همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت ایران و افغانستان را وابسته به هم خواند و افزود: ملت و دولت ایران تا آخر در کنار ملت و دولت افغانستان خواهد بود.

به گزارش مهر، روسای جمهور ایران و افغانستان چهارشنبه در کابل  پس از پایان مذاکره مشترک در نشست خبری شرکت کردند.

دکتر محمود احمدی نژاد در این نشست، ایران و افغانستان را دارای سابقه تاریخی و تمدنی مشترک خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دوستان، دشمنان و سرنوشت مشترک دارند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه  ایران و افغانستان دو ملت برادر و دوست اند که به طور تاریخی همسایه هستند و در غم‌ها و شادی‌های هم شریک‌اند، افزود: این دو کشور در منطقه‌ای حیاتی و اثرگذار قرار دارند و این منطقه همیشه مورد طمع دشمنان بشریت بوده است.
وی ادامه داد: به دلیل این تاثیرگذاری دو کشور، دشمنان ما همواره در صدد ناامن نگه داشتن منطقه بوده‌اند.

 احمدی‌نژاد مردم افغانستان را باهوش، پرکار و جدی دانست و ادامه داد: کسانی که نگاه استعماری و سلطه‌گری به منطقه و افغانستان دارند، باعث رنج مردم افغانستان شده‌اند و تلاش کرده‌اند تا به انحای مختلف از پیشرفت و آبادانی کشورهای منطقه بویژه افغانستان جلوگیری کنند.

رئیس جمهور گفت: دشمنان و سلطه‌گران با کشورها و ملت‌های منطقه مخالف هستند و حاضرند برای اهداف غیرانسانی خود صدها میلیارد دلار هزینه کنند، اما بدون تردید که همه آنها در برابر ملت‌های منطقه شکست خواهند خورد.

وی گفت: ملت و دولت افغانستان اقتدار خود را بازیافته و شرمساری برای کسانی می‌ماند که با لشکر کشی از توسعه و پیشرفت و امنیت افغانستان جلوگیری کرده‌اند.
 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اطمینان داریم و تاریخ هم ثابت کرده است که مردم افغانستان به همه مشکلات غلبه می‌کند و شایستگی آن را دارد که خود را در منطقه مطرح کند.
 
احمدی نژاد با اشاره به موضوع دستگیری عبدالمالک ریگی اظهار داشت: دنیا مشاهده کرد که چگونه دشمنان، تروریست جنایتکاری را که بیش از 450 نفر را کشته و مجروح نمود با حمایت و پشتیبانی‌های مالی و اطلاعاتی به عنوان قهرمان معرفی می‌کرد.
 
رئیس جمهور مردم افغانستان را شجاع، باغیرت و صبور دانست که از اصالت افغانستان دفاع خواهند کرد.

وی در پایان مجددا پیروزی حامد کرزای در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رابه ملت ودولت افغانستان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد؛ افغانستان جایگاه واقعی خودش را در منطقه و جهان به دست آورد.
 
حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان نیز در این نشست خبری ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت افغانستان، گفت: ملت بزرگ ایران همواره پشتیبان ملت و دولت افغانستان بوده است.

وی با اشاره به حضور افغانی‌ها در ایران و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های آموزش، راه و برق رسانی، تصریح کرد: روابط ایران و افغانستان در حال تحکیم و تعمیق است.
 
کرزای با بیان اینکه افغانستان همواره خواهان دوستی و گسترش روابط با ایران است، گفت: ملت و دولت افغانستان اجازه نخواهند داد که از خاک کشورشان برای تعرض به دیگر کشورهای منطقه استفاده شود.
 
پیش از این رئیسان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در راس هیئت‌های بلندپایه درباره امنیت افغانستان و گسترش همکاری‌های دوجانبه مذاکره و گفت‌و‌گو کرده و مهمترین مسائل منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

کد خبر 103183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز