مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش جمعیت ساکنان و به تبع آن تعداد خودروهای پایتخت بر نیاز تهران برای توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی تاکید دارد.

از همین رو در سال‌های 82 تا 84 مونوریل به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل عمومی پاک مطرح شد،  اما از همان زمان تنها چند پایه در میدان صادقیه بنا شد و به‌دلیل مشکلاتی که درخصوص مسائل کارشناسی این پروژه مطرح بود،  این طرح بلاتکلیف رها شد.
 این در حالی است که طبق تصویب شورای اسلامی شهر تهران در سال 84 ادامه احداث مونوریل دراین شهر مورد مخالفت قرار گرفت.

مؤید حسینی صدر، با اشاره به برچیده شدن پایه‌های مونوریل صادقیه به ایلنا گفت: در تمام دنیا مونوریل هم به‌عنوان یکی از اجزای حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود،  اما این درصورتی است که توجیهات کارشناسی متناسب با موقعیت و فضای شهری به قدر کافی قانع‌کننده باشد.

هیچ کس منکر صلاحیت تهران برای داشتن تکنولوژی‌های برتر دنیا نیست. شاید داشتن مونوریل به‌عنوان یکی از اجزای حمل‌ونقل لوکس بتواند نشان‌دهنده پیشرفت و دستیابی ایران به علوم روز دنیا باشد اما این در حالی است که ثابت کنیم مونوریل بهترین گزینه در شرایط کنونی است. وی افزود: با توجه به افزایش روزافزون ترافیک و آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در شهر، توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص حمل‌ونقل پاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در 3بخش اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو در سال‌های گذشته مورد توجه ویژه مدیران شهری بوده است اما در این میان مترو به‌عنوان وسیله‌ای پاک، سریع و ارزان از اقبال بیشتری در میان مردم برخوردار شده، علاوه بر اینکه هیچگونه اغتشاش بصری و مزاحمت شهری نیز روی سطح شهر ایجاد نکرده است.

بنابراین تا جایی که زیر زمین هنوز جا برای توسعه حمل‌ونقل وجود داشته باشد، بهتر این است که از این فرصت و پتانسیل بهره بگیریم. صدر خاطرنشان کرد: توسعه خطوط مترو در 7‌خط و خدمات رسانی به 4گوشه شهر تهران شرایطی را فراهم کرده است تا مردم در عین ازدحام و ترافیک‌های سرسام آور خیابان‌های شهر، بتوانند زمانبندی دقیقی را برای سفرهای درون شهری خود برنامه‌ریزی کنند.

نباید هزینه‌های سنگین مترو را با هزینه‌های سایر اجزای حمل‌ونقل عمومی مقایسه کنیم، زیرا به‌رغم هزینه‌های بالای ساخت و زمان زیاد برای احداث خطوط مترو، این وسیله نقلیه پرمخاطب به‌عنوان سرمایه‌ای عظیم برای آیندگان ما نیز محسوب می‌شود. از این‌رو چنانچه مشکل ترافیک در این دوره ساماندهی و کنترل شود، شهر تهران در سالیان آینده نیز از ذخایر اینچنینی خود بهره می‌برد.

مونوریل باید پشتوانه کارشناسی داشته باشد

در همین ارتباط نماینده مردم شیراز در مجلس نیز گفت: احداث مونوریل در کلانشهرها باید از پشتوانه دقیق علمی و کارشناسی برخوردار باشد؛ چرا که در غیراین صورت کارایی مطلوبی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کنترل ترافیک ندارد.

احمدرضا دستغیب بیان داشت:‌ با توجه به ویژگی‌های مونوریل باید مسیرها و محورهای کوتاه و عرضی برای آن درنظر گرفته شود، درحالی‌که محور صادقیه تا فرودگاه برای احداث مونوریل مناسب نبود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر نیاز شهر تهران به توسعه حمل‌ونقل عمومی افزود: ‌ترافیک کلانشهر تهران نیاز به کنترل و ساماندهی دارد اما برای انتخاب گزینه‌های مطلوب می‌بایست به‌صورت دقیق و کارشناسی عمل کنیم که این مسئولیت بر عهده مدیریت شهری است.

اکنون نیز اتوبوس، تاکسی، ون و مترو مسئولیت جابه‌جایی مسافران را در تهران به‌عهده دارند، ازاین‌رو مونوریل نیز می‌تواند در کنار این گزینه‌ها قرار بگیرد اما این در صورتی است که ویژگی‌های مونوریل مدنظر قرار گیرد.

وی توضیح داد: مونوریل وسیله‌ای است که با وجود برخی ویژگی‌ها قادر به جابه‌جایی مسافران زیادی نیست. از طرفی این وسیله باید در مسیرهای عرضی و کوتاه احداث شود، به همین دلیل باید از مونوریل در شهرهایی بهره‌برداری شود که شکل جغرافیایی آنها طولیست و خطوط مونوریل می‌تواند به‌صورت عرضی نقطه‌ای از شهر را به نقطه دیگر متصل کند، این در حالی است که تهران واجد چنین شرایطی نیست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به جاذبه‌ای که مونوریل می‌تواند برای مخاطبان خود داشته باشد، بهتر است این وسیله در مسیرها و محورهای گردشگری و تفریحی مورد استفاده قرار بگیرد از این‌رو شهرهایی مثل شیراز، اصفهان و حتی مشهد فضاهای مناسبی برای احداث این خطوط هستند.

وی ادامه داد: البته این به این معنا نیست که تهران نیاز به مونوریل ندارد اما با توجه به ظرفیت کم جابه‌جایی مسافر باید در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد همانطور که اتوبوس و تاکسی با ظرفیت کم در شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران نقش دارند.

دستغیب افزود: در حال حاضر مترو در کلانشهر تهران موفق به جابه‌جایی حجم بسیار بالایی از مسافران است و نقش خود را در شبکه حمل‌ونقل عمومی به نحو احسن ایفا می‌کند؛ بر این اساس می‌بایست به توسعه و تکمیل خطوط مترو توجه شود.

کد خبر 104303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز