مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت در صورتی که اعتبارات متروی تهران پرداخت شود، شهرداری قادر است سالی 30 کیلومتر مترو تحویل دهد.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف ضمن بیان این خبر با تاکید بر تصویب قانون برداشت قطار شهری‌ها از حساب ذخیره ارزی و تاخیر در ابلاغ آن افزود: معمولا قوانین 15 روزه ابلاغ می‌شوند، اما این قانون هنوز ابلاغ نشده است.

شهردار تهران که  در مراسم بهره‌برداری از ماشین حفار (TBM) خط هفت مترو تهران حضور داشت خطاب به پیمانکار این پروژه که شرکت «سپاسد» است، گفت: هر کاری سختی‌های خود را دارد و اگر قرار باشد با یک تاخیر این طور نگران شوید، دیگر وجود من و شما در این نوع پروژه‌ها خاصیتی ندارد، چرا که اگر برای یک پروژه پول و زمین وجود داشته باشد ، پروژه خود به خود اجرا می‌شود و دیگر نیازی به امثال ما نیست.

وی با بیان این که مساله و مشکلات مربوط به تحریم را همه متوجه می‌شوند ، اما من و شما به مردم قول داده‌ایم این مسایل را در کارمان وارد نکنیم افزود: اگر کار با فاینانس خارجی پیش نمی‌رود، ادامه کار را با فاینانس داخلی و ریال حل کنید، درست است که خون دل دارد اما نباید با این بهانه‌ها کار را به تاخیر انداخت.

شهردار تهران در ادامه خطاب به پیمانکاران پروژه که قرار است با دستگاه TBM روزانه 17 تا 20 متر تونل حفر کنند، ادامه داد: حفر ماهانه 500 متر را از شما قبول داریم و مابقی را به شما تخفیف می‌دهیم و اگر همین میزان را به من تحویل دهید، کار ما به اندازه کافی پیش می‌رود.

وی تاکید کرد که باید در کنار همت و کار مضاعف اقدام خردمندان و صادقه را نیز داشته باشیم.

قالیباف یادآور شد که پس از حدود 20 سال فعالیت در حوزه مترو امروز دیگر صحبت از سیستم‌های دیگر انحرافی است و باید دست اندرکاران حوزه‌های حمل و نقل در قوه مجریه و مقننه همکاری‌های لازم را برای رسیدن به 30 درصد حمل و نقل ریلی داشته باشند.

وی با اشاره به برخی اظهارات در سال‌های گذشته در مورد نامناسب بودن زمین تهران برای حفر تونل، خطاب به پیمانکاران پروژه خط هفت مترو تهران که به دنبال خرید دستگاه TBM بوده‌اند، اضافه کرد: از سال 85 که شما به دنبال خرید این دستگاه بوده‌اید تاکنون ما با همان بیل و کلنگ خودمان 25 کیلومتر خط مترو را در مسیرهای دیگر ساخته‌ایم.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر قبلا با جرات گفته‌ام که 15 تا 17 کیلومتر خطوط مترو را سالانه به شهروندان تحویل می‌دهیم، حال نیز با جرات و با توجه به دستگاه‌های جدید خریداری شده می‌گویم که اگر پول در اختیارمان قرار گیرد، سالانه 30 کیلومتر خطوط مترو را تحویل شهروندان تهرانی می‌کنیم.

وی با اشاره به تصمیم دولت و مجلس شورای اسلامی برای هدفمند کردن یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: قطعا پس از اجرای این طرح برخی از اقدامات جبرانی برای مردم باید در نظر گرفته شود و در حالی که 40 درصد حمل و نقل درونشهری کشور در تهران و در حاشیه آن صورت می‌گیرد ، باید حمل و نقل تا حداقل ممکن ارزان شود.

 قالیباف در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اختصاص دو میلیارد دلار اعتبار از حساب ذخیره ارزی برای قطار شهری‌های کشور، عنوان کرد: توقع ما اجرای قانون است و امیدواریم هر چه زودتر دو میلیارد دلار اعتبار پیش‌بینی شده برای تهران و سایر کلانشهرها اختصاص یابد و ما قول می‌دهیم، اگر این پول همین امروز به دست ما برسد، در کمتر از شش ماه ظرفیت حمل و نقل ریلی تهران را تا دو برابر افزایش می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر دو ماه از زمان تصویب این طرح در مجلس می‌گذرد، اما در حالی که پس از 15 روز از تصویب هر قانون باید ابلاغ آن توسط دولت انجام شود، متاسفانه هنوز دولت این قانون را ابلاغ نکرده است.

شهردار تهران همچنین اعلام کرد که هفته آینده خط مترو میدان «انقلاب» تا «افسریه»  (انتهای خط چهار) تست گرم خواهد شد و این خط آمادگی سرویس دهی کامل به شهروندان را دارد، اما به دلیل این که واگن‌ها در گمرک باقی مانده و یا روند حرکت آنها کند است، نمی‌توان از ظرفیت این مسیر استفاده کامل کرد.

وی ادامه داد: این انصاف نیست که ما با این شرایط سخت خطوط مترو را آماده کنیم، اما به دلیل کمبود قطار خطوط بهره‌برداری نشوند.

قالیباف یادآور شد که چنانچه اعتبارات مربوط به حساب ذخیره ارزی پرداخت شود و واگن‌ها وارد خطوط شوند، این توانایی وجود دارد که خط چهار مترو تهران در اواخر مهر ماه از «میدان انقلاب» تا «فرودگاه مهر آباد» به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: خط مترو تا میدان «تجریش» نیز امسال تکمیل می‌شود و توقع ما از قرارگاه خاتم النبیاء و سازمان گسترش صنایع این است که خطوط هفت و سه مترو را نیز زودتر تکمیل کنند.

شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران با اعلام این که دستگاه دوم TBM هفته آینده وارد تهران می‌شود ، بیان کرد: دستگاه دوم در سمت دیگر خط هفت به سمت جنوب شرق تهران فعال می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان پایان کار این تونل تا سال 93 که توسط پیمانکار اعلام شده با توجه به طول مسیر زیاد نیست؟ توضیح داد: 50 درصد زمان پیش‌بینی شده برای پروژه و تکمیل آن برای حفاری تونل پیش می‌رود و بخش قابل توجهی از زمان برای تکمیل ایستگاه‌ها، تجهیزات ایمنی، ریل‌گذاری و تجهیز واگن‌ها صرف می‌شود و این زمان قابل قبول است.

قالیباف در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش تعداد خطوط BRT و خط چهار BRT از میدان «تجریش» تا «ترمینال جنوب» نیز پاسخ داد: خطوط BRT از جمله خط چهار مرحله به مرحله اجرا می‌شود و اگر چه محدودیت‌هایی را در بر دارد، اما تجربه خطوط قبلی نشان دهنده این است که این خطوط منفعت‌های زیادی برای ترافیک تهران دارد.

وی اضافه کرد: خط چهار BRT از چهاره راه پارک وی ـ اتوبان چمران ـ اتوبان نواب به سمت ترمینال جنوب حرکت می‌کند و خط یک و دو BRT را نیز قطع خواهد کرد و به این ترتیب کارایی زیادی برای آن پیش‌بینی می‌شود .

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با تامین اتوبوس‌های مورد نیاز برای این خطوط ، تاکید کرد: قطعا تامین اتوبوس و تکمیل خطوط نیز همزمان صورت می‌گیرد ، اما شهرداری تهران منتظر پرداخت سهم شهرداری‌ها از اتوبوس وزارت کشور است، اما پیشنهاد داده‌ایم که وجه خرید این اتوبوس‌ها را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند تا شهرداری‌ها اتوبوسهای مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آخرین پیگیری‌ها در مورد سرقت مجسمه‌های شهر تهران نیز اظهار کرد: بخشی که مربوط به دستگیری سارقان می‌شود، کار نیروی انتظامی است و آنها در تلاشند تا هر چه زودتر به نتیجه برسند و شهرداری تهران نیز در این راستا همکاری لازم را دارد.

قالیباف در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شهرداری تهران مستقیما در این موضوع دخالت داشته است، عنوان کرد: اگر قرار بود مجسمه‌ها را بدزدیم دیگر نمی‌آمدیم یکی دیگر را جایگزین قبلی کنیم.

وی اضافه کرد: سازمان زیباسازی در تلاش است تا هر چه زودتر خلاء مجسمه‌های به سرقت رفته را پر کند.

شهردار تهران یادآور شد: قطعا اگر پلیس در مورد سرقت مجسمه‌ها گزارشی ارائه کند، آنرا به اطلاع شهروندان می‌رسانیم ، اما طبعا فعالیت‌های پلیس آگاهی طول می‌کشد.

کد خبر 107935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز