گروه ادب و هنر: اظهارنظر در مورد سرقت مجسمه‌ها همچنان ادامه دارد اما هنوز خبری مبنی بر دستگیری سارقان ارائه نشده‌ است

در آخرین اظهارنظر، مسئولان از برنامه‌ریزی‌های گروه سارقان خبر داده‌اند و انگیزه این دزدی را اقتصادی ندانسته‌اند.مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد پس از یک هفته سکوت با اشاره به شوکه‌شدن خود از شنیدن خبر سرقت‌های سریالی مجسمه‌ها تصریح کرد: بعید است این اقدامات مربوط به افرادی باشد که بخواهند جنگ ایده‌ای و اندیشه‌ای با هنر مجسمه‌سازی داشته باشند و این نظریه در دولت و نظام وجود ندارد.

محمود شالویی، درباره سرقت سریالی مجسمه‌های برنزی شهر تهران و دلایل برخی رسانه‌ها در این ماجرا مبنی بر مخالفت با هنر مجسمه‌سازی از سوی برخی افراد توضیح داد: من بعید می‌دانم افرادی دست به این کار بزنند که متعلق به نظام باشند یا با دید و اندیشه اسلامی بخواهند اقدام به چنین کاری کنند. 

شالویی انتشار اخبار ربودن مجسمه‌های شهر به‌دلیل نظریه‌های فقهی مخالفت با هنر مجسمه‌سازی را ساخته و پرداخته رسانه‌های بیگانه و افراد فرصت‌طلب عنوان کرد و گفت: بعید است که این اقدامات مربوط به افرادی باشد که بخواهند جنگ ایده‌ای و اندیشه‌ای با هنر مجسمه‌سازی داشته باشند.

وی افزود: چنین چیزی تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است و نباید درباره این موضوع نیز به‌صورت شتابزده عمل کرد و جریانی را متهم کرد بلکه باید اسناد و مدارک و شواهد بیشتری در اختیار داشته باشیم.

ناامنی روانی ایجاد نکنیم

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به گذشت چندین روز از سرقت مجسمه‌ها، پاسخ‌ندادن به افکار عمومی درباره این اتفاق، ناامنی روانی ایجاد می‌کند.

احمد مسجدجامعی اظهار داشت: این اتفاق به موضوعی فرعی تبدیل شده است و حس ناامنی و بی‌قانونی را در اذهان عمومی شکل می‌دهد.  وی ادامه داد: مسئولان مربوط نیز بعد از چندین روز هنوز پاسخی به افکار عمومی نداده‌اند و این امر ممکن است ناامنی روانی را به‌وجود بیاورد. 

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: دزدیده‌شدن مجسمه‌ها با تعداد و وزن‌هایی بالا، احساس امنیتی را که یک شهروند باید داشته باشد از بین می‌برد.  عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه این سرقت عجیب به‌نظر می‌آید، اظهار داشت: دزدیده شدن مجسمه‌ها ارزش ریالی چندانی ندارد؛ ضمن اینکه دزدیده شدن آنها مقدمات بسیاری نیاز دارد.

سارقان باید سریع‌تر دستگیر شوند

از سویی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سرقت مجسمه‌ها از سطح شهر تهران گفت: نیروی انتظامی هرچه سریع‌تر سارقان مجسمه‌های تهران را دستگیر کند.  سید علی‌محمد موسوی مبارکه اظهار داشت: گذشته تاریخی و آداب و رسوم هر جامعه، ایده‌هایی محسوب می‌شوند که آنها را به‌عنوان مجسمه یا نمادهای دیگر به منصه ظهور می‌گذارند.

وی با بیان اینکه نمی‌‌توان از ارزش ریالی مجسمه‌های دزدیده شده بهره‌ چندانی برد، گفت: آنچه مسلم است سازماندهی‌بودن این امر است. موسوی مبارکه تصریح کرد: انتظار ما این است که نیروی انتظامی درصدد دستگیری هر چه سریع‌تر سارقان باشد.

انتقال برخی مجسمه‌ها نیاز به جرثقیل داشته است

معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز درباره سرقت مجسمه‌ها گفت: مجسمه‌ها را با پیچ و مهره روی پایه‌ها نصب کرده و قابلیت باز کردن داشته است ولی باید این را بگویم که برای انتقال برخی از آنها احتیاج به جرثقیل بوده است.

کد خبر 107125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز