گروه شهری: برچیده شدن پایه‌های مونوریل صادقیه، طی روزهای اخیر واکنش‌های مختلفی را از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌دنبال داشته است. این واکنش‌ها روز گذشته نیز ادامه داشت.

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس در این ارتباط با اشاره به اقدامات کارشناسی نشده در کشور گفت: همه نقاط کشور دارای پروژه‌های کارشناسی نشده‌ای هستند که صرفا زیانبارند و جز ضرر، فایده دیگری برای مردم نداشته‌اند.

سیدجواد زمانی با اشاره به اینکه چنین کارهای غیرکارشناسی به کشور ضرر وارد می‌کند، گفت: بیشتر ضرر ما از حیف است نه میل. می‌آییم و منابع خود را در جایی هزینه می‌کنیم که کارشناسی نیستند و این به کشور آسیب می‌زند.وی ادامه داد: اگر کاری کارشناسی نیست باید از روز اول جلویش را گرفت و نباید گذاشت هزینه شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر توجه شهرداری به مصوبه شورای شهر در موضوع مونوریل، به نوع رابطه مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: در مجلس مصوبه‌هایی وجود دارد. دولت می‌تواند مخالف این مصوبات باشد اما نمی‌تواند آنها را اجرا نکند. لذا در تعامل شهرداری و شورای شهر نیز چنین چیزی هست و شهرداری مصوباتی که مراحل قانونی را طی کرده و لازم‌الاجرا شده است باید اجرا کند.

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: متأسفانه کار کارشناسی انجام نمی‌دهیم، کشور را متضرر می‌کنیم و بعد چون شهامت اقرار به اشتباه را نداریم موضوعات را سیاسی می‌کنیم و همه چیز را به سیاست ربط می‌دهیم.

اما نماینده مردم تبریز نیز به علاقه دولت برای افزایش اختیارات خود در همه حوزه‌ها، به‌خصوص در حوزه شهری اشاره کرد و با انتقاد از این موضوع گفت: امروزه با دخالت‌های دولت اختیار چندانی برای مدیریت شهری و شوراها باقی نمانده است.

شکور اکبرنژاد با اعلام این مطلب گفت: اینکه بیایند کار مونوریل را بدون مصوبه قانونی در تهران آغاز کنند به هیچ وجه قابل‌قبول نیست و کاش جلوی این اقدام در همان آغاز کار گرفته می‌شد.

اکبرنژاد در بخش دیگری از سخنانش به دخالت‌های دولت در امور شهری اشاره کرد و گفت: دولت در پی افزایش اختیارات خود در مدیریت شهری است و متأسفانه هیچ وقت آماده نیست ذره‌ای از این اختیارات کم شود.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: نمی‌گویم همه کارها و برنامه‌های شورای شهر موفق و خوب بوده است اما تا امروز که دولت کارها را در دست داشته چه شرایط خاصی را رقم زده است که دنبال گرفتن اختیارات شوراها و افزایش اختیارات خود است؟

اما در ادامه اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به هزینه‌های ساخت پایه‌های مونوریل به‌عنوان اقدامی بدون پشتوانه قانونی از دادستانی تهران خواست در این موضوع وارد شود و با تشکیل پرونده‌ای از مسئولان وقت شهرداری تهران پاسخ بخواهد.

موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به موضوع برچیده شدن پایه‌های مونوریل در تهران و هزینه‌های ساخت این پایه‌ها، گفت: دادستانی باید با قدرت وارد این موضوع شود و با تشکیل پرونده‌ای از مسئولان وقت شهرداری تهران پاسخ بخواهد که دلیل این اقدام غیرقانونی با تحمیل این همه هزینه چه بوده است.

وی افزود: انجام هر کاری باید بر قانون استوار باشد. حال ممکن است این قانون را مجلس تصویب کند یا مصوبات شوراها باشد.ثروتی با بیان اینکه شوراها اختیاراتی برای تصویب مصوبات شهری دارند و آنها باید نظر دهند که چه کاری باید در شهر انجام شود، گفت: ظاهرا شهرداری وقت مجوزی از شورا برای مونوریل نگرفته است.

ثروتی تاکید کرد: در تصویب قانون جامع حمل‌ونقل در 3 سال قبل اصلا موضوع مونوریل مطرح نبود؛ موضوع مترو  و راه‌آهن برون‌شهری بود که تصویب هم شد. قوانین بودجه سنواتی هم برای قطار برون‌‌شهری و درون‌شهری بودجه منظور کرده و راجع به مونوریل بحثی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس و شورای شهر هیچ کدام مصوبه‌ای برای مونوریل نداشته‌اند، گفت: این را باید مسئولان وقت شهرداری تهران پاسخ دهند که چرا این همه هزینه به‌وجود آمده است. اینها که تخریب شده هزینه‌هایش مال مردم بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به وظیفه قوه قضاییه در این ماجرا گفت: این را باید قوه قضاییه و دادستان که مدعی‌العموم است، دنبال کنند.

کد خبر 104661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز