سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: یک روز بعد از انتشار سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره رتبه سلامت ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی و تصریح بر این نکته که ایران رتبه 11 منطقه و 99 جهان را دارد،

وی سخنان خود را به‌طور کلی تکذیب و رتبه‌بندی جدیدی را در این‌باره اعلام کرد. برای اینکه کاملا این تکذیبیه محکم کاری شود، روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در خبری که فارس مخابره کرده گفته‌های مذکور را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر بهداشت با تکذیب رتبه 99 ایران از نظر عدالت در سلامت در جهان گفت: ایران از نظر شاخص‌های بهداشتی در منطقه اول یا دوم است اما رتبه ایران از نظر شاخص عدالت در سلامت را باید از سازمان بهداشت جهانی بگیریم.

مرضیه وحید دستجردی در حاشیه همایش پوشش 100درصدی خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جمع خبرنگاران درباره رتبه ایران از نظر شاخص عدالت در سلامت در جهان افزود: خوشبختانه کشور ما پیشتاز اجرای سیستم شبکه بهداشتی و درمانی در منطقه است که مبنای آن عدالت در سلامت است؛

به‌طوری‌که به‌عنوان یک سیستم الگو در دنیا مطرح است و حتی در خود آمریکا در یک منطقه در می‌سی‌سی‌پی خواسته‌اند که الگوی ایرانی شبکه بهداشتی را در آ‌نجا پیاده کنند، بنابراین منشأ الگوی عدالت در سلامت ما هستیم.

وی گفت: عدالت در سلامت ابعاد مختلفی دارد. در مسئله واکسیناسیون ما رتبه اول در منطقه هستیم، در مورد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی نیز در منطقه اول هستیم. همه اینها به شاخص عدالت در سلامت مربوط است؛ زیرا حتی یک ریال پول هم بابت خدمات بهداشتی در شبکه از مردم گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: بیمه‌های پایه درمانی هم 94 درصد مردم را تحت پوشش بیمه همگانی قرار داده‌اند، بیمه‌های تکمیلی هم برای برخی وجود دارد، بیمه بستری شهری هم هست و افراد فاقد بیمه هنگام بستری در بیمارستان فقط 10درصد هزینه بستری را می‌پردازند؛ یعنی از نظر پرداختی دولت و بیمه‌ها کارهای بسیار خوبی در حال انجام است. 

وزیر بهداشت گفت: منتها مشکل ما تغییر رویکرد و چهره بیماری‌هاست؛ آن چیزهایی که مشارکت مردم را می‌طلبد. الان بیماری‌های قلبی - عروقی بیداد می‌کنند و بیشترین میزان مرگ و میر بیماری‌های قلبی را در منطقه داریم. در مورد تصادفات، عده زیادی هر سال دچار حوادث رانندگی می‌شوند.

سال گذشته بیش از 23 هزار نفر کشته ناشی از تصادف رانندگی داشتیم که دومین عامل مرگ در کشور است و سرطان سومین عامل مرگ است. با این روند زندگی ما که مرتب شهرنشینی اضافه‌ شده و زندگی ماشینی می‌شود، همان طور که بارها اعلام کرده‌ام، در 10 سال آینده بیماری‌های قلبی در کشور دو برابر می‌شود، سرطان 3 برابر می‌شود و با این وضعیت نمی‌توانیم بگوییم عدالت در سلامت داریم، اگر مردم رعایت نکنند. 

وحید دستجردی اضافه کرد: ولی اگر مردم آموزش‌های ما را بگیرند و رعایت کنند، از سلامتشان مراقبت کنند، ورزش همگانی را جدی بگیرند و شیوه زندگی خود را تغییر دهند، یعنی افزایش تحرک و تغذیه سالم داشته باشند، آن وقت می‌توانیم بگوییم عدالت در سلامت داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که رتبه ما از نظر شاخص عدالت در سلامت در دنیا چند است، گفت: از نظر شاخص‌های بهداشتی یا رتبه اول یا دوم در منطقه را داریم ولی از نظر تغییر رویکرد بیماری‌هاست که مردم خیلی باید رعایت کنند.

از نظر شاخص عدالت در سلامت در جهان نیز باید رتبه‌مان را از سازمان بهداشت جهانی بگیریم.  به گزارش فارس، روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پی درج خبری با عنوان «ایران از نظر عدالت در سلامت رتبه 99 دنیا را دارد» که به نقل از وزیر بهداشت در همایش فرماندهان، بهداشت و سلامت سپاه عنوان شده بود «شاخص‌های بهداشتی کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی طی چند سال اخیر افت کرده و بین 11 تا 13 است، عدالت در سلامت را نیز نتوانستیم محقق کنیم و از این نظر رتبه 99 جهانی را داریم» این گفته‌ها را تکذیب کرد.

تکذیب صریح سخنان وزیر بهداشت در حالی صورت می‌گیرد که اکثر خبرگزاری‌های کشور این سخنان را با همان کیفیتی که در شماره دیروز همشهری منتشر شد، منعکس کرده‌اند.

بدین‌ترتیب مشخص نیست چه عواملی باعث رد سریع این اظهارات شده است؟ آیا بازتاب منفی این سخنان همانطور که پیش‌بینی شده بود باعث سرعت عمل وزیر در تکذیب سخنانش شده است؟

آیا طی این یک روز رتبه سلامت ایران در منطقه و جهان تغییر کرده است؟ نکته آخر اینکه وقتی بالاترین مقام وزارت بهداشت می‌گوید رتبه سلامت ایران در جهان را باید سازمان بهداشت جهانی اعلام کند، آیا این به منزله عدم‌اطلاع ایران از رتبه جهانی‌اش است یا اینکه اطلاعات هست اما مصلحت نیست که منتشر شود؟

کد خبر 105029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز