دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به تولید بنزین با مخلوط 5 درصد اتانول سوختی از جایگزینی اتانول به جای MTBE در بنزین خبر داد

وی گفت: بنزین E5 قابلیت مصرف در خودروهای موجود کشور را داشته و مشکلی در سیستم احتراق آنها ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مهر، فرید عامری با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای تولید روزانه 100 هزار لیتر اتانول سوختی در استان خوزستان، گفت: با تولید این میزان اتانول سوختی آن را با بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها مخلوط می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین درباره احتمال جایگزینی اتانول سوختی به جای MTBE در بنزین مصرفی خودروها، بیان کرد: از این اجرای این طرح به عنوان یک حرکت زیست محیطی استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح مشروط به افزایش ظرفیت تولید اتانول سوختی در کشور خواهد بود، اظهار داشت: متناسب با افزایش ظرفیت باید قیمت‌های مناسب نیز توسط تولید کنندگان خصوصی ارائه شود.

این مقام مسئول اجرای طرح جایگزینی اتانول سوختی با MTBE در بنزین مصرفی خودروها را طرحی دور از دسترس ندانست و یادآور شد: با فراهم شدن امکانات این طرح در آینده ای نه چندان دور قابلیت اجرایی دارد.

عامری با اشاره به تولید بنزین با مخلوط 5 درصد اتانول سوختی، اعلام کرد: بنزین E5 قابلیت مصرف در خودروهای موجود کشور را داشته و مشکلی در سیستم احتراق آنها ایجاد نمی‌کند.

ورود بنزین E5 به بازار تا سه سال آینده

در همین حال اخیرا طرحی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال انجام بود که قرار است حداقل معادل 5 درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تولید شود.

بر این اساس باید امکان تولید روزانه 3.5 میلیون لیتر اتانول سوختی فراهم شود که تاکنون اهواز به عنوان شهر پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده است.

با اجرای این طرح آزمایشی در اهواز امکان تبدیل بخشی از پسماند مجتمع‌های نیشکر استان خوزستان به اتانول سوختی تا سال 1391 فراهم می‌شود که در این صورت برای اولین بار بنزین E5 به بازار سوخت خودروهای ایرانی عرضه خواهد شد.

پیشتر نیز پیروز پروین رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول با اشاره به سهم 0.1 درصدی ایران در تولید بیواتانول دنیا، از مرتفع شدن بخشی از نیاز بنزین کشور با تولید بنزین اتانول‌دار خبر داده و اظهار کرده بود: مسئولان با مطرح شدن تحریم بنزین طرح تولید بنزین اتانول‌دار را جدی می‌گیرند.

کد خبر 107112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز