سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر کره شمالی در یک اقدام غیر معمول به چین سفر کرد

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رهبر کره شمالی در این سفر  با فشار‌ها برای استقبال از اصلاحات اقتصادی و بازگشت به گفت‌وگوهای خلع سلاح‌ هسته‌ای مواجه است اما اینگونه اقدامات از سوی رهبر کره شمالی بعید به نظر می‌رسد.

نه پکن و نه پیونگ یانگ تایید نکرده‌اند که کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی در یک سفر کم سابقه خارجی به سر می‌برد. اما تردیدهای اندکی وجود دارد مبنی بر اینکه کیم جونگ ایل روز دوشنبه با قطار وارد چین شده و شب گذشته را در شهر بندری دالیان در شمال شرقی چین سپری کرده است.

حتی برخی از رسانه‌های دولتی چین از جمله روزنامه چاینا دیلی با استناد به گزارش‌های رسانه‌های خارجی در مورد سفر کیم جونگ ایل به چین گزارش دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کاروان حامل رهبر کره شمالی متشکل از خودروهای لیموزین،‌ مینی بوس‌ها و خودروهای امنیتی صبح امروز (سه شنبه 14 اردیبهشت) هتل فوروما در دالیان را ترک کردند اما خبرنگاران خارجی که سعی داشتند از خروج وی از هتل فیلم تهیه کنند توسط پلیس دستگیر شدند. مقصد بعدی کیم جونگ ایل مشخص نیست.

ژانگ لیان گوی، یک کارشناس کره شمالی در مدرسه حزب مرکزی در پکن اظهار کرد: انتخاب دالیان با توجه به وجود شرکت‌های خارجی و پارک‌های صنعتی در این کشور به عنوان مقصد کیم جونگ ایل نشان می‌دهد که پکن خواستار تشویق رهبر کره شمالی به مقابله با اقتصاد ضعیف این کشور است.

ژانگ افزود: ‌نگرانی‌های اقتصادی در کنار نگرانی‌های پکن در باره برنامه تسیلحات هسته‌ای کره شمالی در دیدار کیم جونگ ایل با هوجین تائو، رئیس جمهور چین و دیگر مقام‌های پکن مطرح خواهد شد.

این کارشناس مسائل کره شمالی افزود: درباره درخواست‌های کره شمالی مبنی بر کمک‌های غذایی،‌ سوخت و هم‌چنین بازگشت پیونگ یانگ به گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکراتی صورت خواهد گرفت؛ اما فکر می‌کنم رهبر کره شمالی بیشتر نگران روابط اقتصادی باشد زیرا اقتصاد داخلی در کره شمالی بسیار دچار مشکل است.

رهبر کره شمالی در حالی که عینک آفتابی معروف و لباس خاکی رنگ همیشگی خود را به تن داشت عصر روز دوشنبه از خودروی حامل خود پیاده شد و شادات و سرحال وارد هتل فوروما در دالیان شد.

سفر کیم جونگ ایل به چین به اولین سفر خارجی وی از زمان دچار شدن به عارضه مغزی در سال 2008 محسوب می‌شود؛ این سفر در شرایطی است که دولت وی با فشارهایی در دو جبهه امنیتی مواجه است که یکی گفت‌وگوهای متوقف شده خلع سلاح هسته‌ای و دیگری موضوع غرق شدن کشتی کره جنوبی که ظاهرا مورد اصابت یک اژدر کره شمالی قرار گرفته؛ هستند.

ژانگ گفت: این فشار روی کره شمالی بسیار سنگین است و به نظر می‌رسد کیم جونگ ایل این بار می‌خواهد از سفر به چین برای بازی کردن با کارت پکن استفاده کند تا نشان دهد که حمایت چین را در اختیار دارد.

کد خبر 106660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز