همشهری آنلاین: ژاپن روز جمعه تحریم‌های خود علیه کره شمالی را به مدت یک سال دیگر در حالی تمدید کرد که پیونگ‌یانگ در تحقیق دوباره درباره پرونده شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط ماموران دولتی این کشور قصور کرده است.

خبرگزاری آلمان از توکیو گزارش داد، هیروفومی هیرانو (Hirofumi Hirano)، دبیر ریاست کابینه ژاپن گفت کره شمالی به مذاکرات شش جانبه هم بازنگشته است.

مذاکرات به بن بست رسیده میان چین، کره جنوبی، روسیه، ایالات متحده، ژاپن و کره شمالی با هدف پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی پیونگ‌یانگ انجام می‌گرفت. کره شمالی آوریل 2009 در اعتراض به تحریم‌های سازمان ملل از این مذاکرات خارج شد.

تحریم‌های ژاپن برای نخستین بار زمانی بر کره شمالی اعمال شد که این کشور موشک‌های بالستیک خود و یک دستگاه اتمی را سال 2006 آزمایش کرد. این تحریم‌ها قرار بود 13 آوریل خاتمه یابد. این تدابیر شامل تحریم ورود کشتی‌های کره شمالی به بنادر ژاپن هم می‌شود.

این نخستین بار است که دولت یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر ژاپن پس از آنکه حزب دموکراتیک ژاپن در ماه سپتامبر به قدرت رسید، تصمیم به تحریم‌ها می‌گیرد.

هیرانو روز جمعه در یک نشست خبری گفت، تحریم‌ها "اثر مشخصی" دارد. اما این سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت احتمال می‌دهد داد و ستد از طریق کشور ثالثی ادامه یابد.

وی گفت: "این موضوعی است که ما باید در آینده مورد مطالعه قرار دهیم، زیرا همکاری با کشورهای مربوطه ضروری است."

آزمایش اتمی کره شمالی و ربوده شدن اتباع ژاپنی افکار عمومی ژاپن را تحت تاثیر قرار داد. دولت توکیو می‌گوید، بیش از 10 تبعه ژاپنی در دهه 1970 و 1980 توسط عوامل کره شمالی ربوده شده‌اند.

سال 2002، کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی این اتهام را پذیرفت. اما ژاپن مظنون است که موارد دیگری از ربایش‌ها نیز رخ داده و از پیونگ‌یانگ خواسته است در این باره تحقیق کند.

کد خبر 104628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز