یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای جمهور هشت کشور "جامعه ملل آمریکای جنوبی" در پایان دومین اجلاس خود در شهر بولیویایی کوچاباما (Cochabamba) یکپارچگی بیشتر خود را خواستار شدند.

خبرگزاری آلمان از کوچاباما گزارش کرد، شرکت‌کنندگان در این نشست روز شنبه (9دسامبر) بر سر ایجاد کمیسیون متشکل از نمایندگان همه این کشورها توافق کردند که وظیفه‌اش ایجاد همکاری میان این کشورها خواهد بود.

در بیانیه کوچوباما آمده است، این کمیسیون باید ظرف یک سال ارزش‌های کاری و هویتی آمریکای جنوبی و همچنین محبوبیت این کشورها را مورد مطالعه قرار دهد.

اوو مورالس، میزبان این اجلاس و اولین رییس جمهور سرخپوست بولیوی در آغاز این گردهمایی از شرکت‌کنندگان خواسته بود جامعه‌ای قوی‌تر را بسازند.

این جامعه که اتحادیه اروپا را الگوی خود می‌داند، در دسامبر سال 2004 در پرو متولد شد.
لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل نیز پیشنهاد کرد بر اساس الگوی اتحادیه اروپا، یک پارلمان بین‌المللی برای آمریکای جنوبی ایجاد شود و مقر آن در کوچاباما باشد. به گفته وی، آمریکای جنوبی یکی از آخرین مناطق در زمین است که هدف ایجاد همبستگی را مدنظر دارد.

این جامعه متشکل از 12 کشور با جمعیت 360 میلیون نفر است و قصد دارد جامعه آند شامل کشورهای بولیوی، اکوادور، کلمبیا، پرو، ونزوئلا و کشورهای مرکوسور شامل آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و همچنین شیلی، گویانا و سورینام را به یکدیگر نزدیک کند.

آلوارو اورایب، آلفردو پالاسیو و نستور کرشنر، روسای جمهور کلمبیا، اکوادور و آرژانتین در اجلاس کوچاباما حضور نداشتند.

کد خبر 10589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز