جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی‌که تونل‌های مرزی نوار غزه تنها راه تامین مایحتاج اولیه زندگی فلسطینی‌های ساکن این منطقه به حساب می‌آید

نیروهای امنیتی مصر با انتشار گاز سمی در یکی از این تونل‌ها 4 فلسطینی را به شهادت رساندند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که تزریق گازهای سمی توسط سرویس‌های امنیتی مصر در ‌تونل‌های مرزی میان نوار غزه و مصر باعث شهادت 4 نفر و مجروح شدن 7 نفر دیگر شده است.

سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش حماس در نشستی خبری دولت مصر را مسئول شهادت این افراد دانست و از مقام‌های این کشور خواست تا تحقیقات لازم را در این زمینه انجام داده و متهمان این حادثه دردناک را تحویل مراجع قضایی دهند.

ابوزهری با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد که  این  نخستین باری نیست که چنین حوادثی رخ می‌دهد و تا‌کنون 145 فلسطینی در تونل‌ها به شهادت رسیده‌اند که شهادت 45 نفر از آنها بر اثر تزریق گازهای سمی نیروهای امنیتی مصر بوده است.

وی گفت: روی آوردن به تونل‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر بود که ملت فلسطین در اثر محاصره و از روی ناچاری مجبور به استفاده از آنها شده است. درحالی‌که محاصره شدید نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی ‌بیش از 3 سال همچنان ادامه دارد تونل‌های مرزی نوار غزه تنها راه تامین مایحتاج اولیه زندگی بیش از 5/1میلیون فلسطینی ساکن این منطقه به حساب می‌آید.

این در حالی است که دولت مصر در راستای همکاری با رژیم صهیونیستی برای تشدید این محاصره، در حال ساخت دیوار فولادی در طول نوار مرزی خود با نوار غزه است. ساخت این دیوار فولادی زیرنظر نیروهای امنیتی فرانسه و آمریکا انجام می‌گیرد و دولت مصر با قرار دادن آن در عمق 30 متری زیر زمین قصد مسدود کردن این تونل‌ها که رگ‌های حیات غزه به حساب می‌آید را دارد.

سخنگوی حماس به‌دنبال این اقدام نیروهای امنیتی اعلام کرد که دولت مصر به جای کشتار ملت فلسطین باید گذرگاه‌ها را برای ورود لوازم و مواد ضروری باز کند. این در حالی است که دولت مصر با ترس از خشم مسلمانان انتشار گاز سمی در تونل‌های مرزی غزه را  رد کرد. حسام زکی، سخنگوی وزارت خارجه مصر بدون اشاره به هیچ نوع جزئیاتی اعلام کرد این مسئله واقعیت ندارد.

این در حالی است که مقام‌های نیروهای امنیتی مصر در مرز رفح در مقابل پرسش‌های خبرنگاران حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشدند.

طرح جدید حماس برای آشتی ملی

اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین اعلام کرد که رایزنی میان جنبش‌های فتح و حماس برای برقراری آشتی ملی فلسطین ادامه دارد و به‌زودی هیاتی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح برای دیدار با رهبران حماس به غزه سفر خواهند کرد.

وی با استقبال از انجام این سفر گفت: ما خواستار هیچ افزایش و کاهشی در طرح پیشنهادی مصر برای آشتی ملی نیستیم بلکه می‌خواهیم همان توافق‌های صورت گرفته در گفت‌وگوی ملی میان جنبش‌های فتح و حماس در قاهره به مرحله اجرا درآید.

هنیه با اشاره به اینکه وتوی آمریکا تاکنون مانع از تحقق آشتی ملی شده است، تصریح کرد که طرف ناظر بر مسئله آشتی باید سعه صدر بیشتری داشته باشد و ملاحظات طرفین را در متن توافقنامه بگنجاند.

ابرازتردید ضمنی رئیس کنیست  در مورد  تشکیل کشور فلسطین

روون رولین، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی(کنیست) به‌طور تلویحی درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین در منطقه ابراز تردید کرد. وی در مخالفت ضمنی با بازگرداندن سرزمین‌های اشغال‌شده و همجواری کشور مستقل فلسطین با اسرائیل گفت‌ شک دارد تل‌آویو توافقنامه صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین را امضا کند.

وی در پاسخ به سؤال سفیر یونان در سرزمین‌های اشغال شده فلسطین درباره امکان توافقنامه صلح با فلسطینی‌ها گفت: تل‌آویو ترجیح می‌دهد به جای تشکیل 2کشور مستقل، فلسطینی‌ها در بطن اسرائیل قرار گیرند.

کد خبر 106279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز