یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 18 آوریل سال 331 میلادی شاپور دوم (ذوالاکتاف) شاه ساسانی وقت، پس از سرکوب شورشیان عرب در بحرین و ساحل غربی خلیج‌فارس‌ که در ایام طفولیت او از صحرای عربستان به این جزیره مهاجرت کرده بودند، دستورداد که هزاران تن از آنان به روستاهای دوردست کرمان و مکران (جنوب بلوچستان امروز و غرب رود سند) تبعید شوند.

شاپور دوم پیش از تولد، شاه ایران اعلام شده بود و اعراب قبل از رسیدن او به سن رشد (و در زمان حکومت نایب السلطنه او)، از خلأ قدرت در تیسفون (پایتخت وقت ایران) سوءاستفاده کرده و از جمله دست به مهاجرت‌های غیرمجاز به قلمرو ایران زده بودند که وی بعدا آنان را به سخت‌ترین شکل  مجازات کرد. نوشته‌اند که به تصمیم شاپور دوم، کتف عرب‌ها را سوراخ کردند و آنان را به ریسمان کشیدند و به همین دلیل، اعراب وی را ذوالاکتاف خوانده‌اند. (مورخان رومی نوشته‌اند که شاپور به خاطر شانه‌های پهن و گردن ستبر به «ذوالاکتاف» معروف شده است. مورخان دیگر در رد نظر مورخان رومی نوشته‌اند که اگر چنین بود چرا در نامیدنش از واژه عربی استفاده شده است). شاپور دوم در طول حکومت خود چند بار رومیان را نیز شکست نظامی سختی داده بود.

اندرزهای مهم فیلسوف پروکلوس

«پروکلوس» فیلسوف، نویسنده و ریاضیدان یونانی، هجدهم‌آوریل 485 میلادی در74سالگی درگذشت. وی که از فلاسفه افلاطونی بود هرگز ازدواج نکرد و گوشت نخورد. پروکلوس در نویسندگی مخالف نوشتن داستان تخیلی بود و عقیده داشت که مصاحبه با سالخوردگان، سوژه‌های  بسیاری- مخصوصا اشتباهاتشان- به دست می‌دهد که نوشتن آنها، انسان و به‌ویژه نسل نو و آینده را بیدار و روشن خواهد ساخت.

وی پاسخ به این پرسش را که چرا ازدواج نکرده بود به‌صورت کتاب در آورده و مدعی شده است که نمی‌خواسته مسئول دشواری‌های احتمالی فرزندان باشد که قبلا خواهش نکرده‌اند به این دنیای پر از درد و رنج و زحمت وارد شوند. «پروکلوس» که ده‌ها سال رئیس آکادمی آتن بود در بیزانتیوم (تراکیه، واقع در غرب منطقه استانبول اروپا) به دنیا آمده و در اسکندریه تحصیل کرده بود. او را از آخرین گروه اندیشمندان بزرگ یونان باستان به‌شمار آورده‌اند.

... و به این ترتیب پروتستانیسم پاگرفت

18 آوریل 1521 «نشست ورمز» مارتین لوتر، کشیش آلمانی را که دست به انجام اصلاحات در مسیحیت زده بود مورد تحقیق قرارداد و در این جلسه پرسش‌های متعدد از او به‌عمل آمد و از او خواسته شد که درستی نظراتش را اثبات کند.لوتر در پایان جلسه که نوعی بازپرسی از او بود تأکید کرد که به اصلاحات ادامه خواهد داد و به تکفیر پاپ که دستگاه سلطنتی برای خود ایجاد کرده و برای کلیساها و کشیش‌ها قیود زائد از جمله ممنوعیت ازدواج به‌وجود آورده اعتنا نخواهد کرد و به این ترتیب یک شاخه از مذهب پروتستان پاگرفت.

اتهامات جنسی وارده به کشیش‌های کاتولیک، این روزها (آوریل 2010) از اخبار ردیف یکم رسانه‌هاست. مارتین لوتر، 5قرن پیش این وضعیت را که سبب آن منع شرعی کشیش‌های کاتولیک از ازدواج است پیش‌بینی کرده و گفته بود که چنین جنجال‌هایی مردم را نسبت به حضور در کلیسا بی‌علاقه می‌کند.

زلزله مرگبار و ویرانگر سانفرانسیسکو

18 آوریل سال 1906 یک زلزله بسیار شدید و متعاقب آن حریق، سه چهارم شهر سانفرانسیسکو را ویران و با خاک یکسان ساخت. با اینکه در آن زمان این شهر جمعیت امروز را نداشت 700 تا 4هزار تن در آن زلزله کشته شدند. در میان کشته‌شدگان
 275 تن از زندانیان شهر بودند که در ساختمان زندان کشته شدند. در سال 1851 نیز حریق مرگباری در سانفرانسیسکو روی داده بود. سانفرانسیسکو و همه ایالت کالیفرنیای آمریکا روی کمربند زلزله واقع شده است.

انفجار پر تلفات در ساختمان سفارت آمریکا در بیروت

18آوریل 1983 بر اثر یک انفجار انتحاری، قسمتی از ساختمان سفارت آمریکا درشهر بیروت- پایتخت لبنان- ویران شد و 63 تن کشته و شماری نیز مجروح شدند. تنها 8تن از مقتولان، از اتباع آمریکا بودند. مواد منفجره در خودرویی  قرارداده شده بود که در حال حرکت، در مجاورت ساختمان سفارت منفجر شد و خرابی و تلفات به بار آورد.

هشدار بیوکمیست‌ها: میوه‌ها و سبزی‌های محصول روش‌های تازه کشاورزی، مواد غذایی لازم را ندارند!

بررسی‌های بیوکمیست‌ها که روی دسته‌ای از میوه‌ها و سبزی‌ها به‌عمل آمده نشان داده است آن دسته از میوه‌ها و سبزی‌هایی که با روش کشاورزی تازه به‌عمل آمده بودند ارزش غذایی کمتری داشته و در مقایسه با میوه‌ها و سبزی‌های دیگر، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آنها به‌مراتب کمتر بوده است.

میزان این کمبود، طبق اظهار «دانولد دیویس» بیوکمیست دانشگاه تکزاس (آمریکا) شعبه شهر آستین، 38درصد بوده است. این پژوهشگر هجدهم آوریل 2006 در یک مصاحبه عمومی اعلام داشت که این کاهش ارزش غذایی را در 13‌نوع ویتامین و مواد معدنی مهم موجود در میوه‌ها و سبزی‌های مورد آزمایش خود از جمله کلسیم، فسفر، آهن و نیز پروتئین، ویتامین «ث»، ویتامین «ب» و... سنجش و مشاهده کرده است.

کد خبر 105242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز