پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

کیکاووس زیاری: فرزاد موتمن با «پوپک و مش‌ماشاءالله» به سراغ نوع (ژانر) کمدی سینما رفته است.

فیلمی که هم‌اکنون آماده نمایش است، براساس فیلم‌نامه‌ای از سروش صحت و ایمان صفایی ساخته شده است. قصه این کار کمدی در باره پوپک برادرزاده احترام خانم است. او که به تازگی از کانادا به ایران آمده، با احترام خانم زندگی می‌کند. احترام خانم به دلیل کار و مشغله زیاد سکته می‌کند و پوپک را به دست مش‌ماشاءالله می‌‌سپارد. از این‌جا ماجراهای پوپک و مش‌ماشاءالله که از دو دنیای متفاوت هستند، آغاز می‌شود.

فرهاد آئیش، امین حیایی، مهناز افشار، سروش صحت، بهاره رهنما، مریم امیرجلالی، رابعه اسکویی، پروین میکده و امیر جعفری بازیگران «پوپک و مش‌ماشاءالله» هستند. داود امیری و فرامرز هوتهم مدیریت فیلم‌برداری و تدوین این فیلم را به عهده دارند.

امین حیایی در کنار مهناز افشار و سروش صحت در فیلم ، عکس ها : مهرداد امینی

موتمن با بیان اینکه قصه فیلم او هر دو کمدی موقعیت و شخصیت را در دل خود دارد، به دوچرخه می‌گوید: «احساس کردم تقابل بین آدم‌هایی را که از دو دنیای متفاوت هستند با یک حال و هوای کمدی، بهتر می‌توان بررسی کرد. در دل یک فضای شاد و کمدی راحت‌تر می‌شود در مورد این جور مسائل حرف زد.»

«پوپک و مش‌ماشاءالله» اولین کار کمدی موتمن است. او درباره انتخاب یک زبان کمدی برای فیلم خود این‌طور توضیح می‌دهد: «من همیشه دوستدار انواع فیلم‌ها بوده‌ام و هیچ‌وقت دلبستگی خاصی به یک نوع (ژانر) سینما را نداشته‌ام. هیچ نوع سینما وجود ندارد که به آن بی‌علاقه باشم. البته سینمای تاریخی را در این بین حذف کنید. هیچ‌وقت دوست نداشتم یک فیلم تاریخی کار کنم. به‌جز این نوع سینمایی، مایلم در انواع دیگر سینما کار کنم و یک تجربه خوب داشته باشم. در طول سال‌های فعالیتم در سینما، همیشه می‌خواستم یک فیلم کمدی بسازم. ولی یا فیلم‌نامه‌های کمدی که پیشنهاد می‌شد جذابیت نداشت و خوب نبود، یا این که این فیلم‌نامه‌ها اصلاً کمدی نبود.

رهنما، آئیش، صحت و افشار در صحنه ای از فیلم

در این بین فیلم‌نامه‌های کمدی زیادی پیشنهاد شد که مجبور شدم آنها را رد کنم. وقتی آنها را می‌خواندم، می‌دیدم یا حرفی برای گفتن ندارند و یا خیلی تکراری هستند. گاهی هم بعضی همکارانم می‌گفتند ما فیلم‌نامه‌ کمدی به تو پیشنهاد نمی‌کنیم، زیرا تصورمان براین است که بیشتر دوست داری فیلم‌های غیرمتعارف و سرد بسازی. فکر می‌کنم اگر این تصور نبود، باز هم فیلم‌نامه‌های کمدی بیشتری به من ارائه می‌شد.»

این فیلم‌ساز با تأکید براین که فیلم‌نامه «پوپک و مش‌ماشاءالله» فرق زیادی با فیلم‌نامه‌های کمدی دیگر دارد، چنین ادامه می‌دهد: «وقتی این فیلم‌نامه را خواندم، سریعاً جذب آن شدم. فیلم‌نامه قشنگی بود که قصه‌اش ساخت و پرداخت خوبی داشت. خیلی هم بامزه بود. به همین دلیل، احساس کردم می‌توانم سینمای کمدی را با این فیلم شروع کنم. البته برای ساخت این فیلم انگیزه‌های مختلفی داشتم. برخی از اطرافیانم می‌گفتند «صداها» فیلم خوبی است که ساخته‌ای، ولی چرا فیلمی نمی‌سازی که پر تماشاچی باشد؟ خودم فکر نمی‌کردم ساخت فیلمی پربیننده کار سختی باشد و نتوانم از عهده ساخت آن برآیم. من اگر فیلمی مثل «صداها» را می‌سازم، به این دلیل است که آن نوع سینما را دوست دارم. «پوپک و مش‌ماشاءالله» را هم ساختم، چون این نوع سینما هم مورد علاقه‌ام است.»
موتمن با بیان اینکه کمدی تازه او هیچ شخصیت نوجوانی ندارد، می‌گوید: «البته تماشاگران نوجوان هم از دیدن آن لذت خواهند برد و با قصه و آدم‌های آن ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد». او در پایان می‌گوید: «سر صحنه فیلم‌برداری خیلی به ما خوش گذشت و فکر می‌کنم این مسئله خودش را به خوبی روی پرده سینما و ماجراهای قصه فیلم نشان خواهد داد. هنگام ساخت فیلم خیلی خندیدیم. با ساختن «پوپک و مش‌ماشاءالله»تروتازه شدم. به همین دلیل بدم نمی‌آید هر چند وقت یک‌بار یک فیلم کمدی بسازم.»

کد خبر 103029

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز