پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: شاید هزار سال پیش، پانصد سال پیش هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که صدا روزی آلوده شود!

صدا به صدا نمی‌رسد. صدایمان به جایی نمی‌رسد. نه این بار، هر بار که در باره مسائل شهروندی یا اجتماعی صحبت می‌کنیم همین اتفاق می‌افتد. فکر کنم صدای ما که هیچ، حتی صدای رسانه‌های دیداری و شنیداری هم گم است. کسی که بوق می‌زند، کسی که زباله می‌ریزد، کسی که... صدای ما را نمی‌شنود. کسی که صدای پخش صوت را بالا می‌برد... نمی‌شنود.

اما این را می‌گوییم برای آنها که روزی شهروندان بزرگسال شهر می‌شوند. شهروندانی که می‌توانند و می‌شنوند تصمیم می‌گیرند و رعایت می‌کنند، وگرنه الان صدای ما به جایی نمی‌رسد. می‌گویید نه؟ پیچ پخش صدای ما را بچرخانید. نه، زیاد بالا نبرید. همین مثبت 3 خوب است.

مثبت 3

95 درصد مراکز درمانی و بیمارستان‌های تهران، در معرض آلودگی صوتی بیش از حد مجاز هستند. تعداد مراکز آموزشی در مجاورت آلودگی صوتی بیش از حد مجاز در مناطق مختلف، متفاوت است اما در تمام مناطق، بیشتر مراکز آموزشی با مشکل آلودگی صوتی بیش از حد مجاز دست به گریبان‌اند. چیزی در حدود 671 مرکز آموزشی شهر تهران در معرض آلودگی صوتی غیرمجاز هستند. اینها را دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است.

نگویید ما چه کنیم. نگویید ما را نترسانید. بهتر است واقعیت را بدانیم وتا می‌توانیم به بهبود این وضعیت کمک کنیم. وقتی با والدین و نزدیکانمان هستیم. حواسمان به بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها باشد. حواسمان به بوق زدن و صدای اگزوز ماشین و به صدای پخش صوت ماشین و... باشد و اگر بلند بود به آنها یادآوری کنیم. آن‌قدر که وقتی ما هم در ماشین آنها نبودیم، یادشان بماند. سهم ما از آلودگی صدا این است. حالاصدای ما را پایین بیاورید. صدای ما را پایین بیاورید.

منفی 1

نه، فقط بوق زدن نیست. کارخانه‌ها هم هستند. ساختمان سازی‌ها و... هر جا که با دستگاه‌های مدرن چیزی ساخته می‌شود میزان آلودگی صدا بالا می‌رود. نمی‌توان ساختن را متوقف کرد. کارخانه‌ها را تعطیل کرد. ما فقط می‌دانیم که آلودگی صوتی در یک محیط سر بسته، یعنی این‌که در این محیط دو نفر در فاصله‌ای به اندازه یک دست نتوانند به راحتی صحبت کنند و مجبور شوند صدایشان را بالا ببرند.

منفی 2

کارشناسان و پزشکان معتقدند سروصدای موجود در تهران موجب کاهش شنوایی، افزایش استرس و فشار خون می‌شود و به علت مزمن بودن می‌تواند موجب عصبانیت و استرس شود. افرادی که به مدت طولانی تحت تأثیر این صداهای بلند شهری باشند، به تدریج از نظر شنوایی دچار مشکل می‌شوند و هنگامی که آلودگی صوتی به نحوی باشد که روی عصب گوش تأثیر بگذارد دیگر قابل درمان نیست. مگر این‌که مدت تماس با محیط آلوده صوتی کوتاه باشد و ارتباط مشخص با محیط، سریع قطع شود. البته نمی‌دانم الان همه کم‌شنوا شده‌اند یا سروصداها آن‌قدر زیاد است که صدای من به جایی نمی‌رسد. پس پیچ صدایم را به طرف مثبت می‌چرخانم.

مثبت 6

پروفسور عثمان توخی، مدیر مرکز آلودگی صوتی دانشگاه شفیلد انگلستان که برای شرکت در اجلاس سلامت شهری به تهران آمده بود، در گفت‌وگو با سامانه مدیریت ارتباطات شهرداری تهران به فعالیت‌های مرکز کنترل کیفیت آلودگی هوای شهرداری تهران در زمینه کاهش آلودگی صوتی و همچنین تنظیم نقطه‌های تراز آلودگی صوتی در تهران اشاره کرد و گفت: «کاری که شهرداری تهران در این زمینه انجام می‌دهد این است که مقدار آلودگی صدا در منطقه‌های مختلف تهران را ارزیابی ‌کند و به رانندگان تهرانی اطلاع ‌دهد تا شهروندان بدانند میزان آلودگی صوتی در طول روز چه‌قدر است و از ورود به منطقه‌های پرخطر خودداری کنند.» او سپس با اشاره به کار ساختن دیوار صوتی در شهر تهران، این امر را پیشرفت قابل توجهی دانست.

مثبت 7

حسین مهرآوران، مدیر واحد صوتی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از این دیوار صوتی برای دوچرخه می‌گوید: «فعلاً یک عدد از این دیوارها در گیشا، سمت بزرگراه چمران در حال ساخت است که از انتهای پارک گفت‌وگو آغاز می شود و تا پل گیشا ادامه دارد. این دیوار 6 متر ارتفاع دارد که یک متر بتن است و 5 متر هم دو جداره و شفاف است.» می‌‌پرسیم مثل دیوارهای اتاق صدا، در مرکزهای ضبط صدا یا در رادیو! می‌گوید:« نه؛ در این دیوار صوتی مواد جاذب استفاده نشده است و این بیشتر یک عایق صوتی است.»

می‌پرسیم چرا در آن منطقه دیوار صوتی ساختید؟ و پاسخ می‌شنویم: «دور برگردان انتهای گیشا، باعث شده که جاده به خانه‌ها نزدیک شود و آلودگی صوتی، شدید. با شکایت مردم، شهرداری منطقه 2 از ما استعلام کرد و ما طرحمان را به شهرداری دادیم و اجرا شد.» او منطقه 6 را پرصداترین منطقه تهران می‌داند. ما نوجوانان چه کنیم؟ مدرسه‌هایمان، خانه‌هایمان در معرض این آلودگی‌ها هستند در حالی که ما در تولید یا کاهش این صداها نقش کمتری داریم . مهرآوران می‌گوید: «یکی از برنامه‌های کاهش آلودگی صدا، بخش آموزش است. ما بروشور و کاتالوگ تهیه کردیم و کلاس‌های آموزشی هم برگزار می‌کنیم و فکر می‌کنیم که از طریق آموزش به کودکان و نوجوانان می‌توانیم قدم بزرگی در کاهش آلودگی صوتی برداریم.»

کد خبر 106728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز