شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

قیمت میوه و مرکبات که از روزهای نخست امسال سیر صعودی به‌خود گرفته بود، این روزها با عرضه برخی میوه‌های فصل و نوبرانه با نوسان بیشتری همراه است.

 با این روند گرچه قیمت برخی انواع میوه‌های نوبرانه به حدی بالاست که اغلب مصرف‌کنندگان قدرت خرید و استفاده از این میوه‌ها را ندارند اما عرضه میوه‌های فصل موجب شده تا قیمت برخی میوه‌های ذخیره شده افزایش چندانی نداشته باشند به‌نحوی که برخی مرکبات مانند پرتقال در هفته‌جاری با تثبیت بیشتر قیمت همراه بوده است. با این وجود قیمت برخی دیگر از میوه‌ها و سبزیجات مانند سیب زرد و قرمز یا خیار و سبزی در بازار‌های سطح شهر با افزایش نسبی همراه بوده است.

شیب قیمت پرتقال و موز

با وجود اظهار نظرهای مسئولان در زمینه وجود ذخایر مناسب مرکبات ذخیره‌سازی شده برای شب عید، بررسی قیمت‌های سطح شهر تا اواسط فروردین ماه امسال نشان‌دهنده قیمت‌ هر کیلو پرتقال از 1400 تا 1700 تومان بود و در برخی میوه‌ ‌فروشی‌ها این محصول به نرخ بیش از 2هزارو 500 تومان نیز به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد اما اکنون متوسط قیمت هر کیلو انواع پرتقال در سطح شهر تهران با قیمتی از هزار تا 2هزار تومان به دست مردم می‌رسد. با این روند، قیمت کنونی پرتقال نسبت به قیمت این محصول در روزهای پایانی سال گذشته( براساس گزارش بانک مرکزی در هفته آخر سال قیمت پرتقال درجه یک بیش ازهزار و 300 تومان بوده) افزایش داشته اما نسبت به اواسط فروردین‌ماه تغییر چندانی نکرده است.

همچنین بررسی قیمت‌های میوه و مرکبات در سطح شهر بیانگر کاهش قیمت موز است به‌نحوی که قیمت این محصول در پایان سال گذشته حداکثر هزار و 200 تا هزار و 300تومان بود و در اواسط فروردین‌ماه امسال به هزار و 600 تومان در سطح شهر افزایش یافت. اما اکنون متوسط قیمت هر کیلو موز در سطح شهر تهران از هزار و 100 تا هزارو 500 تومان در نوسان است.

افزایش قیمت سیب درختی

در حالی که قیمت برخی انواع میوه و مرکبات بیانگر روند نزولی یا تثبیت قیمت این محصولات است  بررسی قیمت برخی دیگر از انواع میوه و مرکبات از روند صعود و افزایش قیمت‌ها حکایت دارد. گرچه براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 28 اسفند ماه سال 88 در سطح شهر، قیمت هر کیلو سیب قرمز هزار و 200تومان بوده است و بررسی قیمت این محصول در اواسط فروردین‌ماه نشان از قیمت هزارو 300 تا هزارو 500 تومانی دارد اما اکنون قیمت هر کیلو سیب قرمز در سطح شهر تهران از 780 تا 3هزار تومان در نوسان است. با این روند هرچند قیمت حداقلی سیب قرمز کاهش یافته اما قیمت حداکثری این میوه در سطح شهر تهران نیز با افزایش همراه بوده است.

قیمت هر کیلو سیب زرد نیز که در گزارش مذکور بانک مرکزی بیش از هزار و 200 تومان اعلام شده در اواسط فروردین‌ماه به هزار و 300 تا هزارو 500 تومان افزایش یافت و اکنون این محصول در میوه ‌‌فروشی‌های سطح تهران به نرخ 730 تا هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود که حاکی از رشد قیمت سیب زرد است. همچنین خیار که در هفته پایانی سال گذشته در سطح شهر با قیمت بیش از 700 تومان عرضه می‌شد، در هفته دوم سال89 با قیمت 1000تومان به دست مردم رسید و اکنون قیمت این محصول در سطح شهر تهران از 370 تا هزار و 200تومان در نوسان بوده و بیانگر افزایش قیمت این محصول است.

همچنین میوه کیوی نیز که در اواسط فروردین‌ماه امسال با قیمت‌ هزار و 250 تا هزار و 800 تومان در میوه فروشی‌های سطح شهر تهران به دست مردم می‌رسید، اکنون به 1100 تا 2500 تومان افزایش یافته است. بررسی قیمت کیوی نیز نشان می‌دهد که قیمت میوه مذکور چندان ثبات نداشته و روند آن صعودی بوده است.

کد خبر 106321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز