دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله "فونک اور" در یک نظرسنجی اینترنتی از آلمانی‌ها خواست محبوب‌ترین حیوان خود را انتخاب کنند.

در آلمان حیوانات، زندگی نسبتا مرفهی دارند، چه آنهایی که در خانه‌ها همدم انسان هستند و چه آنهایی که در پارک‌ها و خیابان‌ها با صلح و صفا در کنارهم زندگی می‌کنند. در هر شهر ده‌ها و صدها کانون و انجمن از حیوانات و حقوق آنها دفاع می‌کنند و سالانه میلیون‌ها یورو برای بقا و راحتی حیوانات هزینه می‌شود. 

آنچه در رسانه‌ها در مورد برافتادن نسل برخی از حیوانات گفته‌می‌‌شود، در مورد آلمان صدق نمی‌کند. در ۲۵ سال گذشته بیش از ۴هزارگونه به حیوانات این کشور اضافه شده است. 

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس آمارهای تایید ‌نشده بین ۴۸ تا ۵۰ هزار گونه حیوان در آلمان زندگی می‌کنند. نزدیک به ۲۴ هزار گونه، حشره هستند و بیش از ۷۰۰ گونه، حیوانات مهره‌دار. از ۴۵۰۰ گونه حیوان پستانداری که در سراسر جهان یافت می‌شود، فقط  ۹۱ گونه در آلمان زندگی می‌کنند.

و اما محبوب‌‌ترین آنها، بر اساس فهرستی که مجله‌ "فونک اور" (Funk Uhr) منتشر کرده است:

بر اساس "همه‌پرسی" مجله‌ فونک اور، محبوب‌ترین حیوان در آلمان سگ است. تعداد سگ‌های این کشور به‌طور دقیق مشخص نیست، اما بر اساس آمارهای گوناگون بین ۵/ ۵ تا ۶ میلیون سگ در آلمان وجود دارد. شماری از آنها در "خانه‌ حیوانات" زندگی می‌کنند و بقیه همدم انسان‌ها هستند. 

سگ تنها دوست و یاور آلمانی‌ها نیست، بلکه یک فاکتور مهم اقتصادی هم محسوب می‌شود. علاوه بر "مالیات سگ" و درآمد حاصله از فروش غذا و دیگر مایحتاج سگ، وجود این حیوان در زندگی انسان‌ها باعث به وجودآمدن بیش از ۱۰۰هزار فرصت شغلی در آلمان شده است. 

اخیرا علاوه بر سگ‌هایی که در سانحه‌های طبیعی و راهنمایی نابینایان به انسان کمک می‌کنند، سگ‌هایی هم برای کمک به کسانی که به بیماری قند مبتلا هستند، تربیت می‌شوند. به گفته‌ کارشناسان، بسیاری از سگ‌ها قادرند بالارفتن یا پایین آمدن قند را در بدن انسان تشخیص بدهند و به موقع برای او "زنگ خطر" را به صدا دربیاورند.

در رده‌ دوم محبوبیت، گربه قرار دارد. این در حالی است که بر اساس آمارهای گوناگون، تعداد گربه‌ها در آلمان از سگ بیشتر است (بیش از ۸ میلیون). شاید کسانی از خود بپرسند، حالا که دیگر در اکثر خانه‌های آلمانی‌ موش پیدا نمی‌شود، گربه به چه‌کار آنها می‌آید؟

یک آلمانی در اینترنت پاسخ این پرسش را این‌طور داده است: «چون گربه، محبتی را که انسان به او می‌کند، صد برابر پاسخ می‌دهد».

در فهرست مجله‌ "فونک اور" دلفین در رده‌ سوم قرار دارد. البته دلیل محبوبیت این حیوان در آلمان، با دلیل محبوبیت آن نزد ماهی‌گیران ژاپنی فرق دارد. آلمانی‌ها به هوش و بازیگوشی دلفین و تمایل او به انسان علاقه دارند، ماهی‌گیران ژاپنی به پول هنگفتی که از راه شکار دلفین کسب می‌کنند. آنها سالانه ده‌ها هزار دلفین را صید می‌کنند و به جز بچه‌‌‌دلفین‌ها، بقیه را می‌کشند. قیمت یک دلفین جوان در بازار چندین برابر قیمت "بزرگسالان" است. گفته می‌شود که در سیرک‌ها و مراکز تفریحی‌ای که از دلفین برای سرگرمی‌انسان‌ها استفاده می‌کنند، قیمت‌هر دلفین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار در نوسان است.

پس از دلفین، اسب در فهرست مجله‌ "فونک اور" قرار گرفته است.

پنجمین حیوان محبوب در این فهرست عقاب است. آلمانی‌ها از بچگی با عقاب آشنا می‌شوند، زیرا نشان ملی آلمان عقاب است. در سردر و تابلوهای بسیاری از ادار‌ه‌ها و مؤسسات دولتی یک عقاب که بال‌هایش را گشوده، به‌چشم می‌خورد. عقاب از دوران باستان در اروپا نشانه‌ قدرت و شجاعت بوده. یونانی‌ها آن را مونس زئوس می‌دانستند و رومی‌ها او را به ژوپیتر نسبت می‌دادند. امروزه در آلمان این پرنده‌ پرقدرت برای شکار به کار می‌رود.

پس از عقاب نوبت به پنگوئن می‌رسد. امروزه اکثر آلمانی‌ها از کودکی با پنگوئن آشنا می‌شوند و به آن دل می‌بندند. در بسیاری از فیلم‌های کارتونی، این حیوان که به‌طرز خنده‌آوری راه می‌رود نقش اول را بازی می‌کند و در باغ وحش هم، برای کودکان، یکی از حیوانات سرگرم‌کننده به‌شمار می‌رود.

در رده‌ هفتم فهرست شیر لمیده است. یک هندی مقیم آلمان در اینترنت یادداشتی گذاشته بود به این مضمون: «این که آلمانی‌ها از شیر خوششان می‌آید، عجیب نیست، چون مثل خودشان است،  بلوند و پرقدرت». یک آلمانی در جواب او نوشته بود: «وجه مشترک دیگرشان این است: زیاد می‌خورند و زیاد می‌نوشند؛ شیرها آب، ماها آبجو». 

فیل در رده‌ هشتم فهرست مجله‌ "فونک اور" جا گرفته است.

نهمین حیوان محبوب، شمپانزه است. بسیاری از آلمانی‌ها در دوران کودکی با شمپانزه از طریق "چیتا"، یار "تارزان" آشنا شده‌اند. می‌گویند این میمون انسان‌نما قدرتش ۵ برابر قدرت انسان است و تا یک متر و ۷۰ سانت قد می‌کشد.

در رده‌ دهم فهرست مجله‌ "فونک اور" خرس پاندا جا گرفته است. به‌ویژه مردم پایتخت آلمان علاقه‌ زیادی به این حیوان دارند. شاید علت این امر، علامت اختصاری شهر برلین باشد که یک خرس است. 

محل اصلی زندگی این خرس‌ها که در حال حاضر بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پاندا در آن زندگی ‌می‌کنند، کمتر از شش کیلومتر مربع است و در چین واقع شده.

کد خبر 104249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز