همشهری آنلاین: فوران آتشفشانی ایسلند باعث آشوبی در مقیاس جهانی شده، اما این وضع ممکن است تازه پرده اول این نمایش باشد

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان نگرانند که لرزش‌ها در آتشفشان آیافیالایرکول در ایسلند فوران‌های خطرناک‌تری را در آتشفشان مجاور کاتلا ایجاد کند، و در بدترین وضعیت را برای صنعت هوایی و مسافران در سراسر جهان ایجاد کند.

فوران آتشفشان کاتلا ممکن است 10 بار قوی‌تر باشد و ستون خاکستری بزرگتر و مرتفع‌تری نسبت به آتشفشان کوچکتر مجاورش به هوا بفرستد، که پنج روز است پروازهای هوایی در اروپا را مختل کرده است و احتمالا در روزهای آینده هم تاخیرهای طولانی مدت در پروازها را باعث خواهد شد.

به گفته دانشمندانی که با حسگرهای لرزه‌‌ای کاتلا را تحت نظر دارند، این آتشفشان تا روز سه‌شنبه 20 آوریل نشانه‌‌ای از فعالیت نشان نداده است، اما آنها هنوز در این مورد محتاط هستند.

 پل اینارسون، استاد  ژئوفیزیک در موسسه علوم زمینی در دانشگاه ایسلند گفت: "فوران آتشفشانی گاهی باعث انفجار در آتشفشان مجاور می‌شود، و کاتلا و  آیافیالایرکول در گذشته به همراه هم فعال بوده‌اند.

در واقع در سه باری که در گذشته آیافیالایرکول فوران کرده است، کاتلا هم فعال شده است.

کاتلا به طور معمول هر 80 سال یک بار فعال می‌شود، و آخرین فوران در سال 1918 بوده است.

این پیش‌بینی برای روستائیان مجاور کوه ترسناک است، زیرا با ید به سرعت محل‌های سکونت خود را تخلیه کنند تا از جریان مواد مذاب که از شیب‌های کوه کاتلا سرازیر خواهد شد، بگریزند.

کلاهک یخی ضخیم کاتلا نیز یک نگرانی عمده است زیرا مخلوط شدن آب سرد در حال ذوب شدن و لاوا (مواد مذاب آتشفشانی) باعث انفجاراتی می‌شود که خاکستر ایجاد شده را به  ارتفاعات بالاتر می‌فرستد. سپس بادهای قوی ممکن است این خاکسترها را به سراسر اروپا پراکنده کند.

 تا به حال لرزش‌های خفیفی در کاتلا رخ داده است؛ که دانشمندان معتقدند مربوط به حرکات یخ یخچال این کوه است، اما فعالیت آیافیالایرکول اندازه‌‌گیری دقیق و پیش‌بینی فعال شدن دوباره کاتلا را مشکل می‌کند.

به گفته پژوهشگران حساسیت کاتلا به فوران آیافیالایرکول ممکن است به تغییرات فشار در پوسته زمین  مربوط باشد که ناشی از جریان ماگما (ماده مذاب درونی زمین) در فوران این کوه است.

در هر حال پاسخ روشنی در این مورد وجود ندارد و پیش‌بینی در مورد حوادثی که در آینده ممکن است رخ دهد، کار بسیار مشکلی است.

پیش‌بینی فوران‌های آتشفشانی مانند زلزله‌ها بسیار سخت است.

کد خبر 105690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز