مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: در صورت واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی 200 میلیارد تومان از بودجه‌های غیرنقدی مترو تامین خواهد شد

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: اعتبارات حاصل از این بخش به اندازه‌ای است که حدود یک سوم از  هزینه  ساخت مترو را تامین خواهد کرد.به گفته محسن هاشمی سال گذشته متروی تهران 200 میلیارد تومان از طریق تهیه پروانه و واگذاری زمین برای ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی بودجه غیرنقدی جذب کرد که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همین رقم محقق شود.

هاشمی افزود: در مجموع حدود 60 مجتمع ایستگاهی در خطوط مختلف متروی تهران احداث خواهد شد که تا‌کنون 10 زمین به همین منظور به بخش خصوصی واگذار شده است.وی ادامه داد: هر ساله شهرداری تهران برای مترو علاوه بر بودجه‌های نقدی، بودجه‌های غیرنقدی نیز درنظر می‌گیرد.

پروانه ساختمانی برای زمین‌هایی که امکان ساخت مجتمع‌های ایستگاهی در آن وجود دارد از نظر هاشمی بودجه‌های غیرنقدی محسوب می‌شود که در قبال واگذاری این زمین‌ها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: احداث مجتمع‌های ایستگاهی علاوه بر اینکه منبع درآمدی برای توسعه خطوط مترو  است  تا حدی می‌تواند از سفرهای درون شهری بکاهد و به مرور دارای ارزش افزوده شود.

از نظر هاشمی از آنجایی که بسیاری از سفرهای روزانه به مراکز تجاری با هدف خرید است، بنابراین احداث مجتمع‌های ایستگاهی می‌تواند سبب کاهش تردد شهروندان در سطح شهر شده و همچنین به کاهش سفرهای درون شهری بینجامد.

هاشمی اظهار امیدواری کرد، علاوه بر بودجه‌های نقدی و غیرنقدی که شهرداری برای توسعه مترو درنظر گرفته است، بودجه‌های مصوبی که دولت باید برای توسعه مترو بپردازد نیز هرچه سریع‌تر محقق شود تا ضمن توسعه سریع خطوط مترو با افزایش ناوگان و ورود واگن‌های جدید سرویس دهی مناسبی به شهروندان صورت گیرد.

سفارش خرید جدید

مدیرعامل مترو تهران در گفت و گو با  ایسنا  نیز گفت: 150 قطار جدید به سفارش قبلی خرید واگن اضافه می‌شود و برای خطوط جدید به کار می‌رود.محسن هاشمی با بیان اینکه قرارداد قبلی خرید واگن تا 25درصد امکان افزایش میزان خرید را دارد،

اظهار کرد: برای تامین قطارهای خط 4متروی تهران نیز از محل همین قرار داد استفاده می‌کنیم و 150 قطار دیگر به سفارش‌های قبلی اضافه می‌شود.وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قطارها با تاخیر قابل‌توجه وارد کشور می‌شوند، اظهار کرد: خط تولید واگن در کشور آماده است و تجهیزات و نیروی کار فعال هستند اما اعتبارات با تاخیر پرداخت می‌شود و نمی‌توان از امکانات و نیروی کار کارخانه بهره‌وری لازم را داشت.

هاشمی اضافه کرد: در این شرایط هم کارخانه زیان‌ده است و هم قطار دیر به خطوط می‌رسد و تنها دلیل آن تاخیر در تامین اعتبار است.وی یادآور شد: قطارهایی که تاکنون وارد ناوگان مترو شده است، همواره با تاخیر در پرداخت و ترخیص از گمرک مواجه بوده و باید برای روند پرداخت اعتبارات فکری اندیشیده شود تا قطارهایی که وارد کشور می‌شوند در کمترین زمان ممکن وارد تهران شوند.

کد خبر 108538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز