دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان سفر 4‌روزه‌اش را به آمریکا آغاز کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که نظامیان آمریکایی در حال آماده شدن برای انجام یک عملیات نظامی بزرگ در جنوب افغانستان هستند و از سوی دیگر تندترین سخنان علیه غرب و دخالت در امور داخلی افغانستان در هفته‌های اخیر از زبان رئیس‌جمهور این کشور شنیده شده‌است.

حملات لفظی کرزی به غرب در ماه گذشته تا آنجا پیش رفت که حتی کاخ سفید از احتمال لغو سفر رئیس‌جمهور افغانستان به واشنگتن خبر داد‌ اما این سفر انجام شد.

کرزی دیروز وارد واشنگتن شد و دیشب شام را باهیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا صرف کرد. قرار است این گفت‌وگوها میان کرزی و کلینتون زمینه‌ای باشد برای مذاکرات رئیس‌جمهور افغانستان با باراک اوباما که قرار است روز چهارشنبه‌صورت گیرد.

همزمان با سفر کرزی به واشنگتن، مطبوعات آمریکایی از دستورالعملی خبر دادند که از سوی دفتر رئیس‌جمهور برای اعضای گروه او و مقامات دولت منتشر شده‌است. دفتر رئیس‌جمهور به مقامات دولتی و اعضای گروه اوباما اعلام کرده که در طول سفر 4 روزه کرزی به واشنگتن، از هرگونه اظهارنظری که سیاست‌ آمریکا در قبال افغانستان را دچار انحراف کند خودداری کنند.

دفتر اوباما اعلام کرده که این به معنای دستور برای سخن نگفتن نیست اما به همه اعضای دولت و مقامات توصیه شده در سخنان و اظهارنظرات رسانه‌ای مکتوب و غیرمکتوب خود ملاحظه داشته‌باشند که مبادا تلاش برای تحقق اهداف واشنگتن در افغانستان دچار انحراف شود.

روزنامه واشنگتن‌پست دیروز نوشت: دولت به مقامات دستگاه سیاست‌خارجی آمریکا اعلام کرده که نهایت احترام کرزی در این سفر رعایت شود. این توصیه دستوری بعد از آن اعلام شد که در چند مورد، سخنان بعضی مقامات آمریکایی خشم دولت افغانستان را برانگیخته‌است.

در یکی از این موارد اظهارنظر توهین‌آمیز جیمز جونز مشاور امنیت ملی اوباما که نسخه‌ای از آن به دست کرزی رسیده‌بود، خشم او را به همراه داشت و موجب شد که او در یک سخنرانی تهدید کند که به طالبان می‌پیوندد.

بعضی مقامات دولت اوباما به‌شدت نسبت به کرزی بدبین بوده و موضعی تهاجمی نسبت به او دارند. بعضی از مقامات آمریکایی همچنین نسبت به احمدولی کرزی برادر حامد کرزی حساسیت ویژه‌ای دارند و حتی خواستار دستگیری او به اتهام فساد مالی و اداری شده‌اند.
واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت، واقعیت این است که بعضی از سخنان و اظهارنظرات اخیر کرزی نیاز به پاسخگویی دارد‌ اما حالا که رابطه دو طرف اندکی بهبود یافته بهتر است که این مسیر ادامه یابد.

کرزی در دولت جورج بوش محبوبیت بیشتری داشت و رابطه کابل و واشنگتن در آن سال‌ها بسیار نزدیک بود. اما دولت اوباما از همان ابتدای کار با کرزی دچار اختلاف نظر و گاه درگیری لفظی بود.

این تیرگی  رابطه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به اوج خود رسید.
اکنون اما کرزی با هیاتی بلند‌پایه از وزرای کابینه‌اش در واشنگتن است و علاوه بر کلینتون و اوباما قرار است با نمایندگان کنگره آمریکا نیز دیدار و گفت‌و‌گو کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کرزی با درخواست کمک چند میلیارد دلاری به کنگره آمریکا می‌رود.

کرزی که بارها موضوع مذاکره با طالبان را مطرح کرده، اخیرا از غرب خواسته‌است صندوقی در اختیار دولت کابل قرار دهند تا از محل آن، برای شبه‌نظامیان عضو طالبان شغل و مسکن تهیه شود تا آنها اسلحه را زمین بگذارند و دیگر برای طالبان جنگ نکنند.

در آستانه سفر کرزی به واشنگتن، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه سفری کوتاه به کابل داشت. او در این سفر از استقبال گرم واشنگتن از کرزی سخن گفت.

کد خبر 107114

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز