دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه‌سلامت: دخالت بعضی تکنیسین‌های کاشت مو که بعضا پزشک و یا پیراپزشک نبوده و مدارک غیرپزشکی دارند در امر کاشت مو منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شده است

دکتر محمد نیلفروش‌زاده، فوق تخصص پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: برخی از این تکنیسین‌ها صرفا به خاطر تجربه اندکی که در مدت همکاری با یک پزشک متخصص به‌صورت ناقص به‌دست آورده‌اند شروع به انجام عمل پیوند مو کرده‌اند

و بعضا از مطب بعضی پزشکان غیر مرتبط با این تخصص و یا پزشکان دیگر استفاده کرده و تحت عنوان و مجوز این پزشکان اقدام به عمل پیوند مو با وسایل و تجهیزات ناقص و غیراستاندارد می‌کنند و رعایت نکردن مسائل استریلیتی و نبود اقدامات خاص مراقبتی، فضاها و تجهیزات استاندارد باعث صدمات غیرقابل‌جبران به بیماران شده است که بعضی از این صدمات صرف‌نظر از صرف هزینه بیهوده توسط بیمار، حتی توسط متخصص با تجربه نیز قابل برطرف کردن نیست و منجر به شکایات مختلف شده است.

بعضا برخی از این مراکز غیرمجاز با شناسایی وزارت بهداشت، تحت تعقیب و پیگیری قرار گرفته‌اند ولی نقل‌مکان کرده و با عنوان جدید و در محل دیگر شروع به فعالیت می‌کنند که در این صورت تعقیب و پیگیری توسط مجریان قضایی مشکل یا غیر ممکن می‌شود.

وی درباره تبلیغات ماهواره‌ای که توسط بعضی افراد سودجو و مراکز غیرمجاز با عناوین غیرواقعی انجام می‌گیرد، می‌گوید: اینگونه روش‌ها با اخلاق پزشکی ناسازگار است. به گفته وی طبق قوانین نظام پزشکی انجام تبلیغات در زمینه زیبایی و خدمات پزشکی غیراخلاقی است و باید توجه داشت که عموما این دسته تبلیغات ویژه افراد غیرمتخصص است که معمولا در زمینه کاری که تبلیغ می‌کنند،

اطلاعات و دانش ناکافی ندارند و صرفا به مسائل مادی توجه دارند. معمولا پزشکان متخصصی در انجام امور مربوط تبحر کافی دارند و با توجه به اینکه بیماران به آنها ایمان دارند بنابراین نیاز به هیچ‌گونه تبلیغاتی ندارند.

دکتر نیلفروش‌زاده می‌افزاید: درمان طاسی قدمت طولانی داشته و زنان و مردان از 5000 سال پیش به‌دنبال درمانی برای ریزش موی خود بوده‌اند. نخستین درمان‌ها از نسلی به نسل گذشته رسیده و اکنون در کتابخانه پزشکی شفادهنده‌های مصر قدیم گنجانده شده.

امروزه ما در زمانی زندگی می‌کنیم که انواع درمان‌های دارویی و جراحی ریزش مو وجود دارد و طاسی را به‌طور کامل می‌توان درمان کرد. در سال 1959 اورینتریچ یک درماتولوژیست آمریکایی نخستین ترمیم مو به وسیله پانچ را در ریزش مردانه انجام داد و از این زمان به بعد جراحی های پیوند مو برای ترمیم طاسی مردانه مطرح شد و اورینتریچ پدر پیوند مو لقب گرفت.

به گفته دکتر نیلفروش‌زاده تا سال‌ها بعد از تکنیک اورینتریچ کاشت مو توسط 40 تا 100 گرافت4 میلی متری انجام می‌شد. جراحی اسکالپ ریداکشن نخستین‌بار در سال1970 در کانادا انجام شد.

در این متد ناحیه بدون مو برداشته شده و بخیه می‌شود، به‌دلیل سادگی، این جراحی به سرعت مورد قبول جراحان و بیماران قرارگرفت اما بعد از چند سال مشکلات و عوارض این متد فواید آن را تحت‌الشعاع قرار داد.

استفاده از این تکنیک تا پایان قرن بیستم به مقدار زیادی کاهش یافت و اکنون در موارد خیلی خاص از این تکنیک استفاده می‌شود.تمامی این متدها به‌منظور درمان طاسی تا سال1990 انجام می‌شد ولی بعد از آن قابل‌قبول‌ترین جراحی روش مینی گرافت، میکروگرافت و فولیکولار یونیت معرفی شد. برای تهیه فولیکول‌های ظریف 2 روش FUE ( فولیکولار یونیت اکسترکشن) و تک نوار بیضی معرفی شد.

وی می‌افزاید: در روش FUE به وسیله پانچ‌های یک میلی‌متری از ناحیه دونور فولیکول‌های مورد نظر را خارج می‌کنند. بعد از پانچ استاندارد 4 میلی متری اولیه، اینابا و راسمن نخستین کسانی بودند که با ابداع تغییراتی در روش کار و سایز پانچ، متد FUE را پیشنهاد کردند.در روش FUSS
 (follicular unit strip surgery)از ناحیه دونور یک نوار باریک برداشته و تحت بزرگنمایی استریومیکروسکوپ گرافت‌های ظریف به اندازه واحدهای فولیکولی طبیعی تهیه شده و طبیعی‌ترین نتایج در بیماران مشاهده می‌شود.

به گفته دکتر نیلفروش‌زاده در روش FUE گرافت‌های کاشته شده توسط یک پانچ یک‌میلی‌متری از پشت سر برداشته می‌شود و سوراخ‌های کوچکی بین موها به‌جا می‌ماند؛ به‌طوری که احتیاج به بخیه ندارد و به همین جهت به‌عنوان پیوند موی بدون بخیه و پانسمان معروف است.

ولی در روش FUT یک نوار باریک به پهنای یک تا 2 سانتی‌متر از ناحیه پشت سر برداشته شده و زیر دید استریومیکروسکوپ به واحدهای فولیکولی تقسیم می‌شود. در این روش محل برداشت نوار باید حتما بخیه زده شود.

به گفته دکتر نیلفروش‌زاده ازجمله فواید روش FUE درد کمتر بعد از عمل، نبود بخیه، نمایان نبودن اسکار پشت سر و ترمیم سریع‌تر اسکار است و از مضرات روش FUE، درصد بالای برش عرضی فولیکول‌ها، آسیب‌های میکروسکوپیک به گرافت و کاهش درصد رشد آنهاست؛ بنابراین همه افراد کاندیدای مناسبی نیستند.

تنها مشکل زیبایی روش FUT احتمال ایجاد اسکار ناحیه دونور است که با استفاده از تکنیک‌های علمی می‌توان این اسکار را به حداقل رساند از جمله این تکنیک‌ها روش نیلفروش متد است. در این متد به‌رغم کاشت موی وسیع با رعایت نکات خاص حین برداشت دونور و بخیه‌زدن و استفاده از لیزر اسکار باقی مانده بسیار ناچیز است به‌طوری‌که توسط موهای اطراف پوشیده می‌شود.

به گفته دکتر نیلفروش‌زاده از جمله دیگر روش‌های جدید درمان طاسی که می‌توان پس از پیوند مو نیز از آن استفاده کرد، لیزر در تحریک رشد مو است و شانه‌های لیزری در این زمینه طراحی شده است که مقالات ضد‌و نقیضی در تایید آن وجود دارد.

وی می‌افزاید: از مهم‌ترین یافته‌های علمی ‌جدید، کاشت سلول‌های بنیادی فولیکول مو است که مطالعات وسیعی درخصوص آن انجام گرفته و در دنیا در مراحل ابتدایی، اثرات سلول بنیادی مو را در درمان طاسی به اثبات رسانده است و مراحل تکمیلی این تکنیک در حال تحقیق و بررسی است.

در این پروژه که از سلول‌های فولیکول مو برای کاشت استفاده می‌شود، مشکلات بسیار کمتری مشاهده می‌شود؛ چراکه برداشت بافت از بیمار تنها با یک نمونه کوچک که شامل تقریبا 120 فولیکول مو است، انجام می‌شود و آسیب آزار‌دهنده پوست سر به شکل حیرت‌انگیزی کاهش می‌یابد؛

بنابراین این تکنیک بسیار ساده‌تر با مدت زمان کوتاه‌تر و درد کمتری همراه است. مزیت دیگر این روش، استفاده مجدد از همان نمونه کوچک درصورت ناکافی بودن مقدار مو است که در پیوند مو چنین امری امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، کشف سلول‌های بنیادی فولیکول مو مژده‌ای است برای بیمارانی که از ریزش مو رنج می‌برند. در این روش واکنش متقابل سلول‌های بنیادی فولیکول مو با سلول‌های مزانشیمال درم در محیط آزمایشگاه با تکثیر قابل‌توجهی همراه بوده است.

اما این روش مشکلات خود را نیز دارد از جمله اینکه در این روش باید توانایی سلول‌های بنیادی در تولید مو حفظ شود و مطمئن باشیم که تعداد قابل توجهی از سلول‌های مورد نیاز در محیط کشت، رشد خواهند کرد.

این شیوه در حال حاضر در ایران برای نخستین‌بار در قالب طرح تحقیقاتی تصویب شده است. فاز اول این طرح برای بررسی safety این روش انجام شد و به اثبات رسید و فاز دوم در دست اجراست و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

روش‌های کاشت مو

اسامی‌مختلف روش‌های کاشت مو به غیر از 2 روش: (Follicular unit hair Transplantation) FUT  و (Follicular unit Extraction) FUT وروش ترکیبی (Combination) که براساس نظر پزشک در یک جلسه و یا 3-2 روز متوالی انجام می‌گیرد مابقی تبلیغات گمراه کننده بوده و اسامی‌خود ساخته منابع تبلیغاتی هستند.

امروزه شیوه های پیوند تحت عنوان Megassesion به اعمالی اطلاق می‌شود که در یک جلسه بیشتر از 2هزار واحد فولیکولار پیوند زده می‌شود.مطالعات نشان داده است پیوند مو از سایر نقاط بدن به روش FUE زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که تمامی موهای اسکالپ تا حد امکان مورد استفاده قرار گرفته باشند و به‌صورت معمول نباید انجام شود.

کد خبر 103531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز