دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر نفت با تاکید براینکه قیمت واقعی بنزین در کشور 750تومان است، گفت:

محاسبات بودجه88 در مورد بنزین صحیح نبوده و به این دلیل متمم بودجه به مجلس داده نشد.

مسعود میرکاظمی، 24 اسفند در جمع خبرنگاران همچنین با ابراز بی‌اطلاعی از کاهش یافتن سهمیه بنزین در سال‌آینده تاکید کرد: هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده و همه چیز بستگی به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دارد.

وی با اشاره به کاهش سهمیه بنزین به 80 لیتر در دوره زمستانی امسال گفت: کاهش سهمیه‌ها موجب کاهش 12تا13میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور شده اما متناسب با این کاهش میزان فروش بنزین آزاد افزایش قابل توجهی نیافته است.

دلیل ارائه نشدن متمم بودجه

میرکاظمی همچنین در مورد ارائه نشدن متمم بودجه بنزین سال‌جاری توضیح داد: در قانون بودجه قرار بود قیمت بنزین وارداتی با نرخ تمام شده و آزاد عرضه شود. همچنین براساس این قانون باید میزان واردات بنزین حذف می‌شد.

وزیر نفت افزود: به‌دلیل اینکه باید حدود 7/2 میلیارد لیتر بنزین که در کارت هوشمند خودروها ذخیره شده بود تامین می‌شد  و  از سوی دیگر باید سهمیه بنزین خودروها به 26 لیتر در ‌ماه کاهش می‌یافت دولت به این نتیجه رسید که قانون محاسبات در مورد بنزین درست نبوده است.

وی توضیح داد که قیمت واقعی یک لیتر بنزین در کشور با در نظر گرفتن همه هزینه‌ها حدود 750تومان است و این قابل اجرا نبود.میرکاظمی البته نگفت که چرا دولت با وجود پی بردن به اشتباهات بودجه در مورد بنزین، لایحه اصلاحیه آن را به مجلس ارائه نکرده‌است.

عرضه بنزین در سال آینده

وزیر نفت با تاکید براینکه هنوز دولت در مورد نحوه توزیع بنزین در سال‌آینده تصمیم نگرفته، خاطرنشان کرد: در مورد نحوه توزیع بنزین در سال آینده بررسی‌ها در کارگروه سوخت ریاست‌جمهوری در حال انجام است اما تا‌کنون تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه انجام نشده است.

هر متر مکعب گاز 100 تومان

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون میزان مصرف گاز طبیعی در کشور براساس الگوهای تعریف شده، نیست، گفت: برای اصلاح الگوی مصرف گاز افزایش قیمت این حامل انرژی ضروری به‌نظر می‌رسد.

وزیر نفت باتاکید بر اینکه باید برای کاهش مصرف گاز در کشور بهای این حامل انرژی 30 درصد از قیمت بین‌المللی آن تعیین شود، خاطرنشان کرد: براین اساس باید قیمت گاز طبیعی در بخش خانگی‌-تجاری به 90 تا 100 تومان به ازای هر متر مکعب افزایش یابد.

مشکلی برای تأمین بنزین نداریم

میرکاظمی با تاکید براینکه در مورد تحریم‌ها هیچ نگرانی‌ای نیست، گفت: تحریم ایران موضوع تازه‌ای نبوده و جمهوری اسلامی 31 سال با آن مقابله کرده است. به گفته میرکاظمی، هیچ مشکلی برای خرید بنزین نداریم و در این بازار امکان تحریم بنزین نیست و ما حتی امکان آن‌را داریم که در بازار، بنزین بخریم و بفروشیم.

اما شرکت‌هایی که فروش بنزین به ایران را تحریم کنند، در لیست سیاه قرار می‌گیرند. وی در عین حال وعده داد که با راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت بلکه به صادر‌‌کننده بنزین نیز تبدیل خواهیم شد.

کد خبر 103543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز