گروه اقتصادی: طرح تشکیل کمیسیون دائمی تلفیق بودجه و حذف کمیسیون برنامه و بودجه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی با یک فوریت به تصویب رسید.

بر اساس این طرح، کمیسیون برنامه و بودجه حذف و کمیسیون بررسی کننده بودجه و متمم بودجه تحت عنوان کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل خواهد شد.

همچنین، چهار نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی و سه نفر از هر کمیسیون عضو این کمیسیون 37 نفری خواهند بود.

این کمیسیون مسئولیت بررسی بودجه و متمم بودجه را در طول سال بر عهده خواهد داشت و هر زمان که در رابطه با بودجه طرح و لایحه‌ای به مجلس بیاید، آن را بررسی خواهد کرد.

با حمیدرضا حاج‌بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس درباره این طرح و سرنوشت آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • با توجه به اینکه طی چند هفته آینده دولت بودجه سال 86 را به مجلس ارائه خواهد کرد، آیا با تصویب یک فوریت طرح تشکیل کمیسیون تلفیق، این طرح به روند تدوین بودجه امسال خواهد رسید؟

بله. مطمئناً طرح تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه در صورت تصویب در مجلس به روند تدوین بودجه سال آینده خواهد رسید. با توجه به اینکه دولت بودجه را در دی‌ماه به مجلس ارائه می‌دهد با تصویب یک فوریت طرح فوق که البته با رأی بالایی هم صورت گرفت، من احتمال رأی آوردن آن را بالا می‌دانم.

ولی به هر حال کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس باید درباره زمان مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس تصمیم‌گیری کند اما عقیده دارم که طرح فوق خارج از نوبت بررسی خواهد شد و احتمالاً در اولین جلسه علنی بعدی مجلس (طی هفته آینده) به صورت خارج از نوبت مطرح خواهد شد.

  • با توجه به سابقه جنابعالی در مجلس، دیدگاه شما نسبت به این طرح چیست؟ آیا آن را مثبت می‌دانید؟ مزایا و معایب این طرح از دیدگاه شما چیست؟

کمیسیون تلفیق بودجه همه ساله تنها در زمان فصل بودجه تشکیل و با پایان یافتن کار بررسی بودجه کارش به پایان می‌رسد و زمانی که متمم بودجه ارائه می‌شود،‌ دیگر کمیسیون تلفیقی برای بررسی آن وجود ندارد و این در حالی است که با تشکیل این کمیسیون ما همواره در طول سال برای بررسی متمم‌های بودجه کمیسیون تلفیق خواهیم داشت.

به عقیده من، این طرح دارای نکات مثبتی است. یکی اینکه در طرح جدید چون از همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس 3 عضو حضور خواهند داشت نظرات تمامی کمیسیون‌ها به طور مستقیم درباره تمامی مسائل مربوط به بودجه در تمامی طول سال مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به علاوه، با تشکیل کمیسیون دائمی تلفیق بودجه، دیگر همچون گذشته با بررسی بودجه‌های سنواتی کمیسیون تلفیق منحل نمی‌شود، بلکه در طول سال به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به نظر من این رویه مثمرثمرتر از کمیسیون تخصصی بودجه خواهد بود.

ایراد مهم طرح نیز این است که با تشکیل کمیسیون دائمی تلفیق بودجه و حذف کمیسیون برنامه و بودجه، عملاً کمیسیون منسجم بودجه نخواهیم داشت و این در حالی است که کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به مسائل و طرح‌ها دیدگاه‌های تحلیلی و تخصصی دارد.

  • برخی نیز معتقدند که ایراد عمده طرح این است که اعضای فعلی کمیسیون برنامه و بودجه به علت حضور در این کمیسیون از تجربه و تخصص ویژه‌ای نسبت به دیگر نمایندگان مجلس برخوردارند که حذف کمیسیون برنامه و بودجه موجب هدر رفتن تخصص و تجارب آنها خواهد شد. آیا این نقص را قبول دارید؟

البته این یک نقص است، اما این نقص دیده شده و قابل رفع است. اصولاً طراحان طرح تشکیل کمیسیون دائمی تلفیق بودجه این نقص را در نظر داشته‌اند و بر این عقیده‌اند که با پخش شدن اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در سایر کمیسیون‌ها خود آنها می‌توانند به عنوان 3 نماینده آن کمیسیون‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه شرکت کنند.

در واقع، در این صورت، این گونه حضور آنها نسبت به کمیسیون فعلی برنامه و بودجه مزیت خاصی دارد، چرا که همان اعضای فعلی کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه علاوه بر تخصص و مهارت خود نماینده دیدگاه‌های کمیسیون مربوطه نیز خواهند بود و بدین ترتیب، کیفیت تصمیمات فراتر خواهد رفت.

کد خبر 10454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز