گروه اجتماعی: وزیر بهداشت گفت: با اعلام فراخوان در آینده نزدیک، بیمارستانها و مراکز درمانی توانمند در زمینه جذب بیمار خارجی، می توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه هم اکنون در دنیا گردشگری سلامت در چهار مقوله تجارت فرامرزی جا به جایی مشتری، جا به جایی خدمت دهنده حقیقی، توریسم درمانی و حضور تجاری و سرمایه گذاری مشترک به جلب سرمایه برای تاسیس امکانات مطرح است به مخاطب سنجی در بخش توریسم درمانی  اشاره کرد و افزود: سال گذشته 6 هزار نفر  از امارات متحده عربی برای دریافت خدمات درمانی از این کشور خارج شدند که این نیازمند شناسایی مشتری و تامین آن است.

وی با اعتقاد به این که نگاه  ما در بخش گردشگری  سلامت  صرفا نگاه اقتصادی  نیست گفت :مهارت های ایجاد شده  در کشور نظیر موفقیت در درمان ضایعات نخاعی  وابستگی  به جایی ندارد.

وی افزود:  دانشگاه های علوم پزشکی کشور، می توانند از ظرفیت  مازاد خود دراین  زمینه استفاده کنند ، چراکه  وظایف  حکومتی  در نحوه نخست  حفظ و ارتقای سلامت مردم است و سپس پرداختن به مقوله گردشگری سلامت ، اما در عین حال نظارت بر این بازارجدی تر است.

لنکرانی ، استان فارس را پیشقراول توریسم درمانی در کشور اعلام کرده و معتقد است، برای ساماندهی توریسم  درمانی  در کشور موسساتی که بیماران  خارجی  را پذیرش می کنند باید از وزارت بهداشت  مجوز  بگیرند تا با ارایه خدمات بی کیفیت آبروی کشور را در زمینه خدمات درمانی مخدوش نکند.

بر اساس این گزارش ، ستاد گردشگری سلامت طرح « ایمنی پزشکی توریسم»  که بر اساس قطعنامه نهمین اجلاس سازمان جهانی توریسم تدوین شده است را نیز در دستور کا ر خود دارد.

وزارت بهداشت برای توسعه توریسم درمانی تهیه طرح جامع توریسم  درمانی کشور را در نظر دارد که یکی از  برنامه‌هایی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و بخشی از مقررات این طرح در معاونت سلامت وزارت بهداشت قابل تصویب است و بخشی  دیگر که مستلزم تکالیف قانونی است باید به تصویب هیات دولت برسد.

از جمله موارد مورد تاکید در این طرح  ، تلاش برای جذب بیمار ، فراهم شدن مقدمات ورود بیمار به ایران ، نظارت بر مراکز درمانی و جمع آوری آمار بیماران است  و بر اساس  این طرح  بیمارستانها و موسسات درمانی فعال در بحث  توریسم درمانی ،باید در زمره  بیمارستانهای درجه یک باشند و مجموعه ای  از سرویس‌های مناسب درمانی را نیز ارایه دهند.

معاون سلامت وزارت بهداشت نیز با بیان این که  توریسم درمانی افزون بر تقویت  بنیه اقتصادی  کشور متضمن تامین  امنیت  منطقه ای است ، پیشنهاد کرد: با هدف افزایش رضایت مندی  بیماران خارجی تحت مداوا در ایران استانداردهای درمانی  تعریف شده و به شورای  عالی سلامت اعلام تا به عنوان تکلیف و اجرا ابلاغ شود.

علویان تشکیل کمیته  کاری برای استخراج عنوان و موضوعات در ظرف  مدت زمانی مشخص، تهیه سندی مشخص برای متعهد کردن واحدها و ارایه آن به شورای عالی سلامت و ابلاغ  آن به عنوان تکلیف، تهیه نقشه جغرافیایی تورسیم درمانی  و بالا خره استفاده از تجارب و دعوت از کشورهای همسایه  را پیشنهاد داد.

وی با اعتقاد به این که هر نقطه  از کشور بر حسب  پتانسیل های موجود می تواند قطبی برای توریسم درمانی محسوب شود ، در ادامه افزود: در غرب کشور و شهر مهران  مراکز،  ام.آر.ای -سی تی اسکن آنژیو گرافی و اتاق عمل جهت ارایه خدمت  به کشورهای همسایه غربی راه اندازی  شده است.

این گزارش می افزاید، قیمت ارزان خدمات پزشکی نسبت به دیگر کشورهای منطقه نیز از جمله  دیگر مزایای ایران برای فعالیت در حوزه توریسم درمانی است و درمان  بیماری هایی چون ناباروری ، جراحی پلاستیک و زیبایی و همچنین کاشت دندان و جراحی لثه ، مهمترین جاذبه های درمانی  ایران برای  خارجی‌هاست.

کد خبر 10415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز