یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

به محض چاپ مطلبی با عنوان «رعایت حسن همجواری » در شماره پیش که در آن به فرهنگ سکونت در مجتمع‌های مسکونی پرداخته بودیم، با تماس‌های تلفنی شهروندان مبنی بر برشمردن برخی دیگر از بایسته‌های این حوزه روبه‌رو شدیم.

در همین راستا به نکات دیگری دراین حوزه اشاره می‌کنیم. برای نمونه اهالی مجتمع مسکونی باید بدانند که ساکنان هر واحد مسئول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لوله‌های فاضلاب، سر رفتن آب وان یا سینک هستند.

سایبان، نرده حفاظ، بند (برای آویزان کردن لباس) که از بیرون ساختمان قابل رویت باشد، کولر و وسایل دیگر نباید در بالکن‌ها نصب یا آویزان شوند؛ مگر با اجازه کتبی مدیریت و بر حسب ضرورت.

نصب هر گونه آنتن قابل رویت روی نما یا در بالکن ساختمان بدون اجازه مدیریت ساختمان ممنوع است. هیچ‌گونه وسایل شخصی نباید بیرون از پنجره، در پاگردهای عمومی، پاسیو، جلوی درب ورودی مجتمع، در محوطه و پارکینگ قرار داده شود؛

به خصوص ساکنان طبقه همکف که معمولا فقط راه به پاسیو دارند. از گذاشتن مواد آتش زا، ماشین لباسشویی و دیگر تجهیزات، قفس پرنده و هر گونه جسم خطرناک که باعث ایجاد سر و صداست خودداری شود اگر چه این بخش فقط از طریق آپارتمان همکف قابل دسترسی باشد.

زباله ‌باید به طور صحیح در داخل شوت زباله قرار گیرد یا در ساعت جمع آوری زباله در محل مقرر بیرون از ساختمان گذاشته شود. نگهداری حیوانات خانگی مانند کبوتر، قناری، خرگوش و ... در قسمت‌های مشترک مانند پاسیو، هال، بالکن، تراس و محوطه ممنوع است.

دنده عقب در بزرگراه‌

برخی قوانین راهنمایی و رانندگی برای کاهش بار ترافیک است و وضع جریمه برای این نوع بی‌توجهی‌ها منطقی به نظر می‌رسد. اما برخی حرکات رانندگی مانند دنده عقب آمدن در بزرگراه آن هم در خط سرعت باید با برخورد‌های جدی‌تری همراه شود. متاسفانه گاهی راننده‌ها برای اینکه از مسیر اشتباه به مسیر درست بازگردند در خط سرعت بزرگراه دنده‌عقب می‌آیند. برخی دیگر نیز برای ورود به پمپ‌بنزین در بزرگراه یادگار امام در این بزرگراه دنده‌عقب می‌آیند.

شنا در آب گل‌آلود

برخی مسئولان استخر‌های شهر مصداق ماهی گرفتن از آ‌ب‌گل‌آلود شده‌اند؛ به این معنی که آب کدر و آلوده این استخر دست‌کمی از آب گل‌آلود ندارد و افراد یاد شده هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

برای نمونه دوش گرفتن پیش از شنا یکی از الزامات و مقرراتی است که در استخر‌ها باید رعایت شود اما دوش‌های این استخر‌ها به هیچ‌وجه کار نمی‌کند. اداره‌کننده‌های استخر نیز علاوه بر دوش‌های معیوب،‌ ریختن آب تازه در استخر را نیز فراموش می‌کنند و در نتیجه اتاق انتظار پزشکان پوست و مو شلوغ‌تر از روز‌های پیش می‌شود. به هر حال به نظر می‌رسد نظارت بیشتر بر رعایت بهداشت در چنین اماکنی با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش تقاضا برای شنا در استخر‌ها ضروری است.

امضا‌ی بی‌دقت ممنوع

با اینکه ماجرای عواقب ناگوار امضا‌کردن‌های بی‌دقت را بسیاری گفته و شنیده‌اند اما بازهم برخی عادت دارند بدون خوانش متن نامه‌ها و غیره آن را امضا کنند. برای نمونه از وقتی اتحادیه بنگاه‌داران با تصویب میزان کمیسیون بنگاه‌داران، محدودیت‌هایی را برای کمیسیون‌های سلیقه‌ای وضع کرده‌ است تعدادی از بنگاه‌داران با تمهیدات خاصی و استفاده از بی‌دقتی مراجعان، این محدودیت‌ را برداشته‌اند؛

به طوری که آنها بعد از مراجعه افراد به بنگاه تکه‌ کاغذی را برای امضا در اختیار آنها قرار می‌دهند که شامل مواردی همچون تعهد فرد  به پرداخت کمیسیون و غیره می‌شود اما در بندی از آن آمده است که میزان کمیسیون را بنگاه تعیین می‌کند. بنابراین افراد با امضای این برگه و مطالبه مبالغ سلیقه‌ای و بالا توسط بنگاه‌دار با وی دچار اختلاف می‌شوند، اما پشیمانی دیگر سودی ندارد.

کد خبر 104293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز