گروه حوادث: فریادهای زن جوانی که در انباری یک ساختمان مسکونی در شرق تهران زندانی شده بود، پرده از راز زورگیرهای خشن برداشت

صبح 11 بهمن‌ سال گذشته، زنی با کلانتری 207 تهران تماس گرفت و مدعی شد که شوهرش به نام احمد، زن جوانی را در انباری خانه‌شان در شهرک پردیس زندانی کرده است.

به‌دنبال این تماس، تیمی از ماموران کلانتری راهی خانه مورد نظر شدند. آنها بعد از ورود به خانه احمد، او را دستگیر کردند و با گشودن در انباری، زن جوانی را دیدند که دست و پا بسته در آنجا زندانی شده بود.

از آنجا که ماجرا مشکوک به‌نظر می‌رسید، احمد به همراه زن جوان به نام ثریا به کلانتری منتقل شدند و بازجویی از آنها شروع شد.

ترک اعتیاد با اعمال شاقه

مرد جوان در همان تحقیقات اولیه مدعی شد: مدت‌هاست که ثریا را می‌شناسم. او مدتی قبل به خاطر اینکه به شیشه اعتیاد داشت از همسرش جدا شد. بعد از آن زندگی سختی داشت و من تصمیم گرفتم که هر طوری شده کمکش کنم تا مواد را ترک کند. این بود که او را در انباری خانه‌ام زندانی کردم تا مجبور شود که مواد را کنار بگذارد.

مجرم سابقه‌دار

اظهارات مرد جوان آنقدر عجیب و غیرواقعی بود که ماموران تصمیم گرفتند برای کشف راز پرونده به بررسی سوابق او بپردازند.

وقتی مشخص شد که احمد یک سارق سابقه‌دار است که خود نیز به مخدر شیشه اعتیاد دارد، بازجویی از او از سر گرفته شد اما این بار وی ادعای تازه‌ای را مطرح کرد: زمانی که می‌خواستم به ثریا کمک کنم تا مواد را ترک کند، خودم هم با وسوسه‌های او به شیشه معتاد شدم و به همین خاطر قصد داشتم کاری کنم که ابتدا او ترک کند و بعد هم خودم مواد را کنار بگذارم.

اظهارات جدید احمد هم نتوانست پلیس را قانع کند که او بی‌گناه است. ماموران که احتمال می‌دادند این مرد حقیقتی را از آنها مخفی می‌کند، او را به همراه ثریا در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران قرار دادند و به این ترتیب تحقیقات تخصصی از آنها شروع شد.

سرقت‌های سریالی

کارآگاهان پایگاه چهارم که از چند ماه قبل در تعقیب یک باند زورگیری بودند، به‌محض اطلاع از دستگیری احمد و ثریا به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد آنها احتمالا از اعضای همان باندی باشند که طی ماه‌های گذشته چندین فقره سرقت را در خیابان‌های شرق تهران رقم زده بودند.

طبق اطلاعاتی که پلیس از این باند به دست آورده بود، یک زن جوان نیز برای انجام این سرقت‌ها به دیگر اعضای باند کمک می‌کرد.  از آنجا که تصویر چهره‌نگاری شده زن سارق شباهت زیادی به ثریا داشت، بازجویی از او شروع شد و وی که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، به سرقت و زورگیری‌های سریالی در شرق تهران اعتراف کرد.

مسافران خودروی روآ

ثریا گفت: من و احمد از اعضای یک باند زورگیری هستیم که سردسته آن مردی به نام پوریاست. ما با استفاده از یک خودروی روآ در خیابان‌ها می‌گشتیم و دختران و زنان جوان به‌خصوص آنهایی را که تبعه افغانستان بوده و منتظر تاکسی بودند را سوار ماشین می‌کردیم.

آنها با دیدن من که روی صندلی عقب ماشین نشسته بودم به ما اعتماد می‌کردند و با خیال راحت سوار می‌شدند. ما هم در بین راه با تهدید چاقو، تمامی پول‌ها و لوازم همراهشان را سرقت و آنها را از ماشین به بیرون پرت می‌کردیم و پا به فرار می‌گذاشتیم.

زن جوان در ادامه مدعی شد که ما علاوه بر زورگیری از مسافران، در ماه‌های بهمن و اسفند به منطقه پلور در شمال کشور می‌رفتیم و چون در آن فصل سال کمتر کسی به ویلاهای این منطقه می‌رفت، دست به سرقت از این ویلاها می‌زدیم.

در تعقیب همدستان

بعد از اعترافات ثریا و احمد، تحقیقات پلیس برای دستگیری همدستان آنها به نام‌های پوریا و غلامرضا ادامه یافت. ماموران با شناسایی محل تردد آنها در منطقه نارمک، هر دو سارق جوان را سوار بر خودروی روآ شناسایی کردند اما آنها به محض مشاهده پلیس پا به فرار گذاشتند.

با شروع عملیات تعقیب، ماجرا به دیگر تیم‌های گشتی پلیس نیز گزارش شد و ماموران کلانتری 126 تهرانپارس به کمک کارآگاهان آگاهی رفتند. بعد از چند دقیقه تعقیب و گریز، سرانجام ماموران موفق شدند با شلیک چند تیر هوایی خودروی سارقان را متوقف و یکی از آنها را دستگیر کنند.

غلامرضا همان مردی بود که پلیس او را به دام انداخت اما پوریا یعنی سردسته باند توانست با پای پیاده از دست ماموران فرار کند و در شلوغی خیابان ناپدید شود.

دعوای سارقان

ماموران به محض دستگیری غلامرضا متوجه شدند که پای او به‌شدت زخمی شده است. این در حالی بود که آنها هیچ گلوله‌ای به‌صورت مستقیم به طرف خودروی سارقان شلیک نکرده بودند.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی مدعی شد: زمانی که ما در حال فرار بودیم، از پوریا خواستم توقف کند و خودمان را تسلیم کنیم اما او که سوابق زیادی در زمینه سرقت و شرارت داشت، به حرفم توجهی نکرد. او وقتی با اصرار من برای تسلیم شدن روبه‌رو شد، با چاقو ضربه‌ای به پایم زد تا ساکت بمانم اما در همین هنگام ماشین ما با خودروهای عبوری تصادف کرد و متوقف شد.

سرقت‌های شیشه‌ای

سرهنگ کارآگاه رضا مؤذن، سرپرست پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: هر 3 متهم دستگیرشده اعتیاد شدیدی به مصرف مواد‌مخدر به‌ویژه شیشه و کراک دارند که همین موضوع، باعث آشنایی آنها و اجرای نقشه‌های سرقت شده است. 

وی با اشاره به اعتراف این سارقان به ده‌ها فقره زورگیری و سرقت از ویلاهای مسکونی ادامه داد: تحقیقات پلیس برای دستگیری عضو فراری باند ادامه دارد و شاکیان احتمالی می‌توانند برای طرح شکایت و شناسایی متهمان دستگیر شده به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 105304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز