مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - عباس ثابتی‌راد: سریال سرقت مجسمه‌های برنزی تهران پس از ناپدید شدن 9 مجسمه وارد مرحله‌ای تازه‌شد.

محمد‌باقر ‌‌قالیباف، شهردار تهران خواستار پیگیری سرقت مجسمه‌های تهران توسط نیروی انتظامی شد. سخنگوی شورای شهر تهران نیز با تاکید بر پیگیری این موضوع از تلاش برای بازگشت مجسمه‌ها به شهر تهران خبر داد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز از تشکیل گروه ویژه‌ای در پلیس آگاهی تهران برای رسیدگی به موضوع سرقت سریالی مجسمه‌های شهر تهران خبر داد. در این میان واکنش سازندگان مجسمه‌های به‌سرقت رفته نیز چیزی نبود جز تأسف و تعویق نصب مجسمه‌های جدید در سطح شهر.

محمدهادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به سرقت 9 مجسمه از سطح شهر تهران گفت: در گفت‌و‌گویی که با رئیس پلیس تهران داشتم، پلیس قول داد به سرعت سارقین را دستگیر کند و مجسمه‌ها را به جایگاه شان بازگرداند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی باید تمام تلاش خود را بکند تا تهران - پایتخت جمهوری اسلامی ایران - بیشترین امنیت را داشته باشد. ما هم تلاش می‌کنیم در صورت معدوم شدن مجسمه‌ها دوباره همان مجسمه‌ها را سفارش داده و در همان مکا‌ن‌ها نصب کنیم.

سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که شهرداری از این پس برای امنیت بیشتر مجسمه‌ها چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟ بیان کرد: مجسمه‌ها از این پس نیز با همان شکل قبلی نصب خواهند شد؛

چراکه استانداردهای لازم در مورد نصب آنها به کار گرفته شده است و کار خاص دیگری نمی‌توان انجام داد. در همه جای دنیا برای نصب و نگهداری از مجسمه‌ها استانداردهایی رعایت می‌شود که ما نیز این استانداردها را رعایت کرده‌ایم.

نخستین سرنخ‌ها پیدا شد

محمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران که کمتر از یک هفته است کار خود را در این بخش آغاز کرده، در ابتدای فعالیت خود از یافتن سرنخ‌های جدیدی خبر داد.

وی از ضبط فیلم سرقت یکی از مجسمه‌های ربوده شده شهرداری توسط دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک خبر داد و گفت: شکایت شهرداری در مورد این موضوع تنظیم شده و همراه با مستندات از طریق اداره حقوقی در حال پیگیری و تحویل به نیروی انتظامی است.

شوشتری در نخستین اظهارنظر خود به‌عنوان مدیرعامل سازمان زیباسازی اظهار داشت: ضبط این فیلم و دیگر پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شهرداری تهران کمک بزرگی به باز شدن گره سرقت مجسمه‌های شهر تهران می‌کند.

تعویق نصب مجسمه‌های جدید

موسوی، رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در مورد تأثیر این سرقت‌ها در روند نصب دیگر آثار برنزی گفت: این موضوع باعث شده است تا فعلا نصب مجسمه‌های برنزی متوقف شود تا نتیجه تحقیقات برای سرقت این آثار مشخص شود.

برای هر مجسمه یک نگهبان

جمشید مرادیان معتقد است: مادام که در مورد هنر، کار کلان فرهنگی انجام نشود، شاهد مشکلاتی همچون سرقت سریالی مجسمه‌های شهری خواهیم بود.

این هنرمند مجسمه‌ساز با اشاره به سرقت سریالی مجسمه‌های شهری طی چند هفته اخیر به ایسنا گفت: نمی‌توان برای تمام مجسمه‌های شهر نگهبان گذاشت و یا به آنها دزد‌گیر نصب کرد؛ همان‌طور که در هیچ کجای دنیا مجسمه‌هایی از این دست را نمی‌دزدند.

او تصریح کرد: اگر باور جامعه به نیاز وجود مجسمه و سایر اشکال هنری متمایل شود، دیگر نیازی به نگهبان و نگرانی برای سرقت مجسمه‌های شهری نیست.  به گفته مرادیان این اتفاق نیازمند برنامه فرهنگی طولانی‌مدت است و تا زمانی که حاصل نشود، باید شاهد اتفاقاتی از این دست بود.

مرادیان در پایان در پاسخ به نقش سازمان زیبا‌سازی شهر تهران و یا شهرداری به‌عنوان متولیان نصب این مجسمه‌ها در سطح شهر گفت: متولیان در این میان مقصر نیستند چون آنها سفارش ساخت مجسمه را به هنرمند داده‌اند و اکنون خودشان بابت سرقت این مجسمه‌ها متضرر شده‌اند. شاید هم باید منتظر ماند و دید که چه وقت این مجسمه‌ها سر از حراجی‌های هنری درمی‌آورند!

این اتفاق بی‌سابقه‌ است

فاطمه امدادیان، مجسمه‌سازی که یکی از آثار انتزاعی وی نیز از خانه هنرمندان ایران به سرقت رفته است، ‌این اتفاق را بسیار ناگوار خواند و گفت: خبر سرقت مجسمه‌های بسیار سنگین از سطح شهر خیلی ناگوار است.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا مجسمه‌های سنگین این‌چنینی در سطح شهر پراکنده‌اند و هیچ خطری هم آنها را تهدید نمی‌کند، بنابراین باید آگاهی لازم برای محافظت از این آثار ایجاد شود نه آنکه جنس مجسمه‌ها تغییر داده شود.

مجسمه برنزی استاد نجات‌اللهی نصب نمی‌شود

نصب تندیس استاد نجات‌اللهی که توسط جعفر نجیبی ساخته شده است به‌دلیل سرقت‌ مجسمه‌های برنزی سطح شهر فعلا انجام نمی‌گیرد.  جعفر نجیبی، این روزها مشغول ساخت تندیس استاد نجات‌اللهی است که ظاهرا به‌دلیل سرقت مجسمه‌های برنزی در هفته‌های جاری نصب این تندیس در حالت تعلیق به سر می‌برد.

وی در مورد وضعیت این مجسمه به مهر گفت: این مجسمه را از جنس برنز ساخته‌ام و با اینکه آماده نصب و در مرحله ریخته‌گری است، در تماسی که با مسئولان سازمان زیباسازی داشتم، آنها به من گفتند فعلا قصد دارند از نصب مجسمه‌های برنز در تهران خودداری کنند تا سرنوشت مجسمه‌هایی که به سرقت رفته‌اند، مشخص شود.

کد خبر 106489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز