مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرعت حفاری تونل‌های مترو با اهتمام و کار شبانه روزی دست اندرکاران حمل و نقل شهری تهران 12 برابر می‌شود

به گزارش مهر، صبح شنبه ( اول خرداد) در مراسم ویژه‌ای دستگاه تمام مکانیزه حفر تونل مترو موسوم به TBM در خط 7 مترو آغاز به کار می‌کند و همزمان کارخانه سگمنت سازی خط 3 مترو به بهره برداری رسیده و ریل گذاری بخش غربی خط 4 مترو شروع می‌شود.

در میان روش‌های متعدد اجرای فضاهای زیر زمینی که به سه روش حفاری سنتی، نیمه مکانیزه و تمام مکانیزه تقسیم می‌شود، دستگاه تمام مکانیزه حفر تونل موسوم به TBM به دلیل سرعت و دقت قابل توجه، گزینه‌ای مطلوب از نظر فنی و اقتصادی تلقی می شود.
 
بر اساس این گزارش افزایش ایمنی به ویژه در مناطق شهری از طریق کاهش احتمال ریزش خاک و کنترل نشستهای سطحی زمین، نصب سریع سیستم نگهداری و سرعت بسیار بالای آن نسبت به روشهای سنتی که به 12 برابر می‌رسد، استقبال از این روش حفاری را در شهرهای پیشرقته جهان افزایش داده است.
 
این گزارش می‌افزاید در روش ساخت تونل به وسیله دستگاه TBM پس از حفاری تونل و متناسب با پیشروی دستگاه، قطعات پیش ساخته بتنی جداره نهایی تونل موسوم به سگمنت نصب می‌شوند و به این منظور محل ورود دستگاه حفار خط 7 بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان قزوین در نظر گرفته شده است.
 
کارخانه سگمنت سازی خط 3 پروژه دیگری است که صبح شنبه به بهره برداری می‌رسد. این کارخانه که در قطعه زمینی به مساحت حدود 20 هزار متر مربع در قلعه مرغی بنا شده، با استفاده از سیستم بخار (curing) ظرفیت تولید 120 قطعه سگمنت در روز را داراست.
 
این گزارش اضافه می‌کند علاوه بر خط  7 مترو، بخشی از تونل‌های خط 3 مترو حد فاصل محدوده قلعه مرغی تا چهارراه ولی عصر (عج) نیز توسط یک دستگاه TBM دیگر از نوع متعادل کننده فشار زمین موسوم به EPB که حمل آن به کشور انجام شده، احداث می شود.
 
ریل گذاری بخش غربی خط 4 مترو حد فاصل میدان آزادی تا انقلاب اسلامی نیز آغاز می‌شود که با اتمام عملیات ریل گذاری و آغاز بهره برداری از این مسیر، یکی از پر رفت و آمدترین محورهای ارتباطی که غرب تهران را به مرکز شهر متصل می‌کند تحت پوشش شبکه مترو در می‌آید.

کد خبر 107833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز