چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: اگر چه خیلی‌ها تصور می‌کنند مدیران بورس تهران این روزها سخت از عملکرد بازار سهام به‌خود می‌بالند اما دیدار با مدیرعامل بورس اوراق بهادار بر این تصور خط بطلان می‌کشد

چرا که وی این روز‌ها سخت درگیر عملیات بازارو به تعادل رساندن روند عرضه و تقاضا در کوران رشد شاخص‌ها و افزایش قیمت سهام شرکت‌هاست به‌طوری که آثار خستگی به‌خوبی از خطوط چهره وی نمایان است.

حسن قالیباف اصل که بیش از یکسال است سکان هدایت بازار سهام ایران را برعهده گرفته، این روز‌ها بیشتر کار می‌کند و زمان بیشتری را در تالار حافظ می‌گذراند؛ چون رشد انفجاری شاخص‌ها مسئولیت وی را بیشتر کرده و عملکرد بورس تهران نیز زیر ذره بین مردم، فعالان اقتصادی و مسئولان قرار گرفته است.

موضوع افزایش شاخص‌های بورس تهران که از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 1200واحد رشد کرده است هر چند رویداد هیجان انگیزی برای سهامداران محسوب می‌شود اما مسئولیت مدیران بورس را بیشتر کرده و باعث شکل‌گرفتن تحلیل‌های متفاوتی در بازار سهام شده است؛

به‌طوری که برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است درصورت ادامه رشد شاخص‌ها با سرعت کنونی قیمت سهام شرکت‌ها از ارزش ذاتی‌شان فاصله بگیرد اما از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بورس تهران هنوز با حبابی شدن قیمت‌ها فاصله دارد.

در چنین شرایطی چه انتظاری از مدیران بازار می‌رود؟ قالیباف در این باره بازار سهام را به زمین فوتبال تشبیه می‌کند و به خبرنگار همشهری می‌گوید: مدیران بورس، داوران بازار سهام هستند؛ بنابراین وظیفه ما این است در میانه میدان، بازی را به گردش بیندازیم و اجازه دهیم بازیکنان، خود بازی کنند.

وی ادامه می‌دهد:کار ما این است که بموقع سوت بزنیم و روند معاملات را تسهیل کنیم اما آنچه در جریان است توسط بازیگران یا معامله‌گران بازار سهام رقم می‌خورد.

از او می‌پرسیم در شرایطی که شاخص بورس تهران با سرعت غیرمجاز در حال حرکت در اتوبان بازار سهام است، آیا شما گشت نامحسوسی دارید که سرعت شاخص را کنترل کند؟ وی در پاسخ می‌گوید: اتفاقا گشت نامحسوس بورس کاملا محسوس و آشکار است و در این باره بورس تهران با اطلاع‌رسانی بموقع به‌صورت محسوس به گردش صحیح بازار کمک می‌کند اما در این باره به کمک تمامی فعالان بازار به‌خصوص مدیران شرکت‌ها نیاز دارد.

قالیباف با بیان اینکه وظیفه اصلی بورس تهران انتشار صحیح اطلاعات است تاکید می‌کند: مدیران شرکت‌های بورسی باید با اطلاع‌رسانی بموقع به شفافیت بازار کمک کنند.
وی که در حال حاضر بخشی از وقت خود را صرف مذاکره با مسئولان شرکت‌ها برای متوازن کردن عرضه و تقاضا و به تعادل رساندن صف‌های خرید و فروش می‌کند، درباره رشد انفجاری شاخص‌ها در سال‌جاری می‌گوید: ترجیح می‌دهم بازار به جای رشد‌های جهشی و سریع در طول یک دوره طولانی،  بازده مثبت داشته باشد تا از به‌وجود آمدن شرایط هیجانی در بازار جلوگیری شود.

وقتی از مدیرعامل بورس تهران می‌پرسیم آیا به‌نظر وی رشد شدید شاخص‌ها از ابتدای سال تاکنون منطقی است یا خیر پاسخ می‌دهد: جواب‌دادن به این سؤال به‌دلیل موقعیت من بسیار سخت است.

وی توضیح می‌دهد: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در سال گذشته 57 درصد بود و مردم توانستند بازده خوبی از بازار سهام به دست بیاورند؛ ضمن اینکه حجم معاملات بورس تهران نیز به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و به 18 هزار میلیارد تومان رسید که در طول تاریخ فعالیت بورس بی‌نظیر بود.

همچنین ارزش معاملات خرد بورس تهران در سال گذشته به 6 هزار میلیارد تومان رسید که این میزان نسبت به سال 87 رشد بسیار زیادی است. این موضوع نشان می‌دهد که روند رو به رشد معاملات بورس تهران از سال گذشته آغاز شده و در سال جدید با شدت بیشتری ادامه یافته است. در واقع وضعیت خوب سال گذشته باعث انتقال شرایط خوشبینانه‌ای به سال جدید شد.

قالیباف سپس یک تئوری اقتصادی را طرح می‌کند و براساس آن به بررسی شرایط بازار سهام می‌پردازد: تئوری خرید دارایی‌ها می‌گوید زمانی که بازده یک دارایی افزایش می‌یابد تقاضا برای آن هم رشد می‌کند بر این اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین ارزش روزانه معاملات به 447 میلیارد تومان رسیده درحالی‌که این میزان در سال گذشته 77 میلیارد تومان بوده و این به معنای این است که ارزش معاملات بورس 6برابر شده است.

وی با بیان اینکه شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 3 /10درصد رشد کرده است می‌گوید: بازده بازار سهام نیز به موازات رشد معاملات افزایش یافته و محاسبه رقم شاخص میزان بازده بازار در 20 روز اول سال3 /10درصد رسیده است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه گردش معاملات سهام نیز به‌شدت افزایش یافته است تاکید می‌کند: تعداد خریداران به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است به‌طوری که در 20روز اول فروردین ماه 50 هزار نفر در بورس تهران دادوستد انجام دادند درحالی‌که مجموع خریداران در مدت مشابه سال گذشته 12 هزار نفر بوده است و این به معنای این است که تعداد خریداران در سال‌جاری 4 برابر افزایش یافته است.

قالیباف تصریح می‌کند:در طول 20 روز نخست سال‌جاری 145هزار معامله در بورس تهران انجام شده درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 62 هزار دفعه بوده است

 

50 میلیارد تومان پول جدید

مدیرعامل بورس تهران با مقایسه میزان خریدوفروش در بازار توضیح می‌دهد: مقایسه میزان خرید‌ها به فروش نشان می‌دهد در 20 روز ابتدای سال‌جاری 50 میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شده است؛

بر این اساس جمع‌بندی کلی از آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد قیمت سهام شرکت‌ها همزمان با افزایش مولفه‌های دیگر بازار سرمایه رشد کرده در نتیجه امکان دستکاری در بازار بسیار اندک است.

از مدیرعامل بورس تهران می‌پرسیم در چنین شرایطی مدیران بازار به چه کار مشغول هستند؟ وی توضیح می‌دهد: مهم‌ترین کار ما در چنین شرایطی متعادل کردن روند عرضه و تقاضا و توازن در معاملات بازار است؛

برای این کار به‌طور دائم با مدیران شرکت‌های بورسی و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام در تماس هستیم. همچنین سعی می‌کنیم هیچ سهمی پشت صف‌های خرید و فروش باقی نماند ضمن اینکه تاکنون کفه عرضه و تقاضا بهتر از سال گذشته بوده است.

آمار مقایسه‌ای معاملات بورس تهران در 20 روز نخست سال‌جاری


 شرح  1388 1389 
تعداد خریداران  50 هزار نفر  12 هزار نفر
تعداد دفعات معامله 145 هزار دفعه 62 هزار دفعه
تعداد کدهای صادرشده  1900کد  1100کد

کد خبر 105138

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز