چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد، این کشور آزمایش موفق گداخت هسته‌ای انجام داده است.

خبرگزاری آلمان از سئول گزارش داد، بنا به اعلام خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) گامی فنی و رو به جلو نسبت به جوش هسته‌ای است که پیونگ‌یانگ آن را پیش از این آزمایش کرده است.

این خبرگزاری اعلام کرد: "انجام گداخت هسته‌ای به صورت موفقیت‌آمیز، واقعه‌ای بزرگ است که نشان از توسعه سریع علوم و فن‌آوری پیشرفته در جمهوری خلق کره دارد."

گداخت هسته‌ای که در آن اتم‌ها به هم فشرده می‌شوند، به فن‌آوری پیشرفته‌تری نسبت به جوش هسته‌ای نیاز دارد که در آن ذرات اتم برای تامین انرژی از هم شکافته می‌شوند. این فن‌آوری همچنین می‌تواند منجر به تولید تسلیحات اتمی قوی‌تری شود.

یانگ هیونگ، دانشمند و پژوهشگر در موسسه تحقیقات ملی گداخت کره جنوبی در تائه‌جون گفت فکر نمی‌کند که کره شمالی فن‌آوری یا منابع لازم را برای گداخت در اختیار داشته باشد.

این خبر جدید از کره شمالی در حالی منتشر شده است که تلاش‌ها برای متقاعد ساختن کره شمالی به بازگشت به میز مذاکرات شش جانبه با هدف پایان بخشیدن به برنامه تسلیحاتی این کشور، تشدید شده است.

پیونگ‌یانگ در آوریل 2009 به خاطر اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی از سوی سازمان ملل از این مذاکرات که چین، ژاپن، روسیه، ایالات متحده و دو کره در آن شرکت دارند، خارج شد.

کد خبر 107293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز