گروه ادب و هنر: تکلیف سرقت سریالی مجسمه‌های پایتخت تاکنون روشن نشده‌است

تاکنون آمار دقیقی از مجسمه‌های به سرقت رفته از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام نشده‌ و به همین دلیل طی یک ماه گذشته هر روز خبر به سرقت رفتن مجسمه‌ای دیگر شنیده می‌شود. از سوی دیگر سخنگوی شهرداری تهران، محمدهادی ایازی روز گذشته اعلام کرد که فعلاً سرقت‌ مجسمه‌های تهران متوقف شده و در چند روز گذشته هیچ مجسمه‌ای ربوده نشده است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه پلیس موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: مطلع هستم که نیروی انتظامی برای دستگیری سارقان اقدامات اساسی انجام داده است.  به گفته ایازی، دزدیدن این مجسمه‌ها میلیون‌ها تومان به شهر خسارت وارد کرده است. 

وی به خسارت‌های معنوی که این دزدی‌ها به شهر وارد کرده‌ اشاره کرد و افزود: این مجسمه‌ها توسط هنرمندان بزرگ ایرانی ساخته و به‌عنوان آثار ملی بوده است که ما آنها را در معرض عموم قرار دادیم.  سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در جامعه هنگامی که مجسمه‌ها در معرض دید عموم به سرقت روند آثار سوء خواهد داشت، اظهار داشت: امیدواریم پلیس هر چه زودتر این افراد را دستگیر کند تا شگرد آنها مشخص شود.

نصب 30مجسمه جدید در تهران

رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهر تهران از نصب 30 مجسمه تا پایان سال‌جاری در اماکن عمومی شهر تهران خبر داد. مجتبی موسوی در این باره گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال حدود 30مجسمه از جنس برنز، آهن و فایبرگلاس در تهران نصب خواهد شد. 

وی با بیان اینکه یکی از این مجسمه‌ها که امسال نصب می‌شود، مجسمه شهید همت است، اظهار داشت: همچنین مجسمه شخصیت‌ها، مشاهیر و غیره نیز ساخته می‌شود.  رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره هزینه‌های درنظر گرفته شده برای ساخت این مجسمه‌ها گفت: مشکلی در تأمین هزینه‌ها نداریم.

موسوی به هنرمندانی که این مجسمه‌ها را می‌سازند، اشاره کرد و افزود: هنرمندانی که مشغول به فعالیت هستند، معمولاً فارغ التحصیلان این رشته بوده و فعالیت‌های مستمر هنری دارند.

هنوز آماری در دست نیست

هنوز سازمان زیباسازی آمار دقیقی از مجسمه‌های به سرقت رفته منتشر نکرد‌ه اما از جای‌جای شهر خبر می‌رسد که مجسمه‌ای ناپدید شده‌است. در واقع این مجسمه‌ها در یک ماه گذشته ناپدید شده‌اند و هر روز خبر سرقت یکی از آنها به گوش می‌رسد. آخرین خبر نیز حکایت از به سرقت رفتن مجسمه‌ای دیگر از دانشگاه دامپزشکی تهران دارد.

مجسمه «گوساله» واقع در صحن دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم به سرقت رفته است. این مجسمه که در بدو تاسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران توسط یک مجسمه ساز سوئدی به این دانشگاه هدیه شده بود، به سرقت رفت.

سرقت مجسمه‌ای دیگر

عضو هیأت رئیسه دانشگاه تهران که خبر سرقت مجسمه «گوساله» دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ایام تعطیلات نوروزی را تایید کرد درباره عدم‌اعلام این خبر با گذشت بالغ بر یک ماه از سرقت توضیحاتی ارائه کرد.  سید محمد مقیمی گفت: اعلام سرقت این مجسمه به دانشگاه کمک می‌کند. بالاخره به‌نظر می‌رسد کسانی هستند که سرقت زنجیره‌ای مجسمه‌ها را در تهران انجام می‌دهند.

معاون دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چرا برخی مسئولان دانشگاه تهران در ارائه اطلاعات راجع به سرقت مجسمه از دانشکده دامپزشکی، این موضوع را یک شایعه می‌دانند، عنوان کرد: ابتدا که متوجه سرقت این مجسمه شدیم این فکر ایجاد شد که این سرقت یک موضوع درون دانشگاهی است و مسئله حیثیتی است اما حوادثی که اتفاق افتاده نشان می‌دهد سرقت‌ها یک کار برنامه‌ریزی شده از بیرون دانشگاه است.

مصطفی خسروی مدیرکل حراست دانشگاه تهران نیز در این باره گفت: مجسمه گوساله دانشکده دامپزشکی در تعطیلات نوروز به سرقت رفت. در حالی که گزارش این سرقت به نیروی انتظامی ارائه شد تدابیر ویژه‌ای برای حفاظت از سایر مجسمه‌های دانشگاه تهران دیده شد چرا که دقت برای حفظ اموال دانشگاه وظیفه ذاتی حراست و انتظامات است.

کد خبر 106942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز