همشهری آنلاین: فوران آتشفشان در ایسلند باعث زمینگیر شدن هواپیماها و اختلال در مسافرت‌های هوایی در اروپا شدهاست، اما اکنون این سوال مطرح است که این وضعیت تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟

به گزارش لایوساینس دانشمندان می‌گویند اینکه خاکستر آتشفشان در ابسلند تا کی در آسمان بماند و تا کجا گسترش پیدا کند، به این بستگی دارد که فوران آتشفشانی تا کی ادامه یابد، بادهای غالب چگونه شکل بگیرند، و باران و سایر عوامل آب و هوایی چگونه باشند.[چطور آتشفشان تشکیل می‌شود؟]

جی میلر متخصص آتشفشان از دانشگاه  A&M در تگزاس در این باره می‌گوید:"این خاکستر احتمالا تا چند روز پس از پایان فوران آتشفشانی در آسمان باقی می‌ماند. ما راهی نداریم که بدانیم این فوران تا کی ادامه خواهد یافت. از لحاظ تاریخی، در ایسلند در 1000 تا 1500 سال گذشته اغلب فوران‌های آتشفشانی تنها چند روز طول کشیده‌اند و برخی از آنها تا چند هفته ادامه پیدا کرده‌اند. مواد بسیار معدودی از آنها بیشتر از این حد تداوم داشته‌اند."

او افزود:"تا زمانی که فوران ادامه پیدا کند و مقدار کافی یخ در وسط یخچال پوشاننده این ناحیه وجود داشته باشد تا با مواد مذاب واکنش کند، فرستاده شدن خاکسترها به هوا ادامه خواهد یافت."[گزارش علمی: 11 نکته درباره آتشفشان‌ها]

 این خاکستر که ذرات دندانه‌‌دار ساخته شده از مواد شیشه‌ای، تشکیل شده است هنگامی ایجاد می‌شود که ماگمای بسیار داغ از آتشفشان به بیرون راه پیدا می‌کند و با کلاهک یخی سرد یخچال برخورد می‌کند.

میلر می‌گوید: "تصور کنید شیشه‌ای را روی یک اجاق بگذارید و آنقدر آن را حرارت دهید که از شدت داغی سرخ شود، و بعد آن را به درون یک ظرف آب یخ بیندازید. شیشه فورا به میلیون‌ها ذره شکسته می‌شود. مشابه همین پدیده در آتشفشان ایسلند هنگامی که مواد مذاب داغ به یخ اطراف برخورد می‌کنند، رخ می‌دهد، و ستونی عظیم از خاکستر به آسمان فرستاده می‌شود."

بادهای غالب فعلی این ابر خاکستر را در جهات متفاوت به پیش می‌راند، و بنابراین هر چه از ستون خاکستر اولیه دور می‌شوید، ذرات خاکستر بیشتر پراکنده می‌شوند. در حال حاضر چون بادهای غالب در عرض جغرافیایی ایسلند به سمت شرق می‌وزند، ابر خاکستر بیشتر در این جهت حرکت خواهد کرد.

بارش باران هم ممکن است این خاکستر را بشوید و به زمین بازگرداند.

کد خبر 105322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز