دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی‌زاده: 12 آوریل‌1723 نیروهای میرمحمود قندهاری که در تعقیب طهماسب میرزا- پسر شاه سلطان حسین- وارد قزوین شده بودند به دست قزوینی‌ها کشتار شدند

 و بیش از 2هزار کشته دادند و مابقی به اصفهان گریختند و جریان را به میرمحمود خبر دادند و وی از فرط خشم، بازماندگان خاندان صفوی و مقامات سابق را کشت. طهماسب میرزا در آخرین روزهای محاصره اصفهان از این شهر فرار کرده بود. اصفهان درجریان جنگ داخلی ایرانیان، در اکتبر‌1722 به دست میرمحمود افتاده بود. این جنگ نتیجه نابخردی و ضعف سیاسی شاه سلطان حسین و مغرض بودن اطرافیان وی بود.

زیدیه

در آوریل سال‌737 میلادی (و به نوشته برخی از مورخان؛ 12‌آوریل آن سال)
زید ابن علی ابن حسین در کوفه پرچم مبارزه با خلافت امویان را برافراشت. مبارزات زید که پیروان او به شیعه زیدیه معروفند 2سال طول کشید و در سال‌739 میلادی به دست یوسف‌ابن‌عمر‌ثقفی از امرای امویان به شهادت رسید. در پی این رویداد، جمعی از پیروان غیرایرانی زید به یمن نقل مکان کردند و این سرزمین از آن پس پایگاه شیعه زیدیه شده است.

خرید آلاسکا از روسیه

قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل‌1867 به تصویب سنای آمریکا رسید و 3روز بعد (12 آوریل) پس از امضای رئیس‌جمهوری  آمریکا قطعی شد. طبق این قرارداد، آلاسکا- مهاجرنشین روسیه در شمال قاره آمریکا- به مبلغ 7میلیون و 200هزار دلار خریداری شد. «ویلیام سیوارد» وزیرامور خارجه وقت آمریکا برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرده بود.سیوارد- جمهوریخواه- به سناتور‌های متنفذ گفته بود که با این معامله، پای روس‌ها که در شمال کالیفرنیا مهاجرنشین ایجاد کرده‌اند، از قاره آمریکا قطع خواهد شد و از آنجا که بومیان قاره آمریکا (سرخپوستان) از سیبری  مهاجرت کرده‌اند، اگر روس‌ها در اینجا بمانند به سرخپوستان کمک نظامی خواهند رساند و به‌تدریج مدعی همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپای غربی را متجاوز اعلام خواهند کرد که دردسر بزرگی خواهدبود.

آلاسکا که کانادا آن را از خاک اصلی ایالات متحده جدا کرده است اینک یکی از ایالات پنجاه‌گانه این کشور است و علاوه بر منابع زیرزمینی ازجمله نفت و جاذبه‌های توریستی و صنعت ماهیگیری دارای اهمیت استراتژیک ویژه است و کشور ایالات متحده را در همسایگی روسیه و چین و نزدیک به ژاپن قرار داده است. روس‌های ناسیونالیست هنوز از فکر پس گرفتن آلاسکا بیرون نرفته‌اند و عمل تزار را مغایر اختیارات یک رئیس کشور می‌دانند.

روزی که روزولت درگذشت

12 آوریل‌1945 «فرانکلین دلانو روزولت» که از 1933 رئیس‌جمهوری آمریکا بود در 63 سالگی بر اثر خونریزی مغزی (سکته) درگذشت و هری ترومن، معاونش همان روز به‌عنوان سی و سومین رئیس‌جمهوری  برجایش نشست. روزولت که یک هلندی تبار آمریکایی و قبلا فرماندار نیویورک بود از سال‌1921 دچار فلج قسمت پایین بدن بود. وی تنها رئیس‌جمهوری  در تاریخ ایالات متحده است (که به‌علت ادامه جنگ جهانی دوم) بیش از 2  دوره این مقام را برعهده داشت. روزولت برای پایان دادن به رکود اقتصادی این کشور و کاهش جاذبه سوسیالیسم شوروی در میان آمریکاییان، طرح‌های چپ‌گرایانه متعدد تحت عنوان «نیودیل» را به اجرا درآورد.  وی نخستین رئیس فدراسیون آمریکا بود که اقدام به کنترل کاپیتالیسم این کشور کرد و بر سرمایه‌گذاری (بازار پول)، بانکداری و بورس سهام ضابطه وضع کرد که تعلیق این ضوابط (دی رگیولیشن) در دهه‌های اخیر بحران مالی جاری را به وجود آورده  است. روزولت نیز از «جنگ» برای اجرای هدف‌های خود استفاده کرد و با محاسبات بسیار دقیق، در زمان مناسب (که پیروزی قابل پیش‌بینی بود) وارد جنگ جهانی دوم شد و آمریکا را ابرقدرت کرد. 

مرگ روزولت کمتر از 3هفته مانده به پایان جنگ جهانی دوم در جبهه اروپا روی داد ولی «ترومن» جانشین او که در جریان برنامه‌های روزولت بود «دلار» را پول جهانی کرد و ابتکار روزولت در تأسیس سازمان ملل را به‌عنوان ابزاری برای اعمال قدرت فاتحان جنگ عملی ساخت. ایجاد یک اتحادیه نظامی از متحدین غربی (آمریکا، انگلستان، فرانسه و...) برای کنترل روسیه از برنامه‌های روزولت بود که پس از جنگ جهانی دوم تأسیس و به نام اختصاری «ناتو» فعالیت دارد و تنها اتحادیه نظامی در جهان است.

کد خبر 104781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز