همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان را به مصوبه مجلس در خصوص بودجه سال 89 را اصلاح کردند.

به گزارش خانه ملت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت شب در روز دوشنبه ایرادات شورای نگهبان را بر طرف کردند.

نمایندگان مجلس در رفع اولین ایراد شورای نگهبان در مورد جزء الف بند (3) پس از مذاکره با نماینده شورای نگهبان این ایراد را منتفی اعلام کردند.

مجلس در جز ء (‌ف )‌ بند (2)‌ برای بر طرف کردن ایرادات شورای نگهبان عبارت "‌کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که زیر مجموعه قوه مجریه می‌باشند"‌ را جایگزین کلمه "‌مراجع " کردند.

همچنین پاراگراف زیر به انتهای  این جزء اضافه شد.

در ادامه "‌کلیه مراجع و دستگاه‌ها و دارندگان ردیفی که زیر مجموعه قوه مجریه نیستند ، در مصوبات و تصمیمات خود مکلفند در سقف اعتبارات مصوب موضوع این قانون در چار چوب احکام  و ردیف های آن اقدام نمایند "

در ادامه نمایندگان مجلس برای بر طرف کردن ایراد سوم شورای نگهبان در کلیه موارد از جمله بند 3و اجزاء الف ،‌ب ،‌ج و تبصره (‌1) جزء بند (‌4) به جای عناوین شرکت ملی نفت  ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عبارت "حسب مورد وزارت نفت از طریق شرکت یا شرکت‌های  تابعه ذی ربط " جایگزین کردند.

نمایندگان همچنین در برطرف نمودن چهارمین ایراد شورای نگهبان در سطر دوم صدر بند ( 4)‌ عبارت "‌اصل مالکیت منابع نفتی و گازی ایران "را حذف  و در اجزائ الف و ب بند (‌4)‌بعد از عبارت "‌مکلف است "‌عبارت "‌با رعایت جزء (‌د )‌این بند را اضافه کردند.

همچنین ابتدای تبصره (‌1)‌جزء (‌د)‌بند (‌4)‌را به شرح ذیل اصلاح نمودند:

"‌تبصره 1- مازاد در آمد نفت تولیدی ناشی از افزایش قیمت نسبت به ارقام این قانون (‌هر بشکه 65دلار )‌به حساب خزانه داری کل نزد بانک مرکزی جمهوری  اسلامی ایران واریز می گردد .بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است است پس از کسر سهم  صندوق توسعه ملی (‌معادل بیست درصد )‌از صادرات نفت خام و میعانات گازی و منظور نمودن سهم وزارت نفت از طریق شرکت تابعه شرکت ذی ربط با علام خزانه داری کل کشور مابقی را به حساب ذخیره ارزی واریز نماید.

نمایندگان مردم برای رفع پنجمین ایراد شورای نگهبان، با جایگزینی عبارت "با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه(سیف)" به جای عبارت "سیف" موافقت کردند. نمایندگان مجلس همچنین با اضافه شدن عبارت "شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر دستگاه‌هایی که دارای مقررات خاص در قانون اساسی هستند تابع مقررات قانونی خاص خود می‌باشند" در انتهای پاراگراف اول جزء الف بند (7) موافقت کردند.

در جزء "د" بند (7) نیز نمایندگان مجلس به جایگزینی عبارت "بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی" به جای "دستگاه‌های مشمول" رای موافق دادند. در بند جزء (ز) بند (7) نمایندگان مردم عبارت "درسال 1389" را اضافه کردند.در ادامه و در نهمین ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس، در فراز (5) جزء(س) بند (7)، نمایندگان پس از عبارت "وجوه حاصله" عبارت "به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و معادلآن از محل ردیف شماره...." را افزودند.مجلس همچنین در ج‍زء (ف) بند (7) عبارت " به انضمام دیگر منابع داخلی خود و سایر منابع حاصله" و همچنین عبارت " و ضمن صرفه جویی....نماید" را حذف کرد.

در جزء (ح) بند (8) نیز نمایندگان عبارت "با رعایت قوانین و مقررات مربوطه" را جایگزین عبارت "در چارچوب قانون تجارت" کردند. مجلس در ادامه در ج‍زء (الف-1) این بند بعد از عبارت "اموال منقول و غیرمنقول" عبارت "با رعایت اصل (83) قانون اساسی" اضافه کرد.

نمایندگان مردم در خانه ملت در ادامه به منظور تامین نظر شواری نگهبان جزء (ک) بند (8)، جزء (ب) الحاقی 2 و جزء (ز) الحاقی 3 را حذف کردند.

کد خبر 103554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز