سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس ملی ویتنام روز سه شنبه یکی از رهبران حزب کمونیست را به عنوان رییس جمهور جدید این کشور و جانشین تراندوک لونگ که چند روز پیش استعفای خود را تقدیم کرده بود، انتخاب کردند.

  به گزارش خبرگزاری آسوشتید پرس انگویان مینه تریت، 63 ساله که از سوی نمایندگان مجلس ملی ویتنام و با کسب 94 درصد آرا به این سمت انتخاب شده رییس حزب کمونیست شهر هوشی مینه  و تنها نامزد تصدی این پست بود.

تریت که یک اصلاحگرای اقتصادی است  در سخنرانی خود هنگام قبول این پست گفت: برای من این افتخار بزرگی است. اما مسوولیت سنگینی از جانب حزب و مردم به من محول شده است. من سوگند می‌خورم حداکثر تلاش خود را برای خدمت به کشور مردم و انجام وظایف ریاست جمهوری انجام دهم.

وی همچنین انگویان تاندونگ، معاون 56 ساله نخست وزیر را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد که مجلس نیز این انتخاب تصویب کرد.

طی روزهای گذشته مجلس قانون‌گذاری ویتنام پس از قبول استعفای نخست وزیر فان وان خایی 72 ساله، رییس جمهور تراندوک لونگ 69 و انگویان وان آن رییس مجلس ملی راه‌ را برای رهبران جدید هموار کرد.

 همچنین مجلس ملی این کشور انگویان فوترونگ، رییس حزب کمونیست شهر هانوی را به عنوان رییس مجلس انتخاب کرد.

ویتنام کشوری تک حزبی با یک سیستم جامع رهبری است. نخست وزیر مسوول نظارت بر اعمال روزانه دولت و رییس جمهور بیشتر یک سمت تشریفاتی دارد. قویترین رهبر این کشور رییس حزب کمونیست است.
رییس جمهور جدید ویتنام  در زمان جنگ ویتنام بیشتر وقت خود را صرف آموزش آرمانهای کمونیستی به جوانان کرده است.

وی در سال 1992 به سمت ریاست حزب در استان جنوبی سونگ بی انتخاب شد و هدایت این استان را که بیشتر صرف امور کشاورزی است و یکی از جذاب ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌باشد بر عهده داشته است.

وی در سخنرانی خود در مجلس از موفقیت‌های کشورش تقدیر کرد و گفت: در هر حال مشکلات و چالش‌های زیادی پیش روی ما وجود دارد.

تریت در سال 2000 به عنوان رییس حزب کمونیست در منطقه جنوبی ویتنام شهر هوشی مینه انتخاب شد.

نمایندگان مجلس همچنین باید انتصاب افراد پیشهادی برای شش پست دیگر از جمله وزارتخانه ‌های دفاع، امور خارجه و حمل و نقل را تا قبل از روز پنجشنبه تایید کنند.
 

 

کد خبر 866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز