همشهری آنلاین: سفیر جدید ویتنام در تهران از تصویب نقشه راه روابط راهبردی تهران - هانوی برای یک دوره 10 ساله، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و عقد قراردادهای جدید تا پایان سال و همچنین سفر رئیس مجلس ایران به هانوی در ماه‌های آینده خبر داد

به گزارش خبرگزاری مهر، ترن ترونگ خان (Tran Trong Khanh) صبح پنجشنبه به اتفاق دبیر دوم سفارت این کشور در تهران با پرویز اسماعیلی مدیرعامل خبرگزاری مهر و روزنامه بین‌المللی تهران تایمز که ریاست نشست هفته آینده سازمان خبرگزاری‌های آسیا – اقیانوسیه (اوآنا) در تهران را نیز عهده دار است، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین، همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف به ویژه در عرصه‌های فرهنگی و اطلاع رسانی و راه‌های توسعه و تقویت هر چه بیشتر این روابط در خدمت به منافع مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ترن ترونگ خان سفیر ویتنام با اشاره به تمدن غنی و ارزشمند ایران و پیشینه تاریخی ملت و کشور جمهوری اسلامی خواهان گسترش روابط رسانه‌ای دو کشور شد.

 وی نقش رسانه‌ها را در تحکیم روابط بین ملت‌ها موثرتر از سیاستمداران خواند و با اشاره به تاریخ پر درد و رنج مردم ویتنام و تحریم‌هایی که ملت ویتنام بویژه طی 60 سال گذشته متحمل گشته‌اند، اظهار داشت : مردم ما طی دهه‌های گذشته قربانی خیلی جنایات بوده و تحریم‌های بسیاری را متحمل گشته‌اند که از جمله مهمترین آنها تحریم‌های رسانه‌ای و خبری بوده است. به گونه‌ای که در 30 سال پیش رسانه‌های غربی در اخبار خود حتی در مورد مردم و سربازان ویتنام نیز با عبارات زشتی سخن می‌گفتند.

ترن ترونگ خان با اشاره به نگاه نوین دو دولت به آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های همه جانبه، گفت: دولت ایران یک نقشه راه 10 ساله و راهبردی برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی پیشنهاد داده که مورد استقبال هانوی قرار گرفته و ما نیز اجرای کامل آن را پیگیری خواهیم کرد.

سفیر ویتنام در ایران با تاکید بر نقش ویژه رسانه‌های دو طرف در اجرای این توافقات افزود: معاون رئیس جمهوری ایران در دیدار با سران ویتنام از عزم ایران برای گسترش روابط خبر داده و همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت شده تا در ماه دسامبر 2009 سفری به هانوی داشته باشد که این سفر از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و ما در حال نهایی کردن زمان آن هستیم.

وی همچنین از دیدار اخیر خود با معاون وزیر خارجه ایران و بررسی جزئیات توسعه همکاریهای دو کشور از جمله در ابعاد فرهنگی خبر داد و افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام هم تا پایان سال برگزار خواهد شد و طی آن چندین قرارداد و موافقتنامه به امضا خواهد رسید.

ترن ترونگ خان با اشاره به تلاش زیاد رسانه‌های غربی برای گسترش نفوذ در مناطق مختلف جهان اذعان داشت که رسانه های غربی متاسفانه کنترل شدیدی بر رسانه‌های دیگر دنیا دارند و به انعکاس اخبار بر اساس منافع خود می پردازند، نه آنچه که به واقع وجود دارد.

وی در ادامه، این دیدار را سرآغازی برای همکاری‌های بیشتر خبری دو کشور خواند و از خبرگزاری مهر و تلاش آن برای تحکیم و گسترش چنین ارتباطاتی از جمله نشست هفته آینده اوآنا در تهران تشکر و قدردانی کرد.

مدیرعامل خبرکزاری مهر هم در این دیدار ضمن خیر مقدم به سفیر ویتنام از مبارزات سخت و هزینه‌های سنگینی که ملت ویتنام برای استقلال خود در برابر هجوم قدرت‌های سلطه گر پرداخته است، به عنوان یک الگوی ماندگار از مقاومت و ایستادگی ملی قدردانی کرد.

وی بر ضرورت تلاش مسئولین دیپلماتیک و رسانه‌ای دو کشور جهت ارتقای سطح روابط  در عرصه های مختلف به ویژه فرهنگی و رسانه ای تاکید کرد و گفت: نباید در برابر قدرت رسانه های غربی مقهور شد و ظرفیت ها و فرصت های رسانه ای خود را نادیده گرفت.

از جمله تلاش رسانه‌های غربی در جهت انعکاس غیر واقعی رویدادها از روزنه ی منافع خود، با ایجاد روابط رسانه‌ای عمیق، دو جانبه و چند جانبه فیمابین رسانه‌های مستقل با شکست مواجه خواهد شد.

اسماعیلی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (OANA) را فرصتی بزرگ برای همکاری و مقابله با انحصار رسانه‌های غربی برشمرد و همچنین آمادگی خبرگزاری  مهر و روزنامه  بین‌المللی تهران تایمز برای ارتقای هر چه بیشتر روابط راهبردی و دوجانبه را اعلام کرد.

مدیر عامل خبرگزاری مهر افزود: تمدن بیش از اینکه متکی بر قدرت باشد بر فرهنگ و رفتار استوار است. لذا اندیشه‌ای که به سرزمین ملت‌ها را اشغال و به آنها توهین می‌کند، هر چه قدر هم قدرتمند باشد، نشانه‌ای از بی تمدنی و وحشی گری است.

و در مقابل ملتی که با دست خالی از استقلال و عزت ملی خود دفاع می‌کند، حتی اگر از قدرت ظاهری چندانی برخوردار نباشد، ملتی متمدن و تاریخ ساز خواهد بود.

سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین نشست گروه فنی ـ خبری خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه (OANA) از 22 تا 26 آبان‌ماه جاری به میزبانی خبرگزاری مهر و با حضور مدیران ارشد خبرگزاری‌های این دو قاره در تهران برگزار می‌شود. تا کنون حضور 40 نفر از مدیران عامل و مسئولان ارشد 18 خبرگزاری مهم منطقه و همچنین شاخص ترین چهره های خبری قاره آسیا در آن قطعی شده است.

کد خبر 95067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز