احسان تقدسی: با ناکامی ایالات متحده در جلب حمایت اعضای دائم و غیردائم و افزایش احتمال شکست پروژه تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل، رایزنی‌ها برای حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

 با این وجود اخبار غیررسمی از گسترش تمایل غرب به رایزنی با کشورهای عربی و قانع کردن آنان به افزایش خطر ایران است. سفرهای متعدد رهبران غربی به کشورهای عربی حاشیه‌جنوبی خلیج‌فارس هم در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.

در تازه‌ترین تحول دراین‌باره، آمریکایی‌ها تلاش فراوانی را برای وادارکردن امارات به همکاری با غرب آغاز کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا در گزارشی از تلاش‌های آمریکا برای تشدید فشار و تحریم ایران اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد از امارات عربی متحده کمک بگیرد و دست به دامن سران امارت دوبی شود.

سی.ان.ان در این خصوص نوشت: دولت آمریکا برای جلب حمایت روسیه و چین به‌منظور تشدید تحریم‌های بین‌المللی‌علیه ایران، با دشواری‌هایی روبه‌روست ولی کسب همکاری امارت دوبی می‌تواند برای تشدید فشار بر ایران به همان اندازه مهم باشد.

این شبکه خبری نوشت: امارات به این اعتبار که همسایه ایران است، یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ارسال کالا به ایران به شمار می‌رود.

به نوشته پایگاه خبری این شبکه تلویزیونی، ایران در سال‌های اخیر توانسته است با ایجاد شبکه‌ای پیچیده برای صدور کالا از بندرهای امارت دوبی،  تحریم‌ها را خنثی کند. سی.ان.ان افزود که مسئولان آمریکایی معتقدند حجم بالای مبادلات قانونی ایران و امارت دوبی سبب می‌شود که کالاهای تحریم شده به آسانی وارد ایران شود.

بنا بر این گزارش، مسئولان آمریکایی معتقدند که هر تحریم مؤثری بر برنامه هسته‌ای ایران یا اصلاح زیرساخت‌های صنعت نفت این کشور، بایستی از طریق دوبی اعمال شود.

در این گزارش همچنین آمده است که استیوارت لیوی، قائم‌مقام وزارت دارایی آمریکا از 2 سال پیش تاکنون 12بار به دوبی سفر کرده تا رهبران امارات را برای اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر علیه ایران در جهت تشدید تحریم‌های ایران، متقاعد کند.

چندی پیش هم اعلام شد که آمریکا و انگلیس به‌دنبال از دست دادن امید‌های خود از حمایت چین و احتمالا روسیه از تحریم‌های بیشتر علیه ایران به‌دنبال آن هستند تا حمایت‌های کشورهای عربی را برای تحریم‌های جایگزینی علیه ایران ترغیب کنند.

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف چندی پیش گزارشی را منتشر کرد که دیپلمات‌های غربی راهی کشورهای عربی شده‌اند تا تحریم‌های جایگزینی را علیه ایران به‌وجود آورند. بنا به گفته تعدادی از مقامات غربی، این اقدامات مقامات آمریکایی و انگلیسی در مشورت با کشورهای خاورمیانه و آسیایی که روابط تجاری با دولت ایران دارند تنظیم شده است.

 روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ پست نیز چندی پیش در گزارشی نوشت که مقامات سابق و کنونی دولت آمریکا و همچنین برخی از مقامات خاورمیانه اعلام کرده‌اند که دولت باراک اوباما هم‌اکنون در حال همکاری با عربستان سعودی و دیگر هم‌پیمانان خود در خلیج‌فارس است تا به فرایند فروش تسلیحات خود تسریع بخشند و دفاع پایانه‌های نفتی و دیگر ساختارهای مهم منطقه خاورمیانه را توسعه دهند و به زعم خود احتمال هرگونه حمله آتی نظامی توسط ایران را دفع کنند.

درباره نوع نگاه اعراب به پرونده هسته‌ای ایران، می‌توان کشورهای عربی را به 2دسته تقسیم کرد؛ کشورهایی با محوریت عربستان که به‌شدت مخالف هسته‌ای شدن تهران هستند و کشورهایی مانند لبنان که حمایت خود را از برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.
شدت مخالفت سعودی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران تا آنجاست که وزیر خارجه عربستان چندی پیش یک گام  از غربی‌ها هم جلوتر گذاشت و در مورد ثمربخشی تحریم‌های بیشتر برضد‌ برنامه هسته‌ای ایران اظهار تردید کرد.

سعود الفیصل در جریان سفری که هیلاری کلینتون به ریاض داشت در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا گفت: تهدید ناشی از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، به راه حلی بیش از تحریم‌ها نیاز دارد. او تحریم‌ها را راه حل بلندمدت خوانده و گفت که تهدید اضطراری‌تر شده است.

این مسئول سعودی با اشاره به ایران گفت: تحریم‌ها راه حلی بلندمدت هستند، اما ما این موضوع را در زمان کوتاه‌تری می‌بینیم چرا که به تهدید نزدیکتریم؛ ما نیازمند راه حل فوری‌تری نسبت به قطعنامه‌های تدریجی هستیم.

جریان‌سازی‌‌های اسرائیل

همزمان با تلاش برخی کشورهای عضو شورای امنیت و اروپایی برای حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران، رژیم صهیونیستی که خود دارای بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است باردیگر خواهان وضع تحریم‌های شدید علیه ایران شد.

در تازه‌ترین تحول در این ارتباط، آموس یادلین، رئیس اداره اطلاعات نظامی رژیم‌تل‌آویو  سفری سری به چین داشت و در آنجا با همتای چینی خود دیدار کرد و درباره برنامه هسته‌ای ایران اطلاعاتی به وی داد.

آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی اسرائیلی کورسور به نقل از روزنامه اسرائیلی معاریو خبر داده است، این کار با هدف متقاعد‌سازی‌ چین به حمایت از تحریم ها علیه تهران انجام شده است.

در این گزارش تأکید شده است که اسرائیل در تلاش برای فراخوان چین به سوی غرب در مناقشه دیپلماتیک با ایران حضور مستقیم دارد. چندی پیش هم هیأتی به ریاست وزیر برنامه‌ریزی استراتژیک و همچنین مدیر بانک مرکزی  رژیم‌تل‌آویو  به چین سفر کرده بودند.

بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه

تحرکات رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن ایران در بحث هسته‌ای در حالی است که چندی پیش پایگاه اینترنتی حقایق فلسطین در گزارشی از زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی نوشت: فیزیک‌دانان با استعداد در نتیجه جنگ جهانی دوم از اروپا به اسرائیل آمدند و در پی تأسیس دولت مستقل اسرائیل در سال 1948، سریعا برنامه هسته‌‌ای را آغاز کردند.

در طول دهه 50 میلادی فرانسه و اسرائیل برای ورود به باشگاه تسلیحات اتمی با یکدیگر همکاری کردند و یک رآکتور تحقیقاتی به کمک مهندسان فرانسوی در «دیمونا» در صحرای نقب در جنوب اسرائیل ساخته شد. وجود این رآکتور در دسامبر سال 1960 پیش از آنکه راه‌اندازی شود از سوی سازمان اطلاعاتی آمریکا افشا شد. اسرائیل در آن زمان مدعی شد که این رآکتور صرفا برای اهداف صلح‌‌آمیز است و وجود مقاصد تسلیحاتی را رد کرد. رژیم صهیونیستی و آمریکا در دهه 60 میلادی بر سر بازرسی‌ها از این رآکتور دچار اختلاف شدند و اعتقاد بر این است که این رژیم، تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن را بی‌اثر کرد.

تردیدی وجود ندارد که اسرائیل در اواخر دهه 60 میلادی به ششمین کشور تولید‌کننده سلاح هسته‌ای تبدیل شده و شاید سالانه 3 تا 5 بمب هسته‌ای می‌سازد. به‌نظر می‌رسد همکاری هسته‌ای اسرائیل و آفریقای جنوبی تا حدود سال 1967 توسعه یافته و تا دهه 70 و 80 میلادی ادامه داشته است. آفریقای جنوبی در این دوره زمانی اصلی‌ترین عرضه‌کننده اورانیوم برای رآکتور دیمونا بوده است. اسرائیل به‌عنوان بزرگ‌ترین مخالف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مصوب سال 1968 را امضا نکرده است و این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران زیر نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و تاکنون حتی یک مدرک از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از سوی آژانس گزارش نشده است.

کد خبر 104533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز