سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

برنده مزایده اپراتور سوم تلفن همراه مشخص شده و قرار است که این شرکت، خدمات خود را از بهمن ماه به متقاضیان ارائه کند.

در مورد نحوه و روند اعلام شرکت برنده با علی‌مطهری، رئیس کمیته مخابرات کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • شرکت مجری خدمات اپراتور سوم از سوی دولت مشخص شده است؛ آیا انتخاب این شرکت براساس شرایط مشخص شده در قوانین بوده است؟

باید از این اتفاق به هر حال خوشحال بود که یک تکلیف قانونی دولت انجام شد. اما اینکه این مسئله براساس شرایط تصریح شده در قانون انجام شده یا نه بحث دیگری است.

براساس برنامه قبلی قرار بود که مزایده برگزار شود و شرکت برنده با معیارهای خاص انتخاب شود. این مزایده برگزار شد و باطل شد. با باطل‌شدن مزایده درواقع آن روند متوقف شد. قرار بود که روش دیگری به‌کار گرفته شود. اما به‌نظر می‌رسد با ترک تشریفات و برگزاری مزایده شرکت برنده انتخاب شده است که در این مورد هنوز جزئیاتی اعلام نشده است.

  • براساس شرایطی که  بوده شرکت برنده باید مبلغی به دولت بپردازد و شرایط خاصی داشته باشد؛ این مسائل چگونه عملی شده است؟

قرار بود که خدمات اپراتور سوم به شرکت یا کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی واگذار شود و این نیاز داشته که شرایط را تغییر دهند. اما به‌نظر می‌رسد به‌ظاهر این کار انجام شده است و شرایط تعدیل شده است. اینکه شرایط به چه شکل تغییر کرده هنوز اعلام نشده است. جزئیات را نداریم ولی به هر‌حال  از نظر قانونی اشکالی ندارد. ما منتظر ارائه گزارش‌هایی در این زمینه هستیم.

  • با پیوستن یک شرکت دولتی دیگر به بازار خدمات ارتباطی آیا این بازار عاقبت، رقابتی و به سود مصرف‌کنندگان می‌شود؟

خدمات اپراتور سوم با 2 اپراتور موجود متفاوت است؛ یعنی براساس پروانه‌ای که قبلا  بوده و مطالبی که اعلام شده این شرکت خدمات نسل سوم را باید ارائه کند که شرکت‌های موجود در آن فعال نیستند. اما اینکه این بازار رقابتی شود باید منتظر آینده بود.

در واقع یک مشکل اساسی در مورد خصوصی‌سازی‌ وجود دارد که واقعی نیست. اما ورود شرکت‌های نیمه دولتی به بازار خدمات اپراتوری تلفن همراه غیرقانونی نیست. براساس اصل 44 ورود اینها مانعی ندارد و می‌توانند شرکت اپراتوری باشند. آنچه مورد اعتراض است رویکرد کلی در این مورد است.

اپراتور اول و دوم هم مشکل دارند. آیا اینکه حرکت به سوی فضای رقابتی است یا نه، جای بحث است. اما شرایط امروز بهتر از بلاتکلیفی است. مجریان باید بازار را به‌سوی خصوصی‌سازی‌ واقعی و رقابتی شدن فضا هدایت کنند.

  • آیا شرایط و حرکت را به سوی خصوصی‌سازی‌ واقعی و رقابتی شدن فضا می‌بینید؟

باید خوشبین بود. برخی براین باورند که در این بخش به‌دلیل شرایط خاصی که دارد شرکت‌های داخلی از توان کافی برخوردار نیستند و باید به‌تدریج عمل کرد. البته به عقیده من اینگونه نیست ولی باید امیدوار بود.

کد خبر 106686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز