همشهری آنلاین : جمعی از داوطلبان معترض دستیاری دوره سی و هفتم در نامه ای به دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری خواستار روشن شدن وضعیت آزمون دستیاری و توقف فرآیند انتخاب رشته تا زمان رسیدگی به اعتراضات شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نامه آمده است: ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد. با سلام و احترام، ما جمعی از پزشکان عمومی و کارورزان پزشکی به نمایندگی از همه شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی دوره سی و هفتم نسبت به نتایج اعلام شده از سوی سازمان سنجش پزشکی که تفاوت فاحش نسبت به دوره های قبل دارد، با دلایل زیر اعتراض خود را به نتایج آزمون دستیاری اعلام می داریم و از شما خواهشمندیم برای احقاق حقوق جامعه پزشکی مساعدت لازم را مبذول فرمایید اما قبل از ارائه دلایل لازم است مقدمه ای به سمع و نظرتان برسانیم.

این پزشکان در ادامه این نامه تاکید کردند: پزشکان عمومی در سرتاسر کشور متاسفانه علیرغم زحمات فراوان و سنگین، کشیک های شبانه روزی با حق الزحمه های ناچیز با مشکلات فراوانی روبرو هستند. چه بسیار پزشکانی که رو به مشاغل دیگر آوردند. چه بسیار پزشکانی که روزها و شبها دور از خانواده مشغول خدمت در نقاط محروم کشور هستند تا هم متولی سلامت در آن نقاط باشند و هم وضعیت معیشتی خانواده خود را سامان دهند. در این شرایط تنها مفر ما حرکت به سوی تخصص است و لذا سالانه هزاران پزشک عمومی با حبس کردن خود در کتابخانه ها و گذشتن از همه راحتی ها و حتی با خانواده بودنها زندگی خود را بین درس خواندن در کتابخانه و کشیک در بیمارستان، گاهی برای سالها می گذرانیم تا شاید راهی به تخصص بیابیم. از طرف دیگر قبول شدگان در این آزمون در کمتر از یکسال بعد عهده دار اداره اورژانس های پزشکی در سراسر کشور می باشند که خود نشان دهنده اهمیت سلامت این آزمون در آینده سلامت همه مردم ایران است. به همین علت ها آزمون دستیار تخصصی پزشکی با بقیه آزمونهای سالانه کشور متفاوت است. در این راستا خواهشمندیم جنابعالی به عنوان استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی، رئیس جمهور و متولی اول سلامت جامعه علیرغم همه مشغله هایی که می دانیم و درک می کنیم پیگیری این اعتراض را شخصا به عهده بگیرید و اطمینان و دلگرمی ما باشید.

این داوطلبان با اشاره به ابطال آزمون دستیاری و اعلام نتایج مورد اعتراض آنها خاطرنشان کردند: "سال گذشته آزمون دستیاری در دو مرحله انجام گرفت که امتحان اول به دلیل فروش سئوالات توسط وزیر محترم بهداشت به درستی ابطال شد. آزمون دوم به فاصله دو هفته از آزمون اول انجام گرفت و نتایج آن به فاصله 47 روز اعلام شد که موجب بهت همگان شد و شبهاتی در مورد هر دو آزمون بوجود آمد".

این داوطلبان با اشاره به شبهات موجود در این نامه یادآور شدند:

1- معرفی نکردن متخلفان و محروم نکردن عوامل فروش سئوالات امتحان دستیاری 29 بهمن علیرغم وعده های وزیر محترم بهداشت

2- همه ساله حدود 10-7 روز بعد از برگزاری امتحان دستیاری نتایج اولیه اعلام می شد که در صفحه 19 بند 4.1 قسمت الف دفترچه ثبت نام نیز این موضوع قید شده است ولی متاسفانه اعلام نتایج آزمون امسال 47 روز طول کشید! این همه فاصله برای چه بود. چه پروسه ای در حال انجام بود؟ مگر پاسخنامه ها کامپیوتری تصحیح نمی شدند؟

نتایج اولیه آزمون کنکور سراسری با یک میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی در 4 گروه آزمایشی و با ضرایب مختلف دروس و تنوع رشته و سهمیه در کمتر از یک ماه اعلام می شود ولی نتایج 16 هزار نفر داوطلب آزمون دستیاری 88 بیش از یک ماه و نیم طول کشیده است؟ همچنین طرح، تکثیر و برگزاری آزمون 200 سئوالی مجدد دستیاری 9 روز طول کشید در حالی که اعلام کلید نهایی آزمون دستیاری 12 روز طول کشید!

3- نتایج امتحان امسال به طور تعجب برانگیزی با نتایج سال های گذشته تفاوت داشته است. به طوری که در آزمون دستیاری سال قبل نمره 429 رتبه 181 داشته است ولی نمره 429 آزمون امسال رتبه 665 دارد و یا نمره 400 در آزمون دستیاری سال گذشته رتبه 505 داشته در حالی که در آزمون دستیاری امسال نمره 400 رتبه 1620 دارد که این تفاوت فاحش در همه نمره ها و رتبه ها وجود دارد که برای اطلاع بیشتر، نمرات و رتبه های آزمون های سالهای پیش به پیوست است.

4- دکتر محققی در مصاحبه تلویزیونی مورخ 88.12.13 اعلام کردند که سطح سئوالات نسبت به سالهای گذشته علمی تر و سخت تر بوده است. حال این سئوال مطرح می شود که چگونه سطح علمی پزشکان یکباره چهار برابر افزایش پیدا کرده است؟! این همه نخبه از کجا آمدند؟ نفرات اول تا دهم کشوری آزمون های پره انترنی در این امتحان رتبه های برتری را کسب کرده اند؟؟ اگر اینها نخبه هستند، پس چه کسانی نخبه های جدید ناشناخته هستند؟ چرا نفرات اول دانشگاههای علوم پزشکی کشور نتوانستند در این امتحان رتبه های برتر را کسب کنند در صورتی که همه ساله رتبه های برتر از آن آنان بوده است؟ امسال چه شده است؟ آیا این مسئله شک برانگیز نمی باشد؟

5- دکتر محققی در نشست اعتراضی پزشکان مورخ 89.2.1 در سالن آمفی تئاتر وزارت بهداشت اعلام کردند که بالا بودن سطح نمره ها به علت آسان بودن سئوالات امتحان بوده است که این حرف با گفته های ایشان در مصاحبه 88.12.13 متناض است. همچنین اگر سطح سئوالات آسانتر بوده چرا نمرات اول امسال با نفرات اول سال گذشته تفاوتی نداشته است؟

6- ایشان همچنین اعلام کردند که علت افزایش رتبه ها اجازه حضور متاهلان و کارورزان استعدادهای درخشان در امتحان دستیاری بوده است که این مسئله حدود چهار سال است که اجرا می شود. چگونه به یک باره کارورزان متحول شده اند؟ همچنین نمره پایه امتحان پیش کارورزی که در اسفند 88 برگزار شده 80 بوده است. مگر یک قشر خاصی از پزشکان متحول شده بودند که سطح نمره امتحان پیش کارورزی کاهش یافته و سطح نمره امتحان دستیاری افزایش 4-5 برابر داشته است؟

7- حتی با این فرض که سطح علمی دانشجویان افزایش داشته است امتحانات سی و شش دوره قبل منحنی توزیع نرمال داشته ولی این امتحان چنین توزیع نرمالی نداشت به طوری که حدود 1700 نفر نمره بالای 400 وجود دارند؟ که این آمار در تاریخ امتحان دستیاری بی سابقه بوده است. موارد مشابه در این مورد زیاد می باشند که با لطف اساتید آمار دانشگاه تهران قرار شده است که این اساتید نظر کارشناسی خود را در تاریخ شبنه  89.2.4 اعلام کنند. طبق نتایج بدست آمده از تحلیل های اولیه آماری انحراف برخی شاخص ها در نمودار این آزمون با آزمونهای قبل مشهود و معنادار است که نیازمند توضیح منطقی است. لذا خواهشمند است در صورت تایید این انحرافات توضیح لازم را از مسئولین طلب کنید تا شاید با توضیح منطقی خود بزرگترین شبهه موجود را شفاف کنند.

ما پزشکان این مملکت که قسم خوردیم از هیچ کوششی برای سلامتی مردم فروگذار نباشیم می خواهیم از حق این مردم و از حق خودمان دفاع کنیم. حفظ جان مردم مهمترین وظیفه ماست و ما برای حفظ شرف و وجدان پزشکی از این مهم دفاع خواهیم کرد. با توجه به اینکه با تجمع در وزارتخانه در تاریخ 89.2.1 و پاسخ آقای دکتر محققی به نتیجه ای دست نیافتیم روز شنبه 89.2.4 در مقابل درب اصلی مجلس شورای اسلامی گرد هم جمع شدیم تا اعتراض خود را ابزار کنیم. همچنین باز به وزارت بهداشت مراجعه شد که موفق نشدیم با معاونین یا وزیر محترم دیدار کنیم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: لازم به ذکر است که تنها علت اصلی بوجود آمدن این تجمعات استرس و فشار روحی و نگرانی است که به دلایلی که در ابتدا اشاره شد خانواده های داوطلبین را احاطه کرده است می باشد.

این داوطلبان تقاضاهای خود را از رئیس جمهور در سه بند ارائه کردند:

1: تا روشن شدن و شفاف شدن این مسئله انتخاب رشته تخصص را به تعویق بیاندازید زیرا انجام سریع این مرحله موجب تحمل استرس بیشتر برای داوطلبین می شود.

2 : رزومه 1620 نفر اول که نمره بالای 400 آورده اند را بررسی کنند. به دست آوردن نمره بالای 400 در امتحان دستیاری کار آسانی نیست. ما 8 سال با کتاب زندگی کرده ایم و باید رتبه های برتر سابقه درخشانی در پزشکی داشته باشند.

3 : ما خواهشمندیم این رتبه های برتر را با رتبه های سال های پیش  و نمودار آماری این آزمون را با آزمون قبل مقایسه کنید و ببینید آیا این نسبت افزایش رشد نمره ها رعایت شده است؟ این جهش عظیم با هیچ سیستم منطقی، قابل توجیه نیست. خواهشمندیم این مسئله را به صورت علمی و آماری بررسی کنید و توجیهی علمی و با زبان آمار برای این مورد بیابید.

همچنین هر ساله در برگزاری آزمون دستیاری که سنجش پزشکی برگزار می کند زمزمه هایی از تقلب بوده است و مسئولان سنجش پزشکی در برگزاری این امتحان رعایت امانت ننموده اند. اما در امتحاناتی که سازمان سنجش برگزار می کند نه در کنکور و نه در آزمون فوق لیسانس و سایر آزمون ها هیچ موقع بحث تقلب و فروش سئوالات مطرح نبوده است و این نشان از امانتداری مسئولان آن سازمان است. خواهشمندیم برگزاری امتحان را به سازمانی که قابل اعتماد برای مسئولین، پزشکان و مردم است واگذار کنید.

با این امید که امسال، پرونده شبهه در آزمون دستیاری برای همیشه بسته شود و پزشکان ما بتوانند با فراغ خیال به وظیفه شریف خویش بپردازند.

به گزارش مهر، جمعی از داوطلبان معترض دستیاری امروز دوشنبه با حضور در مقابل ریاست جمهوری این خواسته ها را ارائه کردند.

کد خبر 105988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز