شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- عباس ثابتی‌راد: مجسمه دکتر محمد معین، نهمین مجسمه ربوده شده از سطح معابر شهر تهران است که به سرقت رفت

پس از دزدیده شدن مجسمه‌های ستارخان و باقرخان، استاد شهریار و 2 مجسمه برنزی واقع در خانه هنرمندان، این‌بار نوبت به مجسمه برنزی استاد معین رسید که ناگهان و یک شبه ناپدید شود.

آخرین خبر حکایت از این دارد که مجسمه برنزی «استاد معین» اثر جعفر نجیبی که کمتر از یک ماه از نصب آن می‌گذرد به‌صورت مشکوکی ناپدید شده‌است.این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها بر این نکته تاکید دارد که همه مجسمه‌ها دارای ابعادی بزرگ بوده‌اند و امکان سرقت آنان بسیار کم بوده است.

مجتبی موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سرقت مجسمه‌ها پیش از این هم اتفاق می‌افتاد اما بیشتر مربوط به شناسنامه این آثار بود که از جنس برنج ساخته می‌شد و ارزش مادی اندکی داشت، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که شناسنامه آثار را از جنس استیل بسازیم تا امکان ذوب و فروش آن وجود نداشته باشد اما در مورد مجسمه‌هایی که سرقت می‌شد نیز مدت‌هاست که استحکام لازم در نصب این آثار رعایت می‌شود.

درحالی‌که طی روزهای پیش خبر سرقت 8 مجسمه برنزی در شهر تهران منتشر شد اما به‌نظر می‌رسد که سارقان همچنان بدون توجه به این اخبار به کار خود ادامه می‌دهند.  وی ‌افزود: کلیه مدارک و اطلاعات لازم درباره 8مجسمه سرقت شده شهر تهران را به دایره حقوقی سازمان ارائه کرده‌ایم که این اداره در حال پیگیری قضایی آن است.

موسوی درباره ادامه روند سرقت‌ مجسمه‌ها با وجود انتشار اخبار آن و حساسیت‌زایی برای مسئولان بخش‌های مختلف شهر تهران گفت: به هر حال مجسمه‌ها در سطح شهر پراکنده‌اند و نمی‌توان برای هر کدام از آنها نگهبان گذاشت اما به هر حال سازمان زیباسازی شهرداری تهران وظیفه‌اش سیاستگذاری، مدیریت، خرید و نصب آثار است و وظیفه حفظ و نگهداری این آثار به‌عهده  این سازمان نیست.

وی تصریح کرد: شاید خسارات مالی ناشی از این سرقت‌ها  قابل جبران باشد اما خسارت معنوی آن غیرقابل جبران خواهد بود.موسوی با بیان اینکه همچنان در شوک وارده از این سرقت‌ها قرار داریم درباره دیگر مجسمه‌های برنزی آماده نصب گفت: این سرقت‌ها در روند اجرای پروژه‌های ما تأثیر نامطلوبی را ایجاد کرده است به‌طوری که هم‌اکنون 4 مجسمه آماده نصب داریم که دو تای آنها برنزی است ولی به‌دلیل این اتفاقات، نصب آنها را متوقف کرده‌ایم تا نتیجه تحقیقات مشخص شود.

روال قانونی و قضایی برای پیگیری این سرقت‌ها از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال انجام است. به گفته مسئولان، دزدیدن این مجسمه‌ها کار ساده‌ای نیست  چرا که استحکام‌سازی‌ لازم انجام شده‌است.

دزدان برای ربودن این آثار می‌باید به دستگاه‌های برش و جرثقیل مجهز باشند. این در حالی است که تمامی این مجسمه‌ها در معابر شلوغ و پرتردد شهر نصب شده بودند و ربوده شدن این مجسمه بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 106373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز