همشهری آنلاین: نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: انتظار است اعضای شورای امنیت فضای سازنده‌ی فعلی را مخدوش نسازند.

علی‌اصغر سلطانیانه در گفت و گو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که ایران با ارائه‌ی نامه‌ی رسمی بر اساس بیانیه‌ی سه جانبه‌ی ایران، برزیل، ترکیه در باره‌ی مبادله‌ی سوخت در زمان و فرصت توافق شده صداقت در گفتار و عمل خود را اثبات کرد، گفت: بی شک با توجه به نیاز رآکتور تهران به سوخت و امضای بیانیه‌ی تهران درباره‌ی مبادله‌ی سوخت انتظار می‌رود گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه) به همراه آژانس پاسخ مثبت را در اولین فرصت به این خواست معقول در چارچوب اساسنامه‌ی آژانس و معاهده‌ی ان.پی.تی بدهند.

وی گفت: بار دیگر ایران حسن نیت خود را نشان داد و اثبات کرد به وعده‌های خود از جمله توافق با برزیل و ترکیه که با این ابتکار زمینه را برای مسیر دیپلماسی هموار کرده است عمل می‌کند.

نماینده‌ی دائم ایران در آژانس در پاسخ به این سوال که ایران در چه مدت زمانی انتظار پاسخ گروه وین را دارد گفت: در ملاقات امروز نماینده‌ی ایران با آقای آمانو وی ضمن تشکر و قدردانی از این ابتکار وعده داده سریعا موضوع را به نمایندگان سه کشور عضو گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه) منتقل کند و در این فرصت نماینده‌ی ایران را از پاسخ آنان مطلع سازد.

سلطانیه خاطر نشان کرد: انتظار داریم از مدیر کل آژانس مطابق اساسنامه تسهیلات لازم را سریعا برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران که پروژه‌ای انسان دوستانه است فراهم کند.

وی ادامه داد:‌ این پنجره گشوده شده فرصتی است که توسط ایران با همکاری کشورهای دوست و برادر ترکیه و برزیل گشوده شده است و انتظاراست کشورهای ذیربط با همکاری آژانس از این فرصت تاریخی استفاده کنند و حسن نیت و عزم سیاسی خود در جهت انجام همکاری‌های صلح‌آمیز در مسیر جدید دیپلماسی گشوده شده را معمول دارند.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدام آمریکا و انگلیس و فرانسه در شورای امنیت برای انتشار پیش نویس قطعنامه‌ی جدید علیه ایران، تا چه اندازه انتظار پاسخ مثبت از سوی گروه وین برای همکاری در تامین سوخت رآکتور تهران را دارید گفت: انتظار می‌رود در این آزمون که جامعه‌ی بین‌الملل نیز با دقت عملکرد این کشورها را زیر نظر دارد به خواست جامعه‌ی بین‌الملل عمل کند و فضای سازنده‌ی فعلی را مخدوش نسازند.

نماینده‌ی دائم ایران در آژانس همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه‌ی ایران در صورت پاسخ منفی گروه وین به نامه‌ی ایران چیست؟ گفت: ایران به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود تحت نظارت آژانس ادامه داده و می‌دهد. همچنین موضوع فعالیت‌های غنی سازی ایران ربطی به بحث مبادله‌ی سوخت ندارد. 

کد خبر 108147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز