شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: روز جهانی سلامت فرصت مناسبی بود که دست‌اندرکاران حوزه سلامت، از وزارت بهداشت تا اداره سلامت معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران هفته‌ای را به نام سلامت نام‌گذاری کنند.

 هفته‌ای که از این روز آغاز شده و تا 24فروردین ماه ادامه پیدا می‌کند. طبق روزشمار وزارت بهداشت هر کدام از روزهای این هفته به یک نام خوانده می‌شود و برای هر کدام از این روزهای خاص سال، اداره کل سلامت شهرداری تهران برنامه خاصی را تدارک دیده است که در سطح مناطق22گانه شهرداری تهران و توسط اداره سلامت این مناطق به اجرا در‌می‌آید.

شما با اطلاع از این برنامه‌ها‌ی متنوع می‌توانید هفته‌ای را  با فکر جدی‌تر به موضوع سلامت سپری کنید! مهم‌ترین تغییری که در هفته سلامت در سطح منطقه محل سکونت‌تان می‌بینید، برپایی ایستگاه‌های سلامت در اماکن عمومی ‌و پارک‌ها‌ی سطح منطقه است.شاید تا به‌حال به غرفه‌ها‌ی متنوع این ایستگاه‌ها سری زده باشید.

 در هرکدام از غرفه‌ها‌یی که اداره کل سلامت شهرداری تهران با همکاری نهادهای مرتبط با این حوزه مثل وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و نهادهای مردمی ‌برپا کرده است‌، خدمات خاصی ارائه می‌شود.

به گفته امیری، معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران، 10پایگاه ویژه برای معاینه و مشاوره رایگان ریه، انجام رایگان تست ریوی و مشاوره رایگان ترک سیگار با حضور فوق‌تخصص ریه و یک‌پرستار در هفته سلامت ایجاد شده است: «در روز 23فروردین که به نام شهرسالم، هوای سالم و عاری از دخانیات نام‌گذاری شده است، متخصصین از ساعت9:30 ‌تا ‌16 به صورت تمام وقت به شهروندان خدمات معاینه و مشاوره سلامت ریه را ارائه می‌کنند.

 توزیع این پایگاه‌ها در سطح شهر به گونه‌ای است که شهروندان فاصله زیادی تا دسترسی به یک پایگاه نداشته باشند». 

 برگزاری نمایش‌ها‌ی میدانی با موضوع سلامت در سطح مناطق 22گانه و در اماکن عمومی‌ به ویژه در پارک‌ها و مدارس؛ افتتاح 4خانه سلامت در مناطق7، 10، 11 و 15 و افتتاح 3خانه اسباب بازی در مناطق 7، 10 و 14؛ افتتاح مرکز آموزش مهارت‌ها‌ی رفتاری‌(فرآموز) در منطقه19 شهرداری تهران و برگزاری ویژه‌برنامه‌ها‌ی فرهنگی‌ورزشی از دیگر برنامه‌ها‌ی تدارک‌دیده‌شده در هفته سلامت است.

معاون ارتقای سلامت اداره‌کل سلامت شهرداری تهران درباره جزئیات برنامه‌ها‌ی فرهنگی‌ورزشی به همشهری‌مسافر می‌گوید: «مسابقات نقاشی، مقاله‌نویسی و روزنامه‌دیواری، از جمله برنامه‌ها‌ی فرهنگی تدارک‌دیده‌شده در هفته سلامت است. همچنین برگزاری کوهپیمایی و مسابقات مختلف ورزشی در سطح مناطق22 برای شهروندان اجرا می‌شود».

 به گفته امیری، امسال نیز مثل سال‌های گذشته زنگ سلامت در روز جهانی سلامت توسط مدیران ارشد شهرداری در مدارس مناطق22گانه به صدا درآمد: «برپایی پایگاه‌های اهدای خون در مناطق 4، 5، 6، 7، 11 و 14، برگزاری تورهای تفریحی‌آموزشی ویژه کانون‌های اجتماعی در سطح مناطق مثل کانون مادر و کودک و کانون سالمندان، عیادت از بیماران و بازدید از مراکز نگهداری معلولان در روز جمعه 20فروردین‌ماه توسط مدیران ارشد شهری و مسئولان اداره سلامت شهرداری‌ها

 اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی در سطح مناطق22گانه و تهیه و توزیع بروشور در سطح پایگاه‌های عمومی ‌مدارس و مساجد از جمله برنامه‌ها‌یی هستند که در هفته سلامت به اجرا در‌می‌آیند و می‌توانند سطح آگاهی شهروندان را نسبت به سلامت خود در جامعه بالا ببرند».  اجرای 22همایش در هرکدام از مناطق شهرداری تهران با موضوع سلامت و شهرنشینی اتفاق دیگری است که به یمن هفته سلامت در شهر تهران انجام می‌شود.

 امیری معتقد است، تقدیر از برگزیدگان فعال در سطح منطقه که در سال گذشته در حوزه سلامت خدمات خوبی را به شهروندان ارائه دادند در دفتر شهردار تهران می‌تواند انگیزه خوبی برای انجام فعالیت‌ها‌ی داوطلبانه شهروندان در راستای ارتقای سلامت خودشان باشد: «علاوه‌بر برنامه‌ها‌ی تقدیر و همایش، پیام‌ها‌ی سلامت در نمایشگرهای شهری با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران و فرهنگسرای مترو پخش می‌شود تا شهروندانی که در سطح شهر تردد می‌کنند، در این هفته با موضوع سلامت مواجهه بیشتری داشته باشند.

 به طور خاص نیز دوره‌ها‌ی آموزشی ویژه‌ای در خانه‌ها‌ سلامت برگزار می‌شود که بیشتر به موضوعات شهرنشینی و سلامت شهری اختصاص دارد». به گفته وی، روز 18فروردین به نام جامعه سالم، مدارس مروج سلامت؛ روز 19فروردین به نام جامعه ایمن، رانندگی ایمن‌؛ روز 20فروردین به نام شهر سالم، ورزش نشاط و رفتار سالم‌؛ روز 21فروردین به نام جامعه سالم، تغذیه سالم و امنیت غذایی‌؛ روز 22فروردین به نام شهرسالم، همکاری‌ها‌ی بین‌بخشی و همبستگی اجتماعی‌؛ روز 23فروردین به نام شهرسالم، هوای سالم و عاری از دخانیات و روز 24فروردین به نام جامعه سالم، بسیج پیشگیری از اعتیاد نام‌گذاری شده است

 «با توجه به نام‌گذاری روزهای مختلف هفته سلامت برنامه‌ها‌ی اداره‌کل سلامت در سطح مناطق 22گانه اجرا می‌شود با این تفاوت که نسبت به سال گذشته این برنامه‌ها‌ به صورت ناحیه‌محوری اجرا شده و از تمرکز در مناطق خارج شده است.

افزایش تعداد خانه‌ها‌ی سلامت و خانه‌ها‌ی اسباب‌بازی نیز به ما کمک می‌کند مخاطبان بیشتری را درگیر موضوع سلامت کرده و خدمات بهتری را به کودکان شهر ارائه کنیم. این درحالی است که همکاری خوبی در حوزه‌ها‌ی مرتبط با سلامت نیز برقرار شده و این امر ما را به هدف ایجاد جامعه‌ای ایمن و سالم نزدیک‌تر می‌کند».

همشهری مسافر

کد خبر 104558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز