سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز نظارت برخاکسترهای آتشفشانی تولوز درجنوب غربی فرانسه 31 فروردین اعلام کرد:

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیدیه روزنبلات پیش بینی کننده مرکز نظارت بر آتشفشان‌ها و هواشناسی فرانسه اعلام کرد باتوجه به شرایط آب و هوایی،خاکسترهای آتشفشانی قرار است در24 ساعت آینده از فراز جنوب دریای شمال، جزایر انگلیسی، دانمارک و اسکاندیناوی و احتمالا منتهی الیه شمال فرانسه عبور کند. 

درحالی که حمل ونقل هوایی به تدریج در فرانسه از سرگرفته می‌شود عبور ابر جدید خاکسترهای آتشفشانی آتشفشان ایافیول شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز را مجبور کرد که سه‌شنبه همه پروازهای مسیرهای کوتاه و متوسط خود را لغو کند و نروژ را وادار ساخت بخشی از حریم هوایی خود را در جنوب غربی کشور ببندد.

این کارشناس مسایل آب و هوایی تصریح کرد در فرانسه، فقط خاکسترهای قدیمی بر روی دو سوم از خاک فرانسه باقی مانده است.

خاکستر از جنوب غربی و منطقه جنوب خارج شده است و این خاکسترها عصر روز        سه‌شنبه از جنوب شرقی پاک خواهد شد.

میشل دالوز مهندس هواشناسی فرانسه اعلام کرد علاوه بر این خاکسترهای آتشفشانی در فرانسه از این پس فقط بر سطوح پایین جو تاثیر خواهد گذاشت و بنابر این هواپیماها    می‌توانند پرواز کنند.

درخواست کمک مالی شرکت‌های هواپیمایی اروپا

اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی اروپا که سی وشش شرکت را در بر می‌گیرد سه‌شنبه خواستار کمک شد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند با پیامدهای بحران ناشی از ابر خاکسترهای‌ آتشفشانی ایسلند مقابله کنند.

فابیو گامبا معاون دبیر کل این اتحادیه در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه گفت روشن است که ما خواستار کمک های استثنایی اتحادیه اروپا یا کشورها هستیم.

گابما در توضیح گفت این حمایت مالی را می توان در قالب صندوق ثبات مانند آنچه آمریکا پس از یازده سپتامبر دوهزار ویک انجام داد اعطا کرد.

وی خاطر نشان کرد مقامات آمریکایی تا سقف پانزده میلیارد دلار برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی خود اعطا کردند.

ابر جدید خاکسترهای آتشفشان مرتبط با تشدید فوران آتشفشان ایسلند قراراست از فراز شمال اروپا عبورکند و فرانسه معاف خواهد بود.کمیسیون اروپا سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون هیچ درخواست کمکی را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اختصاص کمک استثنایی به یک شرکت هواپیمایی به سبب اختلالات مربوط به فوران آتشفشان در ایسلند دریافت نکرده است.

جاناتان تود سخنگوی کمیسیون اروپا در کنفرانسی خبری اعلام کرد پاسخ منفی است، ما درخواستی دریافت نکرده‌ایم.

آتشفشان ایسلند به فوران خود ادامه می‌دهد

 آتشفشان درحال فوران منظره زیبایی از خروج مواد مذاب به نمایش گذاشته است با این حال برخی پروازها در فرودگاه‌های اروپا دوباره از سرگرفته می‌شود.

با موافقت اتحادیه اروپا برای باز شدن دوباره دالان‌های هوایی که به دلیل پخش شدن خاکسترهای آتشفشانی از ایسلند بسته شده بودند ،پروازها دربخش‌های وسیعی از کشورهای اروپایی امروز دوباره از سرگرفته شدند.

البته باتوجه به گسترش خاکسترهای آتشفشانی در برخی بخشهای آسمان اروپا و اعلام جزئیات مختصر ازسوی مقامات اتحادیه درخصوص تفکیک مناطق هوایی قابل پرواز از مناطق غیرقابل پرواز ،هنوز تعدادی از کشورهای اروپایی نسبت به بازگشایی پروازهای فرودگاه‌هایشان محتاط هستند.

آلمان منطقه پرواز ممنوع خود را تا ساعت دوازه به وقت گرینویچ حفظ می کند ولی درانگلیس خدمات ترافیک هوایی این کشور هشدار داده است خاکسترهای آتشفشانی به سمت جنوب و شرق انگلیس درحال گسترش است.

کد خبر 105576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز