همشهری آنلاین: کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام مجمع عمومی خود را با درخواست برای سوسیالیسم بیشتر در دهه آینده به پایان رساند.

خبرگزاری آلمان از هانوی گزارش داد، خبرگزاری رسمی ویتنام نیوز روز دوشنبه اعلام کرد کمیته مرکزی که مشغول تدارک یازدهمین کنگره حزب در سال 2011 است، اسنادی را با هدف "سازندگی بیشتر در ویتنام در گذار این کشور به سوی سوسیالیسم" ارایه داد.

پس از 25 سال اصلاحات، ویتنام کمونیست به شکل گسترده‌ای رو به اقتصاد بازار باز آورده است، اما شرکت‌های دولتی همچنان بر بسیاری از بخش‌ها مسلط هستند.

نونگ دوک مانه (Nong Duc Manh)، دبیرکل حزب کمونیست در سخنرانی در کمیته مرکزی خواستار سازندگی در ویتنام و تبدیل آن به "یک کشور مدرن و صنعتی سوسیالیست محور" شد.

ویتنام به صورت رسمی خود را "اقتصاد بازاری با محوریت سوسیالیستی" معرفی می‌کند و درخواست‌ها برای سوسیالیسم به صورت معمول تکرار می‌شود.[خلاص شدن ویتنام از شر اقتصاد کمونیستی]

اما تحرکات اخیر، همچون وزارت جدیدالتاسیس امور مالی که مسوول نظارت بر قیمت‌ها در داد و ستدهای خصوصی به منظور مقابله با تورم است، سوالاتی را در این باره ایجاد کرده است که آیا این کشور به سوی افزایش نقش دولت در تنظیم بازار پیش می‌رود یا خیر.

مانه در بخش کوچکی از سخنرانی خود به حفاظت از محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت ویتنام باید "به صورت فعالانه و موثر به تغییرات اقلیمی واکنش نشان دهد."

کمیته مرکزی چهار سند را به کنگره حزب تسلیم می‌کندکه شامل راهبرد توسعه اجتماعی - اقتصادی است که خطوط راهنما را برای صرف هزینه در امور زیرساختاری در دهه آینده تعیین می‌کند.

کد خبر 103952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز