گروه بین‌الملل: ملا عمر، رهبر طالبان برای نخستین بار به‌طور ضمنی از تمایل خود و طرفدارانش برای برگزاری مذاکرات صلح با کشورهای غربی خبر داد.

2 نفر از مقام‌های ارشد طالبان در گفت‌وگو با روزنامه ساندی‌تایمز لندن با انتقال پیامی از شورای کویته (شورای حاکم طالبان) اعلام کردند که ملاعمر دیگر قصد حکمرانی در افغانستان را ندارد و آماده حضور در گفت‌وگوهای صادقانه و خالصانه است.

این در حالی است که یک مقام نظامی ارشد آمریکا هم تأیید کرده که مدارک به دست آمده از سازمان‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که اکنون شبه‌نظامیان طالبان برای برگزاری مذاکرات صلح آمادگی دارند.

در جلسه گفت‌وگو با روزنامه ساندی‌تایمز که در منطقه تحت قلمرو طالبان برگزار شد، ملا عبدالرشید از رهبران طالبان تاکید کرد که ملا عمر دیگر علاقه‌ای به حضور در سیاست یا دولت ندارد.

وی گفت: تمام آن چیزی که طالبان به‌دنبال آن هستند، خروج خارجی‌ها به‌عنوان اشغالگر از کشور و سپس اصلاح قانون اساسی افغانستان است. ما علاقه‌ای به حکمرانی در کشور تا زمانی که این مسائل محقق نشود، نداریم.رهبران طالبان در این گفت‌وگو تاکید کردند که مبارزه نظامی آنها تنها 3 هدف دارد؛ بازگشت شریعت، ‌خروج خارجی‌ها از افغانستان و احیای امنیت.

این دو مقام ارشد همچنین با اشاره به حکومت 5 ساله طالبان در افغانستان اعلام کردند که جنبش آنها بیش از اندازه وارد سیاست شده بود. ملا عبدالرشید گفت: ما توانایی حکمرانی بر کشور را نداشتیم و از اینکه اوضاع چگونه پیش می‌رود، متعجب بودیم. ما فاقد افراد متخصص در امور دولتی بودیم.

اکنون تمام چیزی که ما برای آن تلاش می‌کنیم، خروج خارجی‌هاست. ما سیاست را به جامعه مدنی واگذار کرده و به مدرسه‌های خود باز می‌گردیم.

پیش از این حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان بارها شبه‌نظامیان طالبان را به صلح دعوت کرده بود که مقام‌های طالبان همیشه این پیشنهادها را رد کرده بودند. چندی پیش هم کای آیده، نماینده وقت سازمان ملل در افغانستان در سخنانی که نشان می‌داد کشورهای غربی به‌دنبال مذاکره با طالبان هستند، خواستار گفت‌وگوهای مستقیم صلح با ملاعمر برای پایان دادن به بیش از 8 سال جنگ در افغانستان شده بود.

طالبان در حالی برای نخستین بار به مذاکرات صلح چراغ سبز نشان داده است که مقام‌های دولت آمریکا در حال بررسی این موضوع هستند. یک مقام دولت آمریکا گفت: اگر تصرف دولت افغانستان یکی دیگر از اهداف شبه‌نظامیان طالبان نباشد این مسئله را باید یک تغییر بزرگ و مهم حساب کرد.

مقام‌های ناتو می‌گویند که اکنون روی پایگاه اینترنتی طالبان هم اهداف این گروه متعادل شده است و بند سرنگونی دولت دست نشانده به برقراری یک دولت مورد خواست مردم افغانستان تغییر کرده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره برگزاری جلساتی میان مقام‌های دولتی افغانستان و رهبران طالبان منتشر شده بود اما رهبران طالبان این مسئله را در گفت‌وگوی خود رد کردند. آنها اعلام کردند که گزارش‌های تماس بین طالبان و دولت کابل دروغ بوده و هیچ گفت‌وگوی رسمی تاکنون وجود نداشته است.مقام‌های طالبان برای مذاکرات صلح خود هیچ پیش‌شرطی تعیین نکرده و تنها اعلام کردند که خواستار مذاکراتی صادقانه هستند.

یکی دیگر از اعضای طالبان که با شورای کویته ارتباط نزدیکی دارد، گفت: این جنبش مایل به گفت‌وگوی مستقیم با سیاستمداران معتبر غربی است که شامل آمریکایی‌ها می‌شود، اما مذاکر‌ه آنها با سازمان‌های اطلاعاتی نظیر سیا صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: گرچه هدف راسخ طالبان خارج شدن تمام سربازان خارجی از افغانستان است، اما در حال حاضر پیش‌شرط‌های آنها برای گفت‌وگو‌ محدود به تضمین امنیت نمایندگان آنها و اعلام آتش‌بس از سوی ناتوست.

براساس منابع اطلاعاتی ناتو نمایندگان شبه‌نظامیان طالبان به‌صورت مستقیم با چند وزیر دولت حامد کرزی تماس داشته‌‌اند اما آنها از هر نوع ارتباط با کرزی - که او را به‌عنوان یک دست نشانده نامشروع می‌شناسند - امتناع کرده‌اند.

هر چند‌غربی‌ها آمادگی طالبان برای مذاکرات صلح را نشانه تضعیف شبه‌نظامیان طالبان در 2 جبهه افغانستان و پاکستان می‌دانند، اما رهبران طالبان درگفت‌وگوی چندساعته خود هیچ حرفی از ضعف در جنگ نزدند و اعلام کردند که در جنگ پیروز خواهند شد و قادر به مذاکره از موضع قدرت هستند.

یک رهبر طالبان در پاسخ به سؤالی درباره پیشروی نیروهای ناتو در منطقه قندهار، گفت: ‌ما آماده این جنگ هستیم. ما قصد داریم که دندان‌های آمریکایی‌ها را خرد کنیم. رهبران طالبان اعلام کردند که در قندهار پیش‌بینی لازم را انجام داده‌اند و طرح لازم برای واکنش به نیروهای ناتو را در نظر گرفته‌اند.

خروج نیروهای خارجی در آینده نزدیک قابل تصور نیست

اگون رامس، ژنرال آلمانی ناتو اعلام کرد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در آینده نزدیک قابل تصور نیست. وی گفت: فکر می‌کنم که با وجود تمام تلاش‌های ایساف، این اهداف در مدت زمان ‌ پیش‌بینی شده  برآورده نشود.

نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان قرار است از سال 2011 شروع به خارج شدن از افغانستان کنند و مسئولیت امنیتی این کشور به نیروهای افغان واگذار شود. این ژنرال آلمانی اعلام کرد: برنامه خروج نیرو‌ها از افغانستان به شرایط معینی چون کمیت و کیفیت نیروهای امنیتی افغان و همین‌طور توانایی دولت افغانستان بستگی دارد.

کد خبر 105400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز