سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - عباس ثابتی‌راد: سایه پتک سنگین سارقان همچنان بر مجسمه‌های پایتخت سنگینی می‌کند

14 اردیبهشت نیز مجسمه دیگری از سطح شهر تهران ناپدید شد. مجسمه موسوم به «ترند، هفت بچه می‌گذارد، یکی بلبل است» اثر روح‌الله شمسی‌زاده ملکی از پارک استقلال ربوده شد و شمار مجسمه‌های دزدیده شده را به 11 رساند.
یکی از مسئولان شهرداری تهران با اعلام اینکه فیلم سرقت مجسمه‌ استاد معین را در دست دارند گفت: سرقت مجسمه استاد معین ابتدای خیابان استاد معین ظرف مدت 20 دقیقه انجام شده است و نسخه‌ای از فیلم سرقت که توسط دوربین‌های کنترل ترافیک ضبط شده است به همراه گزارش سرقت تحویل مراجع قضایی شده و شهرداری این منطقه نسبت به پیگیری حقوق مردم در دستگاه قضایی اقامه دعوا کرده است.

جعفری، شهردار منطقه 9 با بیان اینکه مجسمه استاد معین براساس آنچه در فیلم ضبط شده موجود است، چندتکه شده و به‌سرقت رفته است، افزود: سارقان با وارد آوردن ضرباتی به این مجسمه، ابتدا آن را متلاشی کرده و سپس اقدام به ربودن آن کرده‌اند که این نشان می‌دهد سارقان اهمیتی به سالم ماندن مجسمه نمی‌داده‌اند.

سرقت‌های سازمان‌یافته

استاندار تهران با اشاره به سازمان‌یافته بودن سرقت مجسمه‌های پایتخت گفت: نمی‌شود باور کرد که یک تن مجسمه در پارک‌ها و مکان‌های پر تردد و وسیع پایتخت ظرف مدت یک هفته به سرقت رود درحالی‌که برای جابه‌جایی هر یک از مجسمه‌ها نیاز به ابزار، دستگاه و جرثقیل است. 

مرتضی تمدن روز گذشته در جمع خبرنگاران از آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری سرقت مجسمه‌های پایتخت خبر داد و گفت: کارگروه ویژه‌ای در شورای تامین استانداری تهران برای پیگیری سرقت‌های اخیر تشکیل شده است و به‌زودی گزارش آن اعلام می‌شود. وی گفت: این اتفاق یک بار در آذرماه 88 افتاد ولی به‌دلیل پیگیری نکردن مسئولان در هاله‌ای از ابهام ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نیروی انتظامی حین انتقال مجسمه‌ها به سارقان مشکوک نشده است اظهار داشت: جابه‌جایی مجسمه با هدف ترمیم و مرمت توسط ماموران شهرداری امری عادی است و مسئولان پاسخگوی نیروی انتظامی هم اذعان داشتند که ما تصور کردیم این بار هم شهرداری دارد مجسمه‌ها را جابه‌جا می‌کند.

لجبازی با افکار عمومی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: سرقت مجسمه‌های تهران با انگیزه مالی نبوده بلکه این سرقت‌ها یک لجبازی با افکار عمومی، هنرمندان و مفاخر هنری کشور است.

احمد مسجدجامعی روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به ادامه‌دار بودن سرقت‌های مجسمه در تهران گفت: این مجسمه‌ها جزئی از ارزش‌های هنری به حساب می‌آید که احتمال تداوم این سرقت‌ها نیز وجود دارد.

او با اشاره به اظهارنظر برخی مسئولان شهری در مورد جایگزینی مجدد این آثار در شهر گفت: جایگزینی برخی از این آثار غیرممکن است چرا که برای یک هنرمند خلق دوباره اثر وجود ندارد.

او با بیان اینکه این مجسمه‌های نصب‌شده در سطح شهر جزء سرمایه‌های معنوی و ملی هستند، گفت: کسی با باقرخان، ستارخان و استاد شهریار دشمنی ندارد، چرا باید مجسمه‌های این مفاخر دزدیده شود؟

عضو شورای شهر تهران با اشاره به‌وجود مجسمه‌های دیگر از هنرمندان و مشاهیر همچون فردوسی و... گفت: باید برای حفظ این آثار تدابیر جدی اندیشیده شود.

سرقت مجسمه‌ای دیگر

روح‌الله شمسی‌زاده ملکی از سرقت مجسمه برنزی‌اش در پارک استقلال واقع در منطقه 21 شهرداری خبر داد. این اثر منتخب دوسالانه مجسمه‌سازی در سال 1386 بود.  به گزارش مهر، روح‌الله شمسی‌زاده ملکی، مجسمه‌ساز از سرقت مجسمه‌برنزی‌اش که در سال 1386در پارک استقلال نصب شده بود خبر داد و گفت: بعد از آگاهی از جریان سرقت مجسمه‌های برنزی به فکر این افتادم که از وضعیت این مجسمه آگاه شوم اما وقتی روز شنبه 11 اردیبهشت به محل نصب سرزدم متوجه شدم مجسمه سرجایش نیست.

شمسی‌زاده با اشاره به اینکه این اثر به‌عنوان منتخب دوسالانه مجسمه‌سازی از سوی سازمان زیباسازی به مبلغ 16 میلیون تومان خریداری شده بود عنوان کرد: این مجسمه یک مجموعه است که «ترند، هفت بچه می‌گذارد، یکی بلبل است» نام دارد و از 6 پرنده تشکیل شده بود که 500‌کیلو وزن داشتند.

به گفته شمسی‌زاده ارتفاع این مجسمه دو متر و 20 و عرض آن 3 متر و 20 سانتی‌متر بوده است و در کنار نگهبانی پارک نصب شده بود: علاوه‌بر اینکه خودم تمهیداتی برای استحکام اثر به کار بردم، این مجسمه در کنار نگهبانی پارک و در کنار خیابان که محل دید همه است قرار داشت.

کار سارقان عادی نیست

شهردار تهران با اعلام اینکه دزدی مجسمه‌های شهری توسط دزدهای عادی و سرراهی انجام نشده بلکه سارقان به‌صورت باندی عمل می‌کنند گفت: شهرداری تا زمان روشن شدن موضوع، همکاری‌های لازم را با نیروی انتظامی انجام می‌دهد. 

محمدباقر قالیباف در حاشیه حضور در شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیگیری این موضوع بر عهده نیروی انتظامی است، گفت: نیروی انتظامی تاکنون اطلاعات خوبی به دست آورده است، ما هم به‌عنوان شهرداری شکایت خود را اعلام کرده‌ایم و تا زمان روشن‌شدن موضوع، همکاری‌های لازم را با نیروی انتظامی انجام خواهیم داد.

کد خبر 106674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز