مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

حمید هیدارن: قرار است خط 4 متروی تهران، حدفاصل میدان شهید کلاهدوز تا شهرک اکباتان امسال به بهره‌برداری برسد.

 شهرداری پایتخت تمام تلاش خود را به کار بسته تا این بخش از خط4 مترو تا مهرماه و پیش از آغاز سفرهای دانش‌آموزی و دانشجویی تکمیل شود. از طرفی با توسعه غربی خط4، مسافران خط5 (کرج– تهران) می‌توانند برای ورود به شبکه داخلی مترو از ایستگاه جدید خط4 که با خط5 تقاطع دارد، استفاده کنند.

این امر کاهش ازدحام در ایستگاه صادقیه و خط2 را نیز به همراه خواهد داشت. خط4 مترو یک خط شرقی– غربی است و با توجه به پرجمعیت بودن مناطقی که این خط از آن‌ها عبور می‌کند، پیش‌بینی می‌شود با تکمیل آن، جمعیت استفاده‌کننده از این سیستم مدرن حمل‌ونقل درون‌شهری به مراتب بیشتر از گذشته شود.

ضمن این‌که تقاطع آن با خطوط2، 3، 6 و 7 مترو این امکان را به مسافران می‌دهد تا دسترسی بیشتری به نقاط مختلف شهر داشته باشند و این امر میل و رغبت عمومی به استفاده از خطوط راه‌آهن شهری را افزایش می‌دهد.با آن‌که در حال حاضر خط4 فقط با 5ایستگاه میدان شهدا، دروازه‌شمیران، دروازه‌دولت، فردوسی و میدان انقلاب اسلامی مشغول سرویس‌دهی به شهروندان است اما استقبال مردم شرق تهران از آن بسیار قابل توجه است.

 بسیاری از کسانی که می‌خواهند از طریق ایستگاه‌های دروازه‌دولت و دروازه‌شمیران به سایر نقاط شهر و دیگر خطوط مترو دست پیدا کنند، به نوعی مشتریان پروپاقرص خط4 مترو به حساب می‌آیند. حالا پیش خود تصور کنید وقتی کل ایستگاه‌های خط4 که تعداد آن‌ها به 20 می‌رسد آماده بهره‌برداری شود، چه اتفاق بزرگی در استفاده از سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی رخ خواهد داد. با این مقدمه کوتاه به بررسی آخرین وضعیت خط4 خواهیم پرداخت.

هر ساعت 45هزار نفر

هم‌اکنون 5/8کیلومتر از خط4 راه‌آهن شهری تهران و حومه مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما تا پایان سال جاری با افتتاح 11ایستگاه دیگر، طول خط به حدود 21کیلومتر می‌رسد. گفته می‌شود خط4 به خودی خود قابلیت سرویس‌دهی به یک‌میلیون و 430هزار نفر در روز را دارد. به عبارتی دیگر هر ساعت و در هر جهت 45هزار نفر می‌توانند از این مسیر استفاده کنند. برنامه فعلی مدیران مترو، افتتاح ایستگاه شهید کلاهدوز در انتهای خیابان پیروزی (بزرگراه افسریه) تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری است.

البته اسفندماه سال1388 تست سرد این ایستگاه با موفقیت انجام شد و قطار مسافربری در تونلی به طول 5 الی 6کیلومتر به حرکت درآمد تا سلامت حرکت قطارها و نبود معارض در مسیر آن آزمایش شود.

 این 5 الی 6کیلومتر تونل از میدان شهید کلاهدوز تا میدان شهدا به 100کیلومتر کابل برق و سایر تاسیسات جانبی مانند یک‌سوکننده‌های جریان الکتریکی مجهز خواهد شد تا نیروی حرکت واگن‌ها تامین شود. گفتنی است معمولا تست سرد حرکت قطارها بدون استفاده از برق شهری انجام می‌شود.

میدان شهید کلاهدوز، آخر اردیبهشت

مقطع تونل از هر نظر کنترل شده و قبل از پایان سال88 مرحله سوم ریل‌گذاری این بخش از خط4 انجام شد. در گام نخست ایستگاه میدان شهید کلاهدوز از اواخر اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد و احتمالا هرماه یک ایستگاه از 3ایستگاه‌ تعبیه شده بین میدان شهدا و میدان  شهیدکلاهدوز، به شبکه حمل‌ونقل ریلی خواهد پیوست.

در واقع 3ایستگاه واقع شده در خیابان پیروزی به احتمال فراوان تا آخر شهریورماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه‌های شیخ‌الرئیس، نبرد و نیروی هوایی است که منتظران زیادی دارد تا بتوانند با بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید مترو، از ترافیک طاقت‌فرسا و آزاردهنده خیابان طویل پیروزی رهایی یابند و دیگر مجبور نباشند ساعت‌ها در صفوف به هم پیوسته اتومبیل‌ها معطل شوند.

اما توسعه غربی خط4 تا اواسط سال آینده تکمیل خواهد شد. سال1390 خط4 از سمت غرب به ایستگاه اکباتان (ارم سبز) می‌رسد و با تحقق این برنامه، ایستگاه صادقیه از شلوغی و ازدحام کنونی جمعیت رهایی می‌یابد.

کمک به خلوت شدن ایستگاه صادقیه

تلاقی خطوط4 و 5 مترو باعث خواهد شد مسافرانی که از سمت کرج به تهران می‌آیند،‌ در ایستگاه ارم سبز (اکباتان) از قطار پیاده شده و تغییر مسیر دهند. در واقع دیگر لازم نیست آن‌ها در ایستگاه‌ صادقیه تغییر مسیر دهند. ضمن این‌که می‌توانند به خطوط دیگر مترو هم دسترسی آسان‌تری پیدا کنند.

اما امسال چه اتفاقی برای خط4 خواهد افتاد؟ در بخش غربی و تا شهریورماه ایستگاه میدان آزادی راه‌اندازی شده و پس از آن تا پایان سال1389 ایستگاه‌های میدان ولیعصر(عج)، میدان توحید، استاد معین و حبیب‌اللهی به تدریج وارد شبکه می‌شوند تا در مجموع 11ایستگاه جدید (با احتساب ایستگاه‌های شرقی) به ایستگاه‌های کنونی خط4 افزوده شود.

از طرفی یک مجموعه پارکینگ نیز به مساحت 50هزار مترمربع در ایستگاه میدان شهید کلاهدوز ساخته می‌شود. به این امور باید تعبیه 3پست برق فشار قوی و ایجاد پایانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی خط4 را هم اضافه کنیم تا متوجه شویم در شهر چه خبر است؟

هنوز فاصله زمانی حرکت قطار بین ایستگاه‌ها مشخص نشده است. البته این امر بر عهده شرکت بهره‌برداری است تا با انجام تحقیقات کارشناسی، بهترین فاصله سرخط زمانی حرکت قطارها را تعیین کند.خط4 مترو که عملیات حفاری آن کاملا به‌صورت زیرزمینی صورت گرفته است، با اتصال خیابان‌های پیروزی، انقلاب، ‌آزادی و بخشی از جاده مخصوص کرج (تا شهرک اکباتان)، در واقع یک مسیر حمل‌ونقلی فرضی بین شرق و غرب تهران ایجاد می‌کند تا به راحتی بتوان از این سمت شهر به آن سو رفت‌وآمد کرد.

 این خط با خطوط2، 3، 6 و 7 تونل ارتباطی دارد. بیش از 95درصد تونل‌های این خط حفاری شده است و انتظار می‌رود ظرف 18ماه آینده بتوان از تمام 20ایستگاه آن استفاده کرد. پیش‌بینی می‌شود از خردادماه امسال ابتدا ایستگاه ولیعصر(عج) به شبکه مترو ملحق شود و پس از آن در تیرماه ایستگاه میدان توحید به بهره‌برداری برسد.

با این حساب خط4 که از سال1387 و با بهره‌برداری از 5/2کیلومتر مسیر آن (از ایستگاه دروازه‌شمیران تا میدان فردوسی) وارد شبکه خطوط حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری شهر تهران شد، تا سال1390 تکمیل شده و انشاءا... به یکی از خطوط پراستفاده و مقبول متروی پایتخت تبدیل خواهد شد.

همشهری مسافر

کد خبر 105975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز