گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تصمیم‌های کنفرانس واشنگتن برای دیگر کشورها الزام‌آور نیست.

علی‌اصغر سلطانیه با اشاره به اینکه در کنفرانس واشنگتن که از دیروز به‌مدت 3 روز تشکیل شد، تعداد محدودی از کشورها به‌صورت گزینشی دعوت شده‌اند، گفت: این امر موجب اعتراض بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای غیرمتعهد شده است و در جلسه‌ای که ما با سفیران در وین داشتیم کشورها از این مسئله انتقاد کردند و به یوکیا آمانو تاکید کردند که او فقط باید به‌عنوان ناظر حضور یابد و حق اظهارنظر از طرف سفیران دیگر کشورها را ندارد.

به گزارش ایسنا، سلطانیه افزود: نتیجه کنفرانس واشنگتن از قبل روشن است و هر تصمیمی که در آن اتخاذ شود برای کشورهای عضو آژانس و دیگر کشورها  الزام‌آور نخواهد بود چون آن کشورها حضور نداشته و دعوت نشده‌اند، بنابراین تصمیمات این کنفرانس قابل اجرا نیست.

وی تاکید کرد: نشست واشنگتن برای کشورهایی که در آن شرکت نمی‌کنند لازم‌الاجرا نخواهد بود. سلطانیه گفت: نکته اینجاست که آمریکا از فضای موجود به‌خصوص پس از 11 سپتامبر سوء‌استفاده می‌کند تا افکار عمومی را از تهدید سلاح هسته‌ای منحرف کند.

نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: تهدید واقعی امنیت بین‌الملل، سلاح‌های هسته‌ای است؛ به‌خصوص از سوی آمریکا. وی گفت: دکترین جدیدی که اخیرا توسط آمریکا اعلام شد، اظهارات جمهوری اسلامی ایران را که آمریکا به هیچ  یک  از ضوابط و قوانین بین‌المللی پایبند نیست، ثابت می‌کند.

او افزود: تهدید کشورهای دیگر مخالف منشور سازمان ملل است و بالاخره در چارچوب آژانس باید گفت که مطابق قطعنامه 1990 هرگونه حمله و یا تهدید یک کشور که دارای تاسیسات انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است، تخلف آشکار از منشور سازمان ملل، اساسنامه آژانس و قوانین بین‌المللی است.

سلطانیه تاکید کرد: شورای امنیت باید به سرعت وارد عمل شده و به تخلفات آمریکا در این مورد رسیدگی کند. نماینده دائم ایران در آژانس درباره کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های اتمی که قرار است این هفته در تهران برگزار شود،

گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه از حق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نمی‌گذرد و به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد و همزمان مخالف سلاح هسته‌ای و  گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

بنابراین، این کنفرانس درواقع به نمایش گذاشتن عزم سیاسی جمهوری اسلامی ایران و صداقت گفتار و عمل است. وی افزود: بیش از 60 کشور جهان و نمایندگان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان منع جامع آزمایش هسته‌ای و دیگر سازمان‌ها و نماینده ارشدی از مصر به‌عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها (نم) در کنفرانس تهران حضور خواهند داشت و با این کنفرانس ما درواقع داریم به آمریکا ثابت می‌کنیم که شما دنبال سلاح هسته‌ای هستید ولی ایران و این کشورهای جهان با شما مخالفند و ما این پیام سیاسی را از تهران به واشنگتن می‌دهیم که باید هرچه زودتر سلاح‌های هسته‌ای خود را تخریب کند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای برخی طرف‌ها درباره وجود فعالیت‌های پنهان هسته‌ای در ایران را کاملا بی‌اساس خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به موازات فعالیت‌ها و دستاوردهای بزرگ در برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به تعهدات بین‌المللی خود نیز عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در هیچ‌یک از سندهای بین‌المللی مربوط به آژانس، حتی محدودیتی برای سطح غنای اورانیوم معین نشده است، تاکید کرد که غنی‌سازی حق هر کشوری است.

سلطانیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب تعهدات ان‌پی‌تی عمل کرده و همه فعالیت‌های غنی‌سازی زیر پوشش دوربین‌های 24 ساعته است. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: بازرسان آژانس تقریبا به‌صورت مستمر در حال بازرسی هستند و هم‌اکنون هم بازرسان در ایران هستند که این امر بیانگر نهایت شفافیت فعالیت جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 104928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز