه یکی از حاضران ضمن قدردانی از برگزاری این نشست گفت: متاسفانه ما به اصل این مصوبه و تغییرات آن دسترسی نداریم و تلاش برای دستیابی به آن به جایی نینجامید و حتی روی سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هنوز این مصوبه قرار نگرفته است و به همین دلیل فرصتی برای نقد و بررسی آن وجود ندارد.

این منتقد گفت: انتقاد من به اصل مصوبه نیست بلکه به مکانیز تصویب آن است که همانند قوانین مجلس باید آن را رعایت کنند،اما در عمل مقتضیات قبل از تصویب قانون در مجلس در آن لحاظ نشده است که از جمله‌آنها شنیدن سخنان موافقان و مخالفان هر بند و حلاجی آن‌هاست، ضمن این که این سخنان بعدها در روزنامه‌رسمی هم به صورت کامل منتشر می‌شود و به صورت مکتوب باقی می‌ماند و هر فردی مسئولیت سخنان خود را بر عهده می‌گیرد. این منتقد همچنین گفت ای کاش معاون فرهنگی وزارت ارشاد قبل از ارائه این پیش نویس ،آن را در اختیار نخبگان و نهادهای صنفی نشر قرار می‌داد تا نظرات آنان را هم جویا شود.

پرویز در پاسخ به این سوال گفت که در دوره قبلی وزارت ارشاد قرار بود لایحه‌ای برای تصویب به مجلس ارائه شود که در نهایت این کار انجام نشد و آن زمان من که مسئولیتی در یکی از نهادهای حوزه نشر و کتاب داشتم، این پیش‌نویس را ندیدم و به من ندادند.
یکی از حاضران در پاسخ به اظهارات آقای پرویز گفت: اگر آنها اشتباه کردند شما هم باید همان اشتباه را تکرار می کردید.

در ادامه یکی از حضار با اشاره به کتاب‌های بی کیفیت و نازل در نمایشگاه گفت که چرا به این کتاب‌ها مجوز می دهید که محسن پرویز پاسخ داد ما مسئول کیفیت خوب یا بد کتاب نیستیم و همه کتاب‌ها بر اساس ضوابط نشر مورد بررسی قرار می گیرند و نه کیفیتشان.

کد خبر 107177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز