سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین : وزیر آموزش و پرورش گفت: بررسی طرح درس ملی از هفته آینده در دستورکار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه استان تهران که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، استاندار تهران و مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران که در برج میلاد برگزار شد، افزود: تحول اساسی در کتب که پس از طی چهار سال مطالعه از هفته آینده در دستورکار شورا قرار می‌گیرد و علاوه بر کتب، بررسی و مطالعه در زمینه‌ کلاس، نحوه تدریس، شیوه و فنون تدریس، مدیریت در مدارس نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: محور کار در آموزش و پرورش تعریف جدیدی است که از مدرسه داده است و در آن مدرسه به کانون محله تبدیل می‌شود و به عنوان یک مرکز با نشاط برای دانش‌آموزان، معلمان و اولیا و همچنین محله تبدیل خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تحول بنیادین از سال 67 تا به حال مورد مطالعه قرار گرفته است و در یک برنامه پیوسته در چهار سال پیش توسط صاحبنظران تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفته است، اکنون برای کارهای نهایی در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم تحول بنیادین در کلاس، کتاب، مدرسه، دانش‌آموز، معلم و مدیریت باید شکل بگیرد و در این راستا این تحول بنیادین را در 100 مولفه تعریف کرده‌ایم که نتیجه آن شکل‌گیری مدرسه جدید خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز هر تحولی باید از آموزش و پرورش آغاز شود، چون زیرساخت تولید هر کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و تحول بنیادین بدون توجه به جایگاه معلم امکان‌پذیر نیست.
حاجی بابایی عنوان کرد: معلم باید در جایگاه اصلی و رفیع نظام تعلیم و تربیت تعریف شود، هر مولفه‌ای را می‌شود از این نظام حذف کرد، امکانات را کاهش داد و حتی آن را حفظ کرد، اما نظام تعلیم و تربیت بدون معلم امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در طول ماههای گذشته با پشتیبانی دولت و مجلس و فرهنگیان آموزش و پرورش موفق شد به اندازه سه سال گذشته در شورای آموزش و پرورش تشکیل جلسه بدهد و این تحول بنیادین یکی از نتایج مهم و از دستاوردهای ارزشمند این تلاش‌هاست.

وی اضافه کرد: 20 مولفه از یکصد محور تحول بنیادین در طول پنج ماه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است که برخی از آنها به مرحله اجرا رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ساختار آموزش و پرورش طی چند سال مصوب شده است و بر اساس این اقدام آموزش و پرورش از یک دستگاه اجرایی به یک دستگاه اجرایی و ارزیابی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: بعضی اوقات نگاه به آموزش و پرورش نگاه آماری است و گفته می‌شود ، مثلا نرم دانش‌آموز و معلم 11 است، در حالی که آموزش و پرورش تکلیفی به عهده گرفته است که به طور شایسته به آن عمل کند.

حاجی بابایی توضیح داد: در آموزش و پرورش استثنایی 70 هزار دانش‌آموز و 17 هزار معلم وجود دارد که تعداد آنها کم است. 

 وی اظهار کرد: باید آمار شفاف و دقیق از هزینه تمام شده دانش‌آموزان در همه مدارس اعم از دولتی و غیردولتی شکل بگیرد که همه مسوولان در جریان روند کار قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از کارهایی که در تحول بنیادین شکل می‌گیرد و به نوعی نظام تعلیم و تربیت را روی ریل قرار داده است، تشکیل مرکزی به نام «سنجش» است و این مرکز آمادگی دارد علاوه بر این که کار خود را به جایی واگذار نمی‌کند ، بلکه قدرت و توانایی هر آزمونی را در نهایت دقت و سلامت دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگیان خواستار ارتقای شان و جایگاه خودشان هستند و از همه مسوولان می‌خواهند در این جهت اقدام کنند.

همچنین در این مراسم از 11 معلم نمونه کشوری تهرانی تقدیر شد.

کد خبر 106634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز